Inainte de toate, incepem prin a va preciza ce prevede legea nr.319/2006 in ceea ce priveste accidentele de munca. Practic, legea ne arata de la bun inceput ce este un accident de munca si cand putem considera ca s-a produs un astfel de eveniment in cadrul companiei pentru care lucram.
Asadar, conform art. 5 lit. f) , art. 27 si 30 din Legea 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca este considerat accident de munca:
f) eveniment - accidentul care a antrenat decesul sau vatamari ale organismului, produs in timpul procesului de munca ori in indeplinirea indatoririlor de serviciu, situatia de persoana data disparuta sau accidentul de traseu ori de circulatie, in conditiile in care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum si cazul susceptibil de boala profesionala sau legata de profesiune;
Ce este accidentul de munca?
g) accident de munca - vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
De indata ce s-a produs un astfel de eveniment, angajatorul are anumite obligatii, care sunt enuntate tot de legea nr.319/2006 a securitatii si sanatatii in munca:
Astfel, art. 27 al legii mentionate prevede ca:
(1) Angajatorul are obligatia sa comunice evenimentele, de indata, dupa cum urmeaza:
a) inspectoratelor teritoriale de munca, toate evenimentele asa cum sunt definite la art. 5 lit. f);
b) asiguratorului, potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncasi boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate temporara de munca, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora;
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Portal Codul Muncii
c) organelor de urmarire penala, dupa caz.
Obligatiile angajatorului pentru preventia accidentelor de munca
In vederea asigurarii conditiilor de securitate si sanatate in munca si pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale, angajatorii au urmatoarele obligatii:
a) sa adopte, din faza de cercetare, proiectare si executie a constructiilor, a echipamentelor de munca, precum si de elaborare a tehnologiilor de fabricatie, solutii conforme prevederilor legale in vigoare privind securitatea si sanatatea in munca, prin a caror aplicare sa fie eliminate sau diminuate riscurile de accidentare si de imbolnavire profesionala a lucratorilor;
b) sa intocmeasca un plan de prevenire si protectie compus din masuri tehnice, sanitare, organizatorice si de alta natura, bazat pe evaluarea riscurilor, pe care sa il aplice corespunzator conditiilor de munca specifice unitatii;
c) sa obtina autorizatia de functionare din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca, inainte de inceperea oricarei activitati, conform prevederilor legale;
d) sa stabileasca pentru lucratori, prin fisa postului, atributiile si raspunderile ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca, corespunzator functiilor exercitate;
e) sa elaboreze instructiuni proprii, in spiritul prezentei legi, pentru completarea si/sau aplicarea reglementarilor de securitate si sanatate in munca, tinand seama de particularitatile activitatilor si ale locurilor de munca aflate in responsabilitatea lor;
f) sa asigure si sa controleze cunoasterea si aplicarea de catre toti lucratorii a masurilor prevazute in planul de prevenire si de protectie stabilit, precum si a prevederilor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca, prin lucratorii desemnati, prin propria competenta sau prin servicii externe;
g) sa ia masuri pentru asigurarea de materiale necesare informarii si instruirii lucratorilor, cum ar fi afise, pliante, filme si diafilme cu privire la securitatea si sanatatea in munca;
h) sa asigure informarea fiecarei persoane, anterior angajarii in munca, asupra riscurilor la care aceasta este expusa la locul de munca, precum si asupra masurilor de prevenire si de protectie necesare;
Tipuri de accidente de munca
In ceea ce priveste aceste tipuri de accidente de munca, prevazute de lege, putem sa le clasigicam in urmatorul mod:
Clasificarea accidentelor de munca, conform PortalSSM:
a) accidente care produc incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice;
b) accidente care produc invaliditate;
c) accidente mortale;
d) accidente colective, cand sunt accidentate cel putin 3 persoane in acelasi timp si din aceeasi cauza.
– accident de munca de circulatie – accident survenit in timpul circulatiei pe drumurile publice sau generat de traficul rutier, daca persoana vatamata se afla in indeplinirea indatoririlor de serviciu.
– accident de munca de traseu:
a) accident survenit in timpul si pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la domiciliu si invers si care a antrenat vatamarea sau decesul;
b) accident survenit pe perioada pauzei reglementare de masa in locuri organizate de angajator, pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde ia masa si invers, si care a antrenat vatamarea sau decesul;
c) accident care a antrenat vatamarea sau decesul, petrecut pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde isi incaseaza salariul si invers, daca acesta este organizat de angajator in afara unitatii.
– accidentul usor este evenimentul care are drept consecinta leziuni superficiale care necesita numai acordarea primelor ingrijiri medicale si a antrenat incapacitate de munca cu o durata mai mica de 3 zile.
– incidentul periculos este evenimentul identificabil, cum ar fi explozia, incendiul, avaria, accidentul tehnic, emisiile majore de noxe, rezultat din disfunctionalitatea unei activitati sau a unui echipament de munca sau/si din comportamentul neadecvat al factorului uman care nu a afectat lucratorii, dar ar fi fost posibil sa aiba asemenea urmari si/sau a cauzat ori ar fi fost posibil sa produca pagube materiale.
In cat timp se declara accidentul de munca?
In ceea ce priveste in cat timp se declara accidentul de munca, precizam ca Legea ssm nr. 319/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare mentioneaza:
Art. 26
Orice eveniment, asa cum este definit la art. 5 lit. f), va fi comunicat de indata angajatorului, de catre conducatorul locului de munca sau de orice alta persoana care are cunostinta despre producerea acestuia.
Art. 27
(1) Angajatorul are obligatia sa comunice evenimentele, de indata, dupa cum urmeaza:
a) inspectoratelor teritoriale de munca, toate evenimentele asa cum sunt definite la art. 5 lit. f);
b) asiguratorului, potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate temporara de munca, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora;
c) organelor de urmarire penala, dupa caz.
(2) Orice medic, inclusiv medicul de medicina a muncii aflat intr-o relatie contractuala cu angajatorul, conform prevederilor legale, va semnala obligatoriu suspiciunea de boala profesionala sau legata de profesiune, depistata cu prilejul prestatiilor medicale.
(3) Semnalarea prevazuta la alin. (2) se efectueaza catre autoritatea de sanatate publica teritoriala sau a municipiului Bucuresti, de indata, la constatarea cazului.
Cercetarea accidentelor de munca usoare
Vrem sa va precizam ca inainte de a intelege cercetarea accidentelor de munca usoare, este cazul sa intelegem ce este un accident usor, potrivit legii SSM, mai sus mentionate.
Astfel, un accident usor este un eveniment care are drept consecinta leziuni superficiale care necesita numai acordarea primelor ingrijiri medicale si a antrenat incapacitate de munca cu o durata mai mica de 3 zile, conform art.5 din legea nr. 319/2006.
Conform art.12 din aceeasi lege, angajatorul are obligatia sa tina evidenta accidentelor de munca ce au ca urmare o incapacitate de munca mai mare de 3 zile de lucru, a accidentelor usoare, a bolilor profesionale, a incidentelor periculoase.
Cercetarea evenimentelor se realizeaza imediat dupa comunicare si are ca obiectiv stabilirea imprejurarilor si a cauzelor care au condus la producerea lor.
De asemenea, cercetarea evenimentelor se realizeaza pentru a stabili si care sunt reglementarile legale incalcate, a raspunderilor si masurilor care se impun a fi luate pentru prevenirea producerii altor cazuri similare.
Evident, cercetarea evenimentelor se realizeaza pentru a determina caracterul accidentului.
Raspunderea angajatorului in cazul accidentelor de munca
Raspunderea angajatorului in cazul accidentelor de munca, potrivit legii SSM:
Acesta are obligatia cercetarii evenimentului care a produs incapacitate temporara de munca, asa ca aceasta indatorire revine angajatorului la care s-a produs evenimentul.
Cercetarea evenimentelor este obligatorie, ea trebuie efectuata dupa cum urmeaza:
1. de catre angajator daca evenimentul a produs incapacitate temporara de munca
2. de inspectoratele teritoriale de munca, daca evenimentul a produs invaliditate evidenta sau confirmata, deces, accidente colective, incidente periculoase.
3. de catre Inspectia Muncii, in cazul accidentele colective, generate de unele evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile;
4. de catre autoritatile de sanatate publica teritoriale, respectiv a municipiului Bucuresti, in cazul suspiciunilor de boala profesionala si a bolilor legate de profesiune.
Accident de munca. Comunicarea accidentului la ITM
Inregistrarea accidentului de munca se face pe baza procesului-verbal de cercetare. Accidentul de munca inregistrat de angajator se raporteaza de catre acesta la inspectoratul teritorial de munca, precum si la asigurator, potrivit legii.
Asa cum precizam mai sus, ITM va cerceta acele accidente de munca,mentionate la punctul 2, mai sus. Precizam ca, in cazul accidentului cu incapacitate temporara de munca, in urma caruia a intervenit invaliditatea confirmata prin decizie, inspectoratul teritorial de munca pe raza caruia s-a produs evenimentul va completa dosarul de cercetare intocmit la data producerii evenimentului si va intocmi un nou proces-verbal de cercetare bazat pe dosarul completat.
Structura teritoriala a CNPP care a emis decizia de invaliditate trebuie sa notifice persoana respectiva si inspectoratul teritorial de munca.
Inspectoratul teritorial va solicita angajatorului vechiul dosar de cercetare intocmit de comisia acestuia care va fi completat cu decizia de invaliditate si, eventual cu alte declaratii si documente.
Intocmirea noului proces-verbal de cercetare a accidentului, se face in cel mult 10 zile lucratoare de la data primirii de catre inspectoratul teritorial de munca a deciziei de incadrare intr-un grad de invaliditate.
Decontarea cheltuielilor cu accidentele de munca
Conform Casei Nationale de Pensii Publice (CNPP), baza de calcul a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, in cazul persoanei asigurate care a suferit un accident de munca la angajatorul la care a lucrat mai putin de 6 luni, se determina ca medie a castigurilor brute realizate lunar de catre asigurat din salarii sau venituri asimilate salariilor in perioada cuprinsa intre data inceperii activitatii in munca si data anterioara lunii pentru care se acorda certificatul de concediu medical, la acel angajator, nefiind necesare veniturile realizate la angajatorul anterior.
Decontare cheltuieli accidente de munca:
Mentionam si ca indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca in cazul accidentului de munca sau al bolii profesionale se suporta pentru primele 3 zile de incapacitate de catre angajator, iar din a 4-a zi de incapacitate, din fondul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, conform legii nr.346 din 5 iunie 2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale.
Spete accidente de munca - caz concludent
In ceea ce priveste capitolul de spete accidente de munca, vrem sa va prezentam un caz concludent regasit in cadrul Portal SSM, un site unde puteti gasi raspunsul la orice intrebare legata de securitatea si siguranta in munca, raspunsuri oferite de experti in acest domeniu.
Completarea dosarului de cercetare al accidentului de munca
"In situatia unui accident de munca cu incapacitate temporara de munca, care a fost cercetat de catre angajatorul la care a avut loc evenimentul, daca victima depaseste cele 180 zile de concediu medical, accidentul se recerceteaza de catre Inspectoratul Teritorial de Munca? Sau doar daca victima este incadrata intr-un anumit grav de invaliditate?"
Raspunsul specialistului de la PortalSSM:
In cazul accidentului cu incapacitate temporara de munca, in urma caruia a intervenit invaliditatea confirmata prin decizie, inspectoratul teritorial de munca pe raza caruia s-a produs evenimentul va completa dosarul de cercetare intocmit la data producerii evenimentului si va intocmi un nou proces-verbal de cercetare bazat pe dosarul completat.
Structura teritoriala a CNPP care a emis decizia de invaliditate trebuie sa notifice persoana respectiva si inspectoratul teritorial de munca.
Inspectoratul teritorial va solicita angajatorului vechiul dosar de cercetare intocmit de comisia acestuia care va fi completat cu decizia de invaliditate si, eventual cu alte declaratii si documente.
Intocmirea noului proces-verbal de cercetare a accidentului, se face in cel mult 10 zile lucratoare de la data primirii de catre inspectoratul teritorial de munca a deciziei de incadrare intr-un grad de invaliditate.
In concluzie, angajatorul nu are alte atributii legate de cercetare, atat in situatia in care se depasesc cele 180 de zile de incapacitate temporara de munca, cat si in situatia in care intervine confirmarea invaliditatii.
Referitor la reluarea cercetarilor de catre Inspectoratul Teritorial de Munca, ITM-ul completeaza cercetarea doar in situatia in care apare decizia de invaliditate emisa de CNPP.
Un raspuns oferit de expertii de la PortalSSM, in decembrie 2022. Pentru mai multe sfaturi dati click AICI.