Clauza de confidentialitate este o prevedere contractuala, care are rolul de a pastra secretul profesional si astfel de a proteja informatiile sensibile ale unei companii. In acest articol, vom analiza ce implica o clauza de confidentialitate si care sunt consecintele nerespectarii sale. De asemenea, vom prezenta un model de act aditional pentru clauza de confidentialitate pe care il pot utiliza angajatorii in relatiile de munca!
Ce este clauza de confidentialitate?
Clauza de confidentialitate este o prevedere contractuala prin care partile implicate (angajator si angajat) se angajeaza sa nu dezvaluie informatii sensibile, confidentiale, dobandite in timpul relatiei lor profesionale.
Aceasta clauza are rolul de a proteja interesele organizatiei, impiedicand divulgarea unor date ce au fost declarate confidentiale, cum ar fi de exemplu strategii de afaceri, procese interne, planurile de dezvoltare sau alte informatii esentiale.
Clauza de confidentialitate este frecvent intalnita in contractele de munca si este reglementata prin prevederile Codului Muncii. Astfel, conform art. 26 din Codul Muncii „prin clauza de confidentialitate partile convin ca, pe toata durata contractului individual de munca si dupa incetarea acestuia, sa nu transmita date sau informatii de care au luat cunostinta in timpul executarii contractului, in conditiile stabilite in regulamentele interne, in contractele colective de munca sau in contractele individuale de munca.”
Clauza de confidentialitate vs clauza de concurenta
Este important de facut diferenta intre clauza de confidentialitate si clauza de neconcurenta.
In cazul clauzei de neconcurenta, salariatul se obliga ca, dupa incetarea contractului de munca, sa nu presteze activitati concurente cu cele desfasurate la fostul angajator, fie in interes propriu, fie pentru un tert. In schimbul acestei restrictii, angajatorul se angajeaza sa plateasca o indemnizatie lunara de neconcurenta pe toata perioada stabilita.
Pentru a introduce o clauza de neconcurenta valida, angajatorul trebuie sa specifice in contractul de munca urmatoarele aspecte:
- activitatile interzise salariatului dupa incetarea contractului
- cuantumul indemnizatiei lunare de neconcurenta
- durata de aplicare a clauzei
- tertii in favoarea carora este interzisa prestarea activitatii si aria geografica in care salariatul ar putea concura efectiv cu angajatorul.
Indemnizatia de neconcurenta se negociaza intre parti, dar nu poate fi mai mica de 50% din media veniturilor salariale brute ale angajatului din ultimele 6 luni de activitate. In cazul contractelor cu o durata mai scurta de 6 luni, se ia in calcul media veniturilor pe intreaga durata a contractului.
Clauza de neconcurenta poate fi aplicata pentru o perioada de maximum 2 ani de la incetarea contractului de munca.
Este important de mentionat ca aceasta clauza nu poate interzice complet exercitarea profesiei sau a specializarii salariatului. In cazul incalcarii cu vinovatie a clauzei, salariatul poate fi obligat sa restituie indemnizatia primita si sa plateasca daune-interese pentru prejudiciul cauzat angajatorului.
In ceea ce priveste clauza de confidentialitate, Codul Muncii stipuleaza ca partile convin sa nu transmita date sau informatii obtinute in timpul executarii contractului, atat pe durata acestuia, cat si dupa incetare. Conditiile specifice sunt stabilite in regulamentele interne, contractele colective sau individuale de munca. Incalcarea acestei clauze de catre oricare dintre parti atrage obligatia de a plati daune-interese.
Spre deosebire de clauza de neconcurenta, pentru clauza de confidentialitate, Codul Muncii nu prevede obligativitatea acordarii unei indemnizatii sau spor. Cu toate acestea, partile au libertatea de a negocia si include o astfel de compensatie in contract, daca doresc.
Clauza de confidentialitate vs secretul de serviciu
Secretul de serviciu vizeaza acele informatii si date generale care trebuie respectate la nivelul unui angajator de toti salariatii, iar clauza de confidentialitate vizeaza o sfera mai larga de informatii decat cea avuta in vedere prin secretul de serviciu si este aplicabila doar anumitor salariati.
In situatia prin care, prin clauza de confidentialitate angajatorul stabileste exclusiv acele informatii si date care sunt general valabile pentru toti salariatii ca avand caracter de secret de serviciu, atunci clauza de confidentialitate nu mai are importanta. Este unul si acelasi lucru.
Optim ar fi ca la nivelul angajatorului ar trebui stabilite in mod expres toate datele si informatiile care au caracter de secret de serviciu si apoi cuprinse in regulamentul intern al unitatii, in contractul individual de munca al fiecarui salariat mentionandu-se doar obligatia generala de a respecta prevederile regulamentului intern .
Durata clauzei de confidentialitate
Portal Codul Muncii
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Durata clauzei de confidentialitate este valabila pe toata durata executarii contractului de munca, insa se poate intinde si dupa incetarea raportului de munca. Durata exacta de timp poate fi mentionata expres in clauza, insa acest lucru nu este obligatoriu.
Sanctiuni pentru incalcarea clauzei de confidentialitate
Conform art. 26 alin (2) din Codul Muncii, nerespectarea clauzei de confidentialitate de catre oricare dintre parti atrage obligarea celui in culpa la plata de daune-interese. Daunele se vor evalua in functie de prejudiciul produs in urma divulgarii informatiilor confidentiale.
De asemenea, pe langa aceste daune, nerespectarea clauzei de confidentialitate poate implica raspunderea disciplinara si desfacerea contractului individual de munca.
Contractul de Munca. 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege - Documentele sunt redactate de profesionisti in domeniul juridic, in concordanta cu ultimele modificari legislative!
Intrebari frecvente privind clauza de confidentialitate
Va prezentam mai jos cele mai frecvente intrebari intalnite in practica cu privire la clauza de confidentialitate!
Clauza de confidentialitate se poate negocia?
Da, clauza de confidentialitate este facultativa si poate fi negociata intre parti, conform art. 20 din Codul Muncii.
Clauza de confidentialitate se poate adauga su dupa data incheierii contractului individual de munca?
Da, se poate. In cazul in care clauza de confidentialitate nu a fost introdusa in contractul individual de munca, se poate intocmi ulterior un act aditional. Acest document trebuie semnat de ambele parti (angajator si angajat), de comun acord.
Ce informatii nu ai voie sa divulgi, conform clauzei de confidentialitate?
Clauza de confidentialitate are un scop specific si limitat. Aceasta nu impune o restrictie generala asupra tuturor informatiilor la care partile au avut acces in timpul relatiei de munca. In schimb, clauza se aplica exclusiv acelor informatii care au fost in mod explicit desemnate ca fiind confidentiale in textul clauzei.
Astfel, partile contractuale sunt obligate sa pastreze secretul doar asupra datelor si informatiilor care au fost clar identificate si enumerate ca fiind confidentiale in cadrul clauzei. Alte informatii sau date dobandite in timpul executarii contractului, care nu au fost specificate in mod expres ca fiind confidentiale, nu intra sub incidenta acestei restrictii.
Care este diferenta intre clauza de confidentialitate si contractul de confidentialitate?
Clauza de confidentialitate este parte din contractul individual de munca, in timp ce contractul de confidentialitate este un acord separat dedicat protectiei anumitor informatii sensibile. De exemplu, inainte de sustinerea unui interviu de recrutare, intre parti se poate incheia un contract de confidentialitate, astfel incat informatii legate de salariu si avantajele in natura aferente postului sa nu fie divulgate de catre parti.
Contractul de confidentialitate este reglementat in Codul Muncii la art. 17, alin. (7): „Cu privire la informatiile furnizate salariatului, prealabil incheierii contractului individual de munca, intre parti poate interveni un contract de confidentialitate.”