Documente NECESARE pentru trecerea unei persoane in intretinere, in 2022

conditii persoana in intretinerecoasigurat 2022conditii coasigurat 2022
Documente NECESARE pentru trecerea unei persoane in intretinere, in 2022
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

"Ce documente trebuie depuse de catre un salariat care a solicitat trecerea sotiei ca si coasigurat? Care sunt pasii necesari a fi urmati de salariat si apoi de societate? Intrarea in categoria de coasigurat implica si luarea in intretinere a persoanei respective (este necesara o declaratie in acest sens), sau cele 2 pot merge si separat, adica e posibila doar trecerea ca si coasigurat?"
 
 
Raspunsul specialistilor:
 
Conform art. 224 lit. b) din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii sunt asigurati fara plata contributiei sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate.
 

Coasigurati conditii 2022

 
Astfel, coasiguratii unei persoane pot fi:
 
- Sotul, sotia;
- Parintii.
 
Astfel, sotia salariatul poate fi coasigurata acestuia fiind in intretinerea sotului.
 
Calitatea de coasigurat este conditionata de neobtinerea de venituri.
 
Astfel, persoana pe care salariatul o are in intretinere, pentru a avea calitatea de coasigurat trebuie sa nu realizeze niciun venit.
 
Conform art. 11 lit. e) din Normele metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobandirea calitatii de asigurat, din 29.11.2018 aprobate prin OCNAS 1549/2018 documentele necesare sunt:
 
- act de identitate valabil la data solicitarii original si in copie,
- documente care sa ateste relatia de rudenie sau casatoria cu persoana asigurata,
- declaratie pe propria raspundere a coasiguratului din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri proprii,
- declaratie pe propria raspundere a persoanei asigurate (in speta prezentata aceasta persoana este salariatul) prin care aceasta declara ca are in intretinere persoana respectiva.
 

Persoana aflata in intretinere

 
In ceea ce primeste persoana aflata in intretinere, conform art. 77 alin. (3) din Codul fiscal, persoana in intretinere poate fi sotia/sotul, copiii sau alti membri de familie, rudele contribuabilului sau ale sotului/sotiei acestuia pana la gradul al doilea inclusiv, ale carei venituri, impozabile si neimpozabile, nu depasesc 510 lei lunar, cu exceptia veniturilor prevazute la art. 62 lit. o), w) si x) si/sau a pensiilor de urmas cuvenite conform legii, precum si a prestatiilor sociale acordate potrivit art. 58 din Legea 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Deducerea personala se acorda de angajatori tuturor salariatilor numai la locul unde acestia au functia de baza, contractul individual de munca putand fi cu norma intreaga sau cu timp partial sau pe durata determinata sau nedeterminata. Functia de baza poate fi declarata si la contractul cu timp partial in cazul salariatilor pensionati gradul III.
 
 

Deducere personala 
 

Obligatia stabilirii persoanelor aflate in intretinerea contribuabilului in functie de care se atribuie deducerea personala este in sarcina platitorului de venit din salarii, la functia de baza.
 
Pentru stabilirea deducerii personale la care are dreptul, contribuabilul va depune la platitorul de venituri din salarii o declaratie pe propria raspundere, care trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
 
- datele de identificare a contribuabilului care realizeaza venituri din salarii (numele si prenumele, domiciliul, codul numeric personal);
- datele de identificare a fiecarei persoane aflate in intretinere (numele si prenumele, codul numeric personal).
 
Declaratia pe propria raspundere a persoanei aflate in intretinere, cu exceptia copilului minor, trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
 
- datele de identificare a persoanei aflate in intretinere, cum ar fi: numele, prenumele, domiciliul, codul numeric personal;
- datele de identificare a contribuabilului care beneficiaza de deducerea personala corespunzatoare, cum ar fi: numele, prenumele, domiciliul, codul numeric personal;
- acordul persoanei intretinute ca intretinatorul sa o preia in intretinere;
- nivelul si natura venitului persoanei aflate in intretinere, inclusiv mentiunea privind suprafetele de teren agricol si silvic detinute, precum si declaratia cu privire la desfasurarea de activitati agricole, silvicultura si/sau piscicultura;
- angajarea persoanei aflate in intretinere de a comunica persoanei care contribuie la intretinerea sa orice modificari in situatia venitului realizat.
 

Declaratia pe propria raspundere
 

Declaratiile pe propria raspundere depuse in vederea acordarii de deduceri personale nu se emit ca formulare tipizate.
 
Contribuabilul va prezenta platitorului de venituri din salarii documentele justificative care sa ateste persoanele aflate in intretinere, cum sunt: certificatul de casatorie, certificatele de nastere ale copiilor, adeverinta de venit a persoanei intretinute sau declaratia pe propria raspundere si altele. Documentele vor fi prezentate in original si in copie, platitorul de venituri din salarii pastrand copia dupa ce verifica conformitatea cu originalul.
 
Daca la un contribuabil intervine o schimbare care are influenta asupra nivelului reprezentand deducerea personala acordata si aceasta schimbare duce la diminuarea deducerii personale, contribuabilul este obligat sa instiinteze platitorul de venituri din salarii in termen de 15 zile calendaristice de la data la care s-a produs evenimentul care a generat modificarea, astfel incat angajatorul/platitorul sa reconsidere nivelul deducerii incepand cu luna urmatoare celei in care s-a produs evenimentul.
 
In situatia in care depunerea documentelor justificative privind acordarea deducerii personale se face ulterior aparitiei evenimentului care modifica, in sensul majorarii, nivelul acesteia, angajatorul/platitorul de venituri din salarii va acorda deducerea personala reconsiderata odata cu plata drepturilor salariale aferente lunii in care contribuabilul a depus toate documentele justificative.
 
Deducerea personala nu se fractioneaza in functie de numarul de ore in cazul veniturilor realizate in baza unui contract de munca cu timp partial, la functia de baza.
 
Suma reprezentand deducerea personala se acorda pentru persoanele aflate in intretinerea salariatului, pentru acea perioada impozabila din anul fiscal in care acestea au fost intretinute. Perioada se rotunjeste la luni intregi in favoarea salariatului.
 
Astfel, deducerea personala se acorda de angajatori tuturor salariatilor numai la locul unde acestia au functia de baza, contractul individual de munca putand fi cu norma intreaga sau cu timp partial sau pe durata determinata sau nedeterminata.
 
Obligatia stabilirii persoanelor aflate in intretinerea contribuabilului in functie de care se atribuie deducerea personala este in sarcina platitorului de venit din salarii, la functia de baza.
 
In situatia in care depunerea documentelor justificative privind acordarea deducerii personale se face ulterior aparitiei evenimentului care modifica, in sensul majorarii, nivelul acesteia, angajatorul/platitorul de venituri din salarii va acorda deducerea personala reconsiderata odata cu plata drepturilor salariale aferente lunii in care contribuabilul a depus toate documentele justificative.
 
 
Un raspuns valabil la data de 11.01.2022, oferit de expertii de la PortalCodulMuncii >>>
 
 

de Isabela Alexe


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
conditii persoana in intretinerecoasigurat 2022conditii coasigurat 2022

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 11 Ianuarie 2022
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Documente NECESARE pentru trecerea unei persoane in intretinere, in 2022 Nota: 3.67 din 5 - 3 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Incetare CIM. Necesitatea efectuarii unei inregistrari anterioareIntrebare: Unui salariat, i-a incetat CIM la 07.01.2022. Conform prevederilor CCM aplicabil la nivel de societate, avea un spor in suma fixa care se modifica de la 03.01.2022 (ca urmare a prevederilor HG 1071 / 2021). Daca i s-a operat deja in Revisal incetarea CIM, cum se poate corecta situatia astfel incat ca ii apara si sporul modificat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Venituri din alte surse din strainatate. Declaratie. TaxeIntrebare: O persoana fizica, in baza unui contract de colaborare cu o societate din Anglia, presteaza din Romania o activitate, respectiv coordonare offline a evenimentelor sportive a social marketplaces, servicii electronice. Este ca un angajat al firmei din Anglia, dar nu cu contract de munca, si nu este PFA. Ce declaratii trebuie sa depuna aceasta PF in Romania si ce contributii sociale va plati pentru remuneratia primita lunar?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“DIURNA. Noile modificari legislative transpuse in 13 STUDII de CAZ”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"DIURNA. Noile modificari legislative transpuse in 13 STUDII de CAZ"
DIURNA. Noile modificari legislative transpuse in 13 STUDII de CAZ

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la documentele solicitate la controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"DIURNA. Noile modificari legislative transpuse in 13 STUDII de CAZ"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]