Managerul care controleaza, ordona si verifica este la polul opus fata de leaderul care inspira, ofera feedback pozitiv, incurajeaza si sprijina.
In mod clar, leaderii sunt cei pe care suntem dornici sa ii impresionam.
Iata cum reusesc angajatii sa isi impresioneze superiorii in mod eficient si corect:
Asculta ceea ce superiorii spun si inteleg strategia de mers
Foarte multi angajati aud insa nu asculta. Asa se face ca au mereu nevoie de indicatii pentru a-si realiza sarcinile. In principiu, daca nu asculta, nici nu inteleg logica activitatii lor profesionale, finalitatea proiectelor in care se implica.
40 Modele de Regulament Intern
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Ofera solutii, nu delimiteaza simple probleme
Foarte putini angajati sunt indeajuns de constiinciosi astfel incat inainte de a-si prezenta problemele superiorilor sa isi faca temele pentru a veni si cu 2-3 potentiale solutii.
Nu ii cred pe cuvant doar pentru ca sunt superiori
Nu le procesa informatiile fara sa le verifici. Deviza "crede si nu cerceta" nu se aplica in cazul unui loc de munca eficient. Pentru ca raporturile de munca sa se desfasoare in mod optim, este nevoie sa pui la indoiala teoriile si ideile superiorilor tai.
Nu se intampla rar ca si acestia sa dea gres, sa esueze, sa aiba proiecte care sa se termine in mod nefast. Nu se intampla rar ca si acestia sa fie pe fuga, sa emita teorii pe care nu le pot sustine prin date si analize concrete. Si ei nevoie de ajutor, la fel ca orice alt profesionist care beneficiaza de sprijin si dubla-verificare din partea colegilor.
O greseala descoperita la timp poate schimba in mod dramatic finalitatea unui proiect in care se investesc sume financiare uriase, timp mult, munca unei echipe de profesionisti. Daca esti in stare sa le "cureti" munca de greseli si scapari, ai devenit un om deosebit de valoros pentru ei si pentru echipa ta.
Nu respecta directia de mers orbeste
Asta fac majoritatea angajatilor: respecta viziunea leaderului fara sa aduca imbunatatiri, fara sa evidentieze potentiale obstacole, fara sa aduca un plus de valoare unui plan deja conturat.
Daca ai de-a face cu un leader adevarat, va fi mai mult decat recunoscator pentru curajul de a cizela viziunea de mers, pentru dorinta de a face altceva decat munca de robot.
Nu sunt prinsi niciodata pe picior gresit
Nu transmite rapoarte pe care le-ai realizat in graba, texte scrise pe genunchi. Nu incalca termenele limita decat atunci cand poti oferi motive obiective pentru care nu ai putut livra rezultatele la timp. Nu iti folosi timpul de lucru pentru odihna sau distractie.
In functie de cateva miscari gresite, superiorii isi fac o anumita imagine mentala pe care o eticheteaza angajatilor.
O eticheta negativa se schimba foarte greu cu una pozitiva. Una pozitiva se schimba foarte usor cu una negativa. Oamenii tind sa tina minte mai mult experientele negative, greselile subordonatilor, proiectele paguboase, cifrele negative.
Sunt unici! Spune-ti parerea si nu iti fie teama sa te evidentiezi fata de restul echipei. Este foarte usor sa faci parte din echipa si sa nu iesi niciodata in evidenta, sa faci ce fac si restul, sa ai aceleasi opinii, idei si teorii. Mai greu este sa ai un punct de vedere diferit, o viziunea aparte, o teorie care ar putea sa darame opinia generala a echipei dar care ar putea sa salveze compania de la o mare greseala.
Stiu ca succesul trebuie sa ii gaseasca muncind
Inainte de a-si impresiona superiorii stiu ca trebuie sa se impresioneze pe ei insisi.
Competitia adevarata se da in noi insine, in functie de ceea ce facem raportat la ceea ce dorim sa realizam.
Esential este sa fim multumiti de activitatea noastra, sa ne dorim sa progresam, sa actionam in aceasta directie, sa avem obiective clare pe care sa le atingem.
La final, sa iti impresionezi superiorii ramane un mecanism care functioneaza la fel ca cel de a obtine profit din afacerea personala. Depune eforturile necesare, munceste cu pasiune iar rezultatele se vor vedea. Nu fugi dupa bani si nu fugi dupa aprecierea superiorilor. Concentreaza-te pe activitatea ta profesionala si rezultatele se vor vedea.