legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Metoda DELPHI. Origini, utilizare si efecte imediate asupra companiilor in care se implementeaza

managementul resurselor umanemanagement hrresurse umaneselectie personalrecrutare personal
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Numele metodei Delphi provine de la numele oracolului din Delphi despre care se spune ca putea prezice viitorul celor care-l consultau.

Pornita initial de catre corporatia Rand in anii `50 ca o metoda dezvoltata pentru aplicatii militare (ca multe alte instrumente si tehnici de management ale personalului utilizate mai intai de armata), metoda s-a consolidat ca o tehnica de previzionare sau de ajungere la un acord asupra unui viitor comun prin sondaje succesive de opinie aplicate unui grup de experti relevanti pentru domeniul de interes.
Tehnica Delphi presupune deci selectarea unui anumit grup de experti care vor trebui sa-si exprime, de cele mai multe ori anonim si separat, opinia asupra unui subiect sau set de probleme.

Pentru aceasta este necesara pregatirea in prealabil a unui chestionar si alegerea unui moderator care va facilita colaborarea intre membrii grupului. Fiecare participant va completa chestionarul si va primi feedback structurat de la moderator, feedback care va incorpora toate raspunsurile celorlalti participanti, impreuna cu argumentele acestora, insa totul sub protectia anonimatului pentru a nu fi influentat de alte elemente decat cele rationale si logice.

Procesul se repeta, de aceasta data respondentii putand oferi explicatii pentru opiniile lor care difera semnificativ fata de cele ale celorlalti membri ai grupului. Statistic s-a constatat ca dupa un numit numar de iteratii consensul asupra problematicii in discutie creste, ajungandu-se, de regula, la un procent acceptabil de participanti care sa determine un raspuns colectiv validat.

Numarul de runde necesar se poate stabili de la inceput sau pe parcurs, de catre moderator, in functie de rezultate. Este important sa fie clarificate inca de la inceput toate obiectivele proiectului:

- Indicatorii cheie asupra carora se cauta consensul;
- Procentul de respondenti „aliniati” pentru a fi considerat un grad de consens acceptabil;
- Modul de eliminare sau tratamentul optiunilor particulare pentru a nu pierde sansa examinarii tuturor opiniilor/solutiilor posibile;
- Termenele limita pentru acordarea raspunsurilor;
- Gradul de expertiza si de eterogenitate al grupului de respondenti, pentru a nu afecta rezultatele obtinute.

Etapele principale ale analizei Delphi sunt:

1) Cercetarea individuala a problemei de catre fiecare respondent
2) Agregarea datelor pentru o viziune centralizata de catre moderator
3) Reiterarea procesului in cazul lipsei consensului din prima runda
4) Concluzia finala, redactarea raspunsului colectiv validat.

Cand este utila aplicarea Metodei Delphi ?
Aplicarea este utila atunci cand

- numarul de persoane care trebuie implicate este foarte mare.
- distantele dintre respondenti sunt mari si este dificil ca timp si costuri sa organizezi o intalnire.
- exista o anumita nevoie de a depasi obstacole de natura umana:

· teama de a vorbi deschis in public (sefi, opinii contrare, refuz)
· rusinea de a recunoaste ca s-a gresit la prima opinare
· frica de umilinta a unui expert recunoscut
· tendinta de a fi influentat de opinia majoritatii
· evitarea acapararii discutiei de catre extrovertiti

In continuare va prezentam un exemplu de aplicare in practica a metodei la introducerea unei politici de beneficii.

O firma multinationala doreste sa introduca la intrarea pe o noua piata un pachet competitiv de beneficii si in acest scop pregateste un chestionar la care vor raspunde principalii stake-holderi impactati de aceasta decizie precum si alti experti (reprezentanti ai angajatilor si managementului, experti fiscali si specialisti in Resurse Umane din tara de origine si tara tinta, factori de decizie din departamentul Financiar si Resurse Umane, consultanti ai furnizorilor de beneficii din piata, personal administrativ de executie etc.).

In primul sondaj de opinie s-au pus intrebari legate de tipul beneficiilor care s-ar pune in discutie, ce avantaje si dezavantaje se preconizeaza odata cu implementarea acestora in viitor, sugestii legate de politica de Resurse Umane aferenta acestora.

Raspunsurile au fost foarte diversificate deoarece dorintele angajatilor sau specialistilor in Resurse Umane au fost temperate de posibilitatile oferite de fiscalitate si bugetele previzionate. De asemenea, unele optiuni au fost eliminate din cauza solutiilor de implementare costisitoare sau administrarii greoaie.

In runda a 2-a au fost eliminate 8 dintre cele 22 de tipuri de beneficii puse in discutie rezultand 10 beneficii a caror implementare nu ar genera probleme de buget sau de administrare si 4 beneficii care ar necesita externalizarea pentru a fi implementate corespunzator.

In finalul rundei a treia s-au eliminat si variantele care ar fi dus la politici de motivare si compensare diferentiate pentru diverse categorii de angajati si au ramas 8 beneficii care se vor implementa sub forma unei matrici de beneficii optionale cu buget constant si contributii din partea angajatilor.

Solutiile gasite au tinut cont si de tratamentul fiscal al acestor beneficii , de facilitatea implementarii si de optiunile consolidate a 75% din angajatii respondenti. Restul optiunilor au fost retinute pentru a se studia oportunitatea implementarii lor in anii urmatori.

Sursa: 33 de instrumente de management de succes

de LegislatiaMuncii.ro


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
managementul resurselor umanemanagement hrresurse umaneselectie personalrecrutare personal

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 23 Octombrie 2014
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Metoda DELPHI. Origini, utilizare si efecte imediate asupra companiilor in care se implementeaza Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revenirea din CCC si intrarea in concediu de maternitateIntrebare: Am o salariata care este in concediu de crestere copil, copilul implinind varsta de 2 ani pe data de 3 martie 2021. Salariata a anuntat ca este insarcinata cu al doilea copil, urmand sa nasca la sfarsitul lunii mai 2021. Cum procedez cu revenirea salariatei, aceasta dorind sa intre direct in concediu medical, avand recomandare de la medicul specialist, drept urmare, nu poate sa mai vina efectiv la serviciu. Care este perioada maxima pana la care poate sa stea in concediu crestere copil pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Detasare transnationala. Lipsa A1. ConsecinteIntrebare: O societate de constructii din Romania a semnat un contract cu o firma din Olanda pentru prestarea unor lucrari in Olanda, pentru o perioada de maximum 6 luni. Societatea a facut demersurile necesare pentru detasarea salariatilor: a intocmit acte de detasare, a transmis in revisal detasarea transnationala, a depus documentatia pentru obtinerea formularului A1 la CNPP si a inregistrat salariatii detasati pe site-ul autoritatilor din Olanda. 1. Ce se intampla in situatia in care angajatorului nu-i...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Fise de Post modificate de Pandemie - 12 modele actualizate la zi”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Fisele de Post ale angajatilor!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Fise de Post modificate de Pandemie - 12 modele actualizate la zi"
Fise de Post modificate de Pandemie - 12 modele actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Fisele de Post ale angajatilor!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Fise de Post modificate de Pandemie - 12 modele actualizate la zi"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
//
[x]