Departamentul de Resurse Umane reprezinta centrul universului oricarei institutii, firme mici sau multinationale. Indiferent de dimensiunile firmei, strategiile de HR raman punctele esentiale in jurul carora graviteaza toate celelalte procese.
Dar care sunt rolurile pe care trebuie sa le indeplineasca managerul de resurse umane? Care sunt noile roluri, aduse de industriile aflate in dinamica alerta si continua? Ce noi palarii va purta managerul de resurse umane?
In principiu, rolul specialistilor in resurse umane este sa se ocupe atat de realizarea obiectivelor firmei, cat si de oamenii care lucreaza in firma.
In trecut, managerii de resurse umane se ocupau mai mult cu sistematizarea si elaborarea politicilor managementului executiv.
Rolul lor era mai apropiat de functiunile administrative si de personal, iar rezultatele lor constau in diferite “acte si/sau documente”. Din acest motiv, specialistii in resurse umane erau vazuti ca niste „angajati auxiliari”, necesari dar neproductivi.
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
250 Modele Fise de Post
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Legis Plus Legislatia Muncii
Managerul de resurse umane
In prezent, rolul managerilor de resurse umane s-a schimbat. Companiile care vor sa aiba succes trebuie sa fie mai adaptabile, trebuie sa-si schimbe rapid directia de actiune si sa fie orientate cu precadere catre satisfacerea nevoilor clientilor.
In acest mediu economic extrem de dinamic, specialistii in resurse umane au devenit parteneri strategici, sponsori ai angajatilor si mentori ai schimbarii.
Partener strategic de afaceri
In companiile care vor sa ramana cat mai mult pe piata, managerul de resurse umane contribuie direct la dezvoltarea si realizarea planurilor si obiectivelor generale ale firmei.
Obiectivele managerului de resurse umane trebuie stabilite in sensul sprijinirii atingerii obiectivelor strategice ale companiei.
Pentru a fi un partener strategic al firmei, atat managerul de resurse umane, cat si specialistii din Departamentul Resurse Umane trebuie:
sa gandeasca si sa actioneze precum un specialist in planificarea afacerii;
sa aiba cunostinte solide de finante si contabilitate si sa fie responsabili de reducerea costurilor;
sa monitorizeze toate procesele si programele de resurse umane.
Nu este suficient ca managerul de resurse umane sa aiba un loc la masa stafului executiv al companiei, el trebuie sa demonstreze ca are abilitatile necesare pentru a ocupa acest loc.
Sponsorul angajatilor
Activitati de advocacy pentru angajati
In prezent, unul dintre cele mai importante roluri ale managerului de resurse umane este acela de persoana care realizeaza activitati de advocacy pentru angajati.
Pentru aceasta, managerul de resurse umane are nevoie de expertiza in crearea unui mediu de lucru in care angajatii sa fie sa fie multumiti, sa fie motivati si sa contribuie la succesul companiei.
Elaborarea unor metode eficiente de stabilire a obiectivelor, de comunicare si de imputernicire prin responsabilizare creeaza sentimentul de apartenenta al angajatilor la companie.
Specialistii in resurse umane sunt cei care contribuie cel mai mult la stabilirea culturii organizationale si a climatului in care angajatii isi manifesta competentele si sunt motivati sa indeplineasca nevoile clientilor.
Sponsorul angajatilor
Din acest punct de vedere, managerul de resurse umane trebuie:
sa asigure programe de asistenta pentru angajati;
sa elaboreze strategii de obtinere de profit si de impartire a acestuia;
sa se ingrijeasca de mentinerea unui climat de comunicare permanenta intre toti angajatii, la toate nivelele.
Promotorul schimbarii
Evaluarea permanenta a eficientei rezultatelor companiei din perspectiva resurselor umane ii determina pe specialistii Departamentului Resurse Umane sa fie promotorii schimbarii.
Managerul de resurse umane trebuie sa cunoasca cele mai bune strategii de schimbare si sa aiba abilitatea de a le implementa cu succes, astfel incat sa reduca la minimum frustrarile angajatilor si rezistenta la schimbare.
In plus, ca manager de resurse umane va revine sarcina de a promova succesul companiei prin identificarea misiunii organizationale, a viziunii, a valorilor, a obiectivelor si a activitatilor acesteia.
Sursa: Managementul Resurselor Umane: Eficienta, Rentabilitate, Profit