Demisia fara preaviz se refera la situatia in care angajatul isi incheie contractul de munca fara a respecta perioada de preaviz minima prevazuta in Codul Muncii. Acest lucru este permis de legislatia din Romania doar in anumite cazuri speciale, de exemplu atunci cand drepturile angajatului sunt incalcate. Este important ca atat angajatul, cat si angajatorul sa cunoasca prevederile legale si consecintele cu privire la demisia fara preaviz pentru a gestiona corect si legal procesul de incetare a contractului de munca. Va vom oferi in acest articol toate informatiile importante cu privire la demisia fara preaviz si va vom prezenta si un model de cerere pentru aceasta situatie speciala!
Cum este definita demisia - reglementari cheie din Codul Muncii
Demisia este definita in art. 81 din Codul Muncii ca fiind “actul unilateral de vointa a salariatului care, printr-o notificare scrisa, comunica angajatorului incetarea contractului individual de munca, dupa implinirea unui termen de preaviz”.
Cu alte cuvinte, demisia este modul oficial prin care un angajat anunta ca vrea sa plece din proprie initiativa de la locul de munca, dand timp companiei sa se pregateasca pentru plecarea sa (termen de preaviz).
Iata cateva reglementari cheie din Codul Muncii pe care orice angajat si angajator trebuie sa le cunoasca despre demisie:
- Demisia NU trebuie aprobata de angajator. Prin demisie, angajatul ii comunica angajatorului vointa sa de a inceta contractul.
- Angajatorul este obligat sa inregistreze demisia angajatului sau in registrul de intrare-iesire.Daca angajatorul refuza sa inregistreze demisia, angajatul poate trimite demisia prin posta sau e-mail.
- Nerespectarea prevederilor legale privind inregistrarea de catre angajator a demisiei se pedepseste cu amenda de la 1.500 lei la 3.000 lei.
- Demisia este un act formal, prin urmare este obligatoriu sa fie facuta printr-un document in forma scrisa!
- Conform art.81 alin (3) din Codul Muncii, angajatul NU trebuie sa-si motiveze decizia de a demisiona.
- Angajatul trebuie sa respecte termenul de preaviz minim prevazut de legislatie. Totusi, exista anumite exceptii de la aceasta regula, situatii speciale pe care le vom trata in detaliu in continuare in acest articol.
Demisia cu sau fara preaviz - ce presupune fiecare dintre acestea
Asa cum am mentionat mai sus, in mod obisnuit, incetarea raporturilor munca prin demisie implica respectarea termenului de preaviz specificat in Codul Muncii. Nerespectarea de catre angajat a acestui termen, fara motive intemeiate, echivaleaza cu absentarea nemotivata de la locul de munca. In acest caz, angajatorul poate porni procedura de cercetare disciplinara si poate aplica sanctiuni, inclusiv concedierea pe motive disciplinare.
Demisia fara preaviz sau demisia la zi: in ce situatii este permisa
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Diurna legala in Romania si in strainatate
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Incetarea contractului de munca fara preaviz sau demisia la zi se poate realiza doar in urmatoarele situatii exceptionale:
1. Atunci cand angajatorul nu isi respecta obligatiile contractuale, spre exemplu, daca angajatorul nu plateste drepturile salariale mai multe luni la rand angajatului sau nu ofera conditii optime pentru desfasurarea activitatii. In aceste cazuri, legislatia ii ofera salariatului dreptul de a inceta imediat raporturile de munca, fara a suporta consecinte legale.
2. Atunci cand angajatorul renunta partial sau total la termenul respectiv. Aceasta renuntare este benefica in situatiile in care ambele parti nu mai doresc prelungirea colaborarii si prefera o incetare rapida a raportului de munca. De exemplu, angajatorul poate considera ca mentinerea angajatului pe o perioada de preaviz nu este necesara, mai ales daca nu este nevoie de o tranzitie sau de predarea responsabilitatilor catre alta persoana. Este important ca renuntarea la preaviz sa fie formalizata in scris, pentru a evita orice potentiale conflicte ulterioare.
3. Atunci cand angajatul se afla in perioada de proba. In perioada de proba, incetarea contractului de munca se poate face la initiativa fiecarei parti, angajat sau angajator, fara respectarea termenului de preaviz.
Contractul de Munca. 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege - Documentele sunt redactate de profesionisti in domeniul juridic, in concordanta cu ultimele modificari legislative!
Demisia fara preaviz in perioada de proba
Perioada de proba este considerata un timp de evaluare reciproca, iar lipsa obligatiei de preaviz ofera flexibilitate pentru ambele parti. Astfel, pe durata perioadei de proba sau la finalul acesteia, angajatul poate renunta la locul de munca prin demisie fara preaviz si fara sa-si motiveze decizia. Acelasi lucru este valabil si pentru angajator, acesta poate inceta raporturile de munca fara alte obligatii, daca persoana respectiva nu se potriveste nevoilor companiei.
In aceste cazuri, pentru dispunerea incetarii contractului de munca este nevoie doar de o notificare scrisa.
Cerere demisie fara preaviz [MODEL]
Descarca in PDF un model de cerere de demisie fara preaviz>>>
Demisia cu preaviz
Termenul de preaviz reprezinta o obligatie legala care asigura protectia in primul rand a anagajatorului. Perioada de preaviz ii permite acestuia sa gaseasca un inlocuitor pentru angajatul care pleaca din companie sau pentru a redistribui sarcinile actuale catre alti angajati. Acest lucru ajuta la mentinerea continuitatii activitatii si previne posibilele intreruperi ale operatiunilor.
De obicei, in acest termen, angajatul care a demisionat are timp sa-si finalizeze sarcinile si proiectele in curs sau sa le predea mai departe colegilor sau unui nou angajat.
Conform prevederilor Codului Muncii, termenul de preaviz pentru demisie este cel convenit de parti in contractul individual de munca sau contractele colective de munca aplicabile, insa nu poate fi mai mare de 20 de zile lucratoare pentru salariatii cu functii de executie, respectiv mai mare de 45 de zile lucratoare pentru salariatii cu functii de conducere.
Cerere demisie cu preaviz [MODEL]
Descarca in format PDF un model de cerere de demisie cu preaviz>>>
Demisia vs. incetarea CIM prin acordul partilor
Exista o diferenta esentiala intre demisie si incetarea CIM prin acordul partilor, si aceasta se refera la modul in care se initiaza si se finalizeaza procesul de incetare a raporturilor de munca.
Astfel, demisia este un act unilateral din partea angajatului, in timp ce incetarea prin acordul partilor implica o intelegere comuna intre angajator si angajat. De asemenea, demisia implica un termen de preaviz, in timp ce in cazul incheierii CIM prin acordul partilor, angajatul si angajatorul pot negocia termenii incetarii, inclusiv data efectiva a incetarii raporturilor de munca sau alte conditii asociate (de exemplu, plata unor bonusuri).
Demisia cu sau fara preaviz si somajul
Este important de mentionat faptul ca, o persoana care isi da demisia (indiferent daca demisia a fost cu sau fara preaviz) nu are dreptul la somaj, deoarece demisia este considerata o incetare voluntara a contractului de munca din partea angajatului.
Conform legislatiei in vigoare, indemnizatia de somaj este destinata persoanelor care si-au pierdut locul de munca din motive care nu tin de vointa lor, cum ar fi, de exemplu concedierea din motive economice sau desfiintarea postului.
Obligatiile angajatorului in cazul demisiei fara preaviz
In cazul incetarii contractului de munca fara preaviz, obligatiile angajatorului sunt similare cu cele in cazul unei demisii cu preaviz, si anume:
- Inregistrarea demisiei in registrul de intrari/iesiri al companiei in ziua in care a fost primita
- Intocmirea documentelor de incheiere CIM si inregistrarea incetarii contractului in Revisal (Registrul general de evidenta a salariatilor).
- Calcularea si plata drepturilor salariale restante pana la data efectiva a incetarii contractului.
- Eliberarea documentelor de incetare CIM. Angajatorul trebuie sa elibereze angajatului Decizia de incetare a contractului de munca, adeverinta de vechime si stagiu de cotizare la sistemul de pensii.
Demisia fara preaviz in concediu medical
In cazul in care un salariat aflat in concediu medical doreste sa-si depuna demisia, acesta trebuie sa-si intrerupa concediul, sa revina la munca si apoi sa-si prezinte demisia. Demisia fara preaviz nu se poate face decat in situatiile expres prevazute de lege, pe care le-am detaliat in acest articol.
Pe de alta parte, daca un salariat care si-a dat demisia cu preaviz intra in concediu medical, contractul sau de munca se suspenda, la fel si perioada de preaviz. Termenul de preaviz va continua dupa ce salariatul revine din concediul medical.