Accidente de munca - definitie, prevederi si obligatii

Mara Dobrin
Mara Dobrin
12 Decembrie 2024
12 Decembrie 2024
Mara Dobrin
Mara Dobrin
accident de munca
Accidente de munca - definitie, prevederi si obligatii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Accidentele de munca sunt evenimente neprevazute care au loc in timpul desfasurarii activitatilor profesionale si care pot provoca vatamari fizice sau psihice angajatilor.

Este esential ca atat angajatorii, cat si angajatii sa fie informati despre legislatia relevanta si sa colaboreze pentru a preveni astfel de incidente. Implementarea unor masuri adecvate de securitate poate reduce semnificativ riscurile asociate cu activitatile profesionale.   

Aflam in cele ce urmeaza cum este definit accidentul de munca conform reglementarilor legale in vigoare, ce pot face angajatorii pentru a preveni accidentarile la locul de munca, dar si ce obligatii au acestia in cazul in care acesta survine. 

Ce este accidentul de munca?

Conform art. 5 lit. f) , art. 27 si 30 din Legea 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca este considerat accident de munca:

f) eveniment - accidentul care a antrenat decesul sau vatamari ale organismului, produs in timpul procesului de munca ori in indeplinirea indatoririlor de serviciu, situatia de persoana data disparuta sau accidentul de traseu ori de circulatie, in conditiile in care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum si cazul susceptibil de boala profesionala sau legata de profesiune;

g) accident de munca - vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;  

 

Comandati acum Ghid complet - Instructiuni proprii de securitate a muncii! 


Este UNICA lucrare practica existenta pe piata de specialitate! Vizeaza modul concret de intocmire  a instructiunilor proprii SSM pentru completarea si/sau aplicarea reglementarilor de securitate si sanatate in munca, tinand cont de particularitatile activitatilor si ale locurilor de munca aflate in responsabilitatea dvs!  

 

Tipuri de accidente de munca 

 

Clasificarea accidentelor de munca, conform PortalSSM:

a) accidente care produc incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice;

b) accidente care produc invaliditate;

c) accidente mortale;

d) accidente colective, cand sunt accidentate cel putin 3 persoane in acelasi timp si din aceeasi cauza.

  • accident de munca de circulatie – accident survenit in timpul circulatiei pe drumurile publice sau generat de traficul rutier, daca persoana vatamata se afla in indeplinirea indatoririlor de serviciu.
  • accident de munca de traseu:

a) accident survenit in timpul si pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la domiciliu si invers si care a antrenat vatamarea sau decesul;

b) accident survenit pe perioada pauzei reglementare de masa in locuri organizate de angajator, pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde ia masa si invers, si care a antrenat vatamarea sau decesul;

c) accident care a antrenat vatamarea sau decesul, petrecut pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde isi incaseaza salariul si invers, daca acesta este organizat de angajator in afara unitatii.

  • accidentul usor este evenimentul care are drept consecinta leziuni superficiale care necesita numai acordarea primelor ingrijiri medicale si a antrenat incapacitate de munca cu o durata mai mica de 3 zile.
  • incidentul periculos este evenimentul identificabil, cum ar fi explozia, incendiul, avaria, accidentul tehnic, emisiile majore de noxe, rezultat din disfunctionalitatea unei activitati sau a unui echipament de munca sau/si din comportamentul neadecvat al factorului uman care nu a afectat lucratorii, dar ar fi fost posibil sa aiba asemenea urmari si/sau a cauzat ori ar fi fost posibil sa produca pagube materiale. 

Obligatiile angajorilor cu privire la accidentele de munca

De indata ce s-a produs un astfel de eveniment, angajatorul are anumite obligatii, care sunt enuntate tot de legea nr.319/2006 a securitatii si sanatatii in munca:

Astfel, art. 27 al legii mentionate prevede ca:

(1) Angajatorul are obligatia sa comunice evenimentele, de indata, dupa cum urmeaza:

a) inspectoratelor teritoriale de munca, toate evenimentele asa cum sunt definite la art. 5 lit. f);

b) asiguratorului, potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncasi boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate temporara de munca, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora;

c) organelor de urmarire penala, dupa caz. 

Ce pot face angajatorii pentru a preveni accidentele de munca

In vederea asigurarii conditiilor de securitate si sanatate in munca si pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale, angajatorii au urmatoarele obligatii:

a) sa adopte, din faza de cercetare, proiectare si executie a constructiilor, a echipamentelor de munca, precum si de elaborare a tehnologiilor de fabricatie, solutii conforme prevederilor legale in vigoare privind securitatea si sanatatea in munca, prin a caror aplicare sa fie eliminate sau diminuate riscurile de accidentare si de imbolnavire profesionala a lucratorilor;

b) sa intocmeasca un plan de prevenire si protectie compus din masuri tehnice, sanitare, organizatorice si de alta natura, bazat pe evaluarea riscurilor, pe care sa il aplice corespunzator conditiilor de munca specifice unitatii;

c) sa obtina autorizatia de functionare din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca, inainte de inceperea oricarei activitati, conform prevederilor legale;

d) sa stabileasca pentru lucratori, prin fisa postului, atributiile si raspunderile ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca, corespunzator functiilor exercitate;

e) sa elaboreze instructiuni proprii, in spiritul prezentei legi, pentru completarea si/sau aplicarea reglementarilor de securitate si sanatate in munca, tinand seama de particularitatile activitatilor si ale locurilor de munca aflate in responsabilitatea lor;

f) sa asigure si sa controleze cunoasterea si aplicarea de catre toti lucratorii a masurilor prevazute in planul de prevenire si de protectie stabilit, precum si a prevederilor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca, prin lucratorii desemnati, prin propria competenta sau prin servicii externe;

g) sa ia masuri pentru asigurarea de materiale necesare informarii si instruirii lucratorilor, cum ar fi afise, pliante, filme si diafilme cu privire la securitatea si sanatatea in munca;

h) sa asigure informarea fiecarei persoane, anterior angajarii in munca, asupra riscurilor la care aceasta este expusa la locul de munca, precum si asupra masurilor de prevenire si de protectie necesare; 

In cat timp se declara accidentul de munca?

Accidentul de munca inregistrat de angajator trebuie declarat de indata de acesta la inspectoratul teritorial de munca, la asigurator sau, dupa caz, la organele de urmarire penala.

Precizam ca Legea ssm nr. 319/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare mentioneaza:

Art. 26

Orice eveniment, asa cum este definit la art. 5 lit. f), va fi comunicat de indata angajatorului, de catre conducatorul locului de munca sau de orice alta persoana care are cunostinta despre producerea acestuia.

Art. 27

(1) Angajatorul are obligatia sa comunice evenimentele, de indata, dupa cum urmeaza:

a) inspectoratelor teritoriale de munca, toate evenimentele asa cum sunt definite la art. 5 lit. f);

b) asiguratorului, potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate temporara de munca, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora;

c) organelor de urmarire penala, dupa caz.

(2) Orice medic, inclusiv medicul de medicina a muncii aflat intr-o relatie contractuala cu angajatorul, conform prevederilor legale, va semnala obligatoriu suspiciunea de boala profesionala sau legata de profesiune, depistata cu prilejul prestatiilor medicale.

(3) Semnalarea prevazuta la alin. (2) se efectueaza catre autoritatea de sanatate publica teritoriala sau a municipiului Bucuresti, de indata, la constatarea cazului. 

Raspunderea angajatorului in cazul accidentelor de munca

Raspunderea angajatorului in cazul accidentelor de munca, potrivit legii SSM:

Acesta are obligatia cercetarii evenimentului care a produs incapacitate temporara de munca, asa ca aceasta indatorire revine angajatorului la care s-a produs evenimentul.

Cercetarea evenimentelor este obligatorie, ea trebuie efectuata dupa cum urmeaza:

1. de catre angajator daca evenimentul a produs incapacitate temporara de munca

2. de inspectoratele teritoriale de munca, daca evenimentul a produs invaliditate evidenta sau confirmata, deces, accidente colective, incidente periculoase.

3. de catre Inspectia Muncii, in cazul accidentele colective, generate de unele evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile;

4. de catre autoritatile de sanatate publica teritoriale, respectiv a municipiului Bucuresti, in cazul suspiciunilor de boala profesionala si a bolilor legate de profesiune. 

Inregistrarea accidentului de munca la ITM

Inregistrarea accidentului de munca se face pe baza procesului-verbal de cercetare. Accidentul de munca inregistrat de angajator se raporteaza de catre acesta la inspectoratul teritorial de munca, precum si la asigurator, potrivit legii.

Asa cum precizam mai sus, ITM va cerceta acele accidente de munca,mentionate la punctul 2, mai sus. Precizam ca, in cazul accidentului cu incapacitate temporara de munca, in urma caruia a intervenit invaliditatea confirmata prin decizie, inspectoratul teritorial de munca pe raza caruia s-a produs evenimentul va completa dosarul de cercetare intocmit la data producerii evenimentului si va intocmi un nou proces-verbal de cercetare bazat pe dosarul completat.

Structura teritoriala a CNPP care a emis decizia de invaliditate trebuie sa notifice persoana respectiva si inspectoratul teritorial de munca.

Inspectoratul teritorial va solicita angajatorului vechiul dosar de cercetare intocmit de comisia acestuia care va fi completat cu decizia de invaliditate si, eventual cu alte declaratii si documente.

Intocmirea noului proces-verbal de cercetare a accidentului, se face in cel mult 10 zile lucratoare de la data primirii de catre inspectoratul teritorial de munca a deciziei de incadrare intr-un grad de invaliditate. 



 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]