Munca la negru: sanctiunile pe care le risca angajatorii pentru munca nedeclarata

munca la negrumunca la negru sanctiunimunca nedeclaratamunca la gri
Munca la negru: sanctiunile pe care le risca angajatorii pentru munca nedeclarata
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Incepem prin a va reaminti ca munca la negru, adica cea executata in lipsa unui contract individual de munca, se sanctioneaza aspru, conform legislatiei in vigoare.
 
Asadar, conform art. 260 lit. e) din Codul muncii, primirea la munca a unei persoane fara incheierea unui contract individual de munca se sanctioneaza cu amenda de 20.000 lei. Doar ca degeaba aveti incheiat contractul daca nu il puteti prezenta PE LOC inspectorilor ITM veniti in control. O copie a respectivului contract trebuie sa se afle exact acolo unde salariatul presteaza activitatea, lucru valabil mai ales daca este vorba despre un punct de lucru, si nu despre sediul central al firmei.
 
Codul Muncii specifica clar si urmatoarele, in ceea ce priveste munca la negru: 
 
"Art. 260. [contraventii: enumerare, constatare si sanctionare]
(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii, infractiuni:
(...)
 art. 260 lit.e) primirea la munca a uneia sau a mai multor persoane fara incheierea unui contract individual de munca, potrivit art. 16 alin. (1), cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana astfel identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 200.000 lei;"
 
Da, Codul muncii, la art. 16 alin. (4), va oblige sa pastrati la locul de munca o copie a contractului individual de munca pentru salariatii care presteaza activitate in acel loc – o obligatie care a fost introdusa pe fondul unei solutii date de Inalta Curte de Casatie si Justitie. Aceasta a hotarat, prin Decizia nr. 56 din 15 ianuarie 2014, ca in cazul contraventiei constand in primirea la munca a persoanelor fara incheierea unui contract de munca, locul savarsirii contraventiei este locul unde au fost depistate respectivele persoane.
 

Munca la negru - sanctiuni si decizii

 
Chestiunea este importanta pentru ca in functie de locul savarsirii faptei se stabileste competent teritoriala de solutionare a eventualelor plangeri impotriva procesului-verbal de contraventie. Inalta Curte de Casatie si Justitie s-a pronuntat in aceasta privinta prin Decizia nr. 4.036 din 1 iunie 2012:
 
„Potrivit art. 276 alin. (1) lit. d) din Codul muncii, contraventia consta in primirea la munca a persoanelor fara incheierea unui contract de munca.
Prin urmare, contraventia nu are ca element material neincheierea contractului de munca in conditiile art. 16 alin. (1) din Codul muncii, ci primirea la munca, folosirea muncii, fara existent unui astfel de contract. Cum folosirea muncii fara forme legale consta in actiunea imputata angajatorului, care foloseste munca neangajata in conditiile legii, locul savarsirii contraventiei este locul unde au fost depistate persoanele prestand munca in afara conditiilor impuse de lege.
 
Impozitarea contractelor de munca part-time - Paguboasa pentru firma dvs.?
 
Ce trebuie sa stiti ca angajator pentru a lua cele mai avantajoase decizii - Legislatie privind impozitarea contractelor part-time, baza de calcul, reguli de calcul impozite, exceptii, detalii aici >>>
 
A proceda altfel inseamna a deplasa nepermis continutul contraventiei de la folosirea muncii fara contract de munca la obligatia incheierii contractului de munca, obligatie care, privita in sine, nu atrage nicio consecinta juridica daca nu are ca rezultat si folosirea muncii. De aici rezulta ca legiuitorul nu a sanctionat neincheierea contractului de munca, ci folosirea muncii in aceste conditii, si, in consecinta, contraventia se savarseste, ca loc, acolo unde au fost identificate persoanele prestand o astfel de munca.
 
In consecinta, competenta teritoriala de solutionare a plangerii contraventionale impotriva procesului-verbal de contraventie apartine judecatoriei in a carei raza teritoriala se aflaa punctul de lucru al angajatorului, conform art. 32 alin. (2) din O.G. nr. 2/2001”.
 
Plecand de aici, legiuitorul a apreciat ca urmarirea incheierii contractului de munca in forma legala se poate realiza mai eficient prin impunerea pastrarii unei copii a acestuia chiar la locul unde presteaza activitate salariatul, iar nu la sediul angajatorului. Potrivit art. 260 alin. (1) lit. q) din Codul muncii, incalcarea acestei dispozitii se sanctioneaza cu amenda de 10.000 lei.
 

Munca la negru - ce prevede Codul Muncii, pentru a remedia situatia muncii nedeclarate?

 
Art. 260 din Codul Muncii  – (1) Urmatoarele fapte constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii, infractiuni (Modificat prin O.U.G. nr. 117/2021):
a) nerespectarea dispozitiilor privind garantarea in plata a salariului minim brut pe tara, cu amenda de la 300 lei la 2.000 lei;
b) incalcarea de catre angajator a prevederilor art. 34 alin. (5), cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei;
c) impiedicarea sau obligarea, prin amenintari ori prin violente, a unui salariat sau a unui grup de salariati sa participe la greva ori sa munceasca in timpul grevei, cu amenda de la 1.500 lei la 3.000 lei;
d) stipularea in contractul individual de munca a unor clauze contrare dispozitiilor legale, cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei;
    e) primirea la munca a uneia sau a mai multor persoane fara incheierea unui contract individual de munca, potrivit art. 16 alin. (1), cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana astfel identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 200.000 lei; (Modificat prin Legea. nr. 88/2018) (A se vedea si Decizia nr. 20/2016, publicata in M.Of. nr. 733 din 21 septembrie 2016.)
    e1) primirea la munca a uneia sau a mai multor persoane fara transmiterea elementelor contractului individual de munca in registrul general de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii, cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana astfel identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 200.000 lei;
    e2) primirea la munca a unuia sau a mai multor salariati in perioada in care acesta/acestia are/au contractul individual de munca suspendat, cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana astfel identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 200.000 lei;
    e3) primirea la munca a unuia sau a mai multor salariati in afara programului de lucru stabilit in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial, cu amenda de 10.000 lei pentru fiecare persoana astfel identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 200.000 lei; (Completat prin O.U.G. nr. 53/2017 si modificat prin Legea nr. 88/2018).
e3) primirea la munca a unuia sau a mai multor salariati cu depasirea duratei timpului de munca stabilita in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial, cu amenda de la 10.000 lei la 15.000 lei pentru fiecare persoana astfel identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 200.000 lei (Modificat prin O.U.G. nr. 117/2021);
"e4) incalcarea prevederilor art. 531 alin. (19), cu returnarea sumelor primite cu titlu de indemnizatie potrivit art. 531 alin. (1) si (12), pentru posturile desfiintate (Completat prin Legea nr. 298/2020);"
e5) acordarea unui salariu net mai mare decat cel evidentiat in statele de plata a salariului si in declaratia lunara privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, transmisa autoritatilor fiscale, cu amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei pentru fiecare salariat identificat in aceasta situatie, fara a depasi valoarea cumulata de 100.000 lei (Completat prin O.U.G. nr. 117/2021);
f) prestarea muncii de catre o persoana fara incheierea unui contract individual de munca, cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei;
g) incalcarea de catre angajator a prevederilor art. 139 si 142, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei;
h) incalcarea obligatiei prevazute la art. 140, cu amenda de la 5.000 lei la 20.000 lei;
i) nerespectarea dispozitiilor privind munca suplimentara, cu amenda de la 1.500 lei la 3.000 lei pentru fiecare persoana identificata ca prestand munca suplimentara (Modificat prin Legea nr. 85/2020);
j) nerespectarea prevederilor legale privind acordarea repausului saptamanal, cu amenda de la 1.500 lei la 3.000 lei;
k) neacordarea indemnizatiei prevazute la art. 53 alin. (1), in cazul in care angajatorul isi intrerupe temporar activitatea cu mentinerea raporturilor de munca, cu amenda de la 1.500 lei la 5.000 lei;
l) incalcarea prevederilor legale referitoare la munca de noapte, cu amenda de la 1.500 lei la 3.000 lei;
m) incalcarea de catre angajator a obligatiei prevazute la art. 27 si 119, cu amenda de la 1.500 lei la 3.000 lei;
n) nerespectarea prevederilor legale privind inregistrarea de catre angajator a demisiei, cu amenda de la 1.500 lei la 3.000 lei;
o) incalcarea de catre agentul de munca temporara a obligatiei prevazute la art. 102, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru fiecare persoana identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 100.000 lei;
p) incalcarea prevederilor art. 16 alin. (3), cu amenda de la 1.500 lei la 2.000 lei;
q) incalcarea prevederilor art. 16 alin. (4), cu amenda de 10.000 lei (Completat prin O.U.G. nr. 53/2017).
 
(...)
 
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre inspectorii de munca.
(3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) li se aplica dispozitiile legislatiei in vigoare.
 
 
Rentrop & Straton impreuna cu specialistii in taxe si impozite colaboratori va ofera acum lucrarea sinteza: Impozitarea contractelor part-time de la 1 august 2022 
 
Nu dati pe pere (amenzi ANAF) ce luati pe mere (contracte cu baza ilegala de impozitare). Totul despre contractele part-time AICI >>>
 
 

Ce trebuie sa faca angajatorul care a fost sanctionat contraventional pentru munca la negru?


 
Art. 260 din Codul Muncii prevede ca:
 
    (4) In cazul constatarii savarsirii uneia dintre faptele prevazute la alin. (1) lit. e)-e2), inspectorul de munca dispune masura sistarii activitatii locului de munca organizat, supus controlului, in conditii/e stabilite in procedura de sistare elaborata de Inspectia Muncii si aprobata prin ordin al ministrului muncii si justitiei sociale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa consultarea prealabila a confederatiilor sindicale si patronale reprezentative la nivel national.
    (5) Angajatorul poate relua activitatea numai dupa achitarea amenzii contraventionale, in conditiile legii, si numai dupa ce a remediat deficientele care au condus la sistarea activitatii prin incheierea contractului individual de munca, transmiterea elementelor contractului individual de munca in registrul general de evidenta a salariatilor sau, dupa caz, incetarea suspendarii contractului individual de munca si prezentarea documentelor care dovedesc plata contributiilor sociale si a impozitului pe venit aferente veniturilor salariale care se cuvin lucratorului pentru perioada in care a prestat activitate nedeclarata.
 
    (6) Reluarea activitatii cu incalcarea dispozitiilor alin. (5) constituie infractiune si se sanctioneaza cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda (Completat prin O.U.G. nr. 53/2017 si modificat si completat prin Legea nr. 88/2018).
 
 

Munca subdeclarata sau munca la gri - alt fenomen des intalnit in Romania

 
 
Va reamintim ca ORDONANTA DE URGENTA NR. 117/04.10.2021 reglementeaza ceea ce denumim "munca la gri" si obiectivul este de a opri acest fenomen pe teritoriul Romaniei, fapt prevazut si in Codul Muncii.
 
Ordonanta are urmatorul cuprins: "Munca subdeclarata reprezinta acordarea unui salariu net mai mare decat cel constituit si evidentiat in statele de plata a salariilor si in declaratia lunara privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, transmisa autoritatilor fiscale. Astfel, munca subdeclarata va fi sanctionata cu amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei pentru fiecare salariat identificat in aceasta situatie, fara a depasi valoarea cumulata de 100.000 lei."
 

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Aplicati corect modificarile recente aduse de Legea nr. 72/2022?


Atentie, Legea nr. 72/2022 a adus schimbari majore privind diurna!

Principalele modificari introduse de Legea nr. 22/2022 vizeaza:

1) modalitatea de calcul al diurnei neimpozabile
2) diurna acordata administratorilor
3) indemnizatia de mobilitate

Aflati care este noul regim al diurnei din lucrarea “Totul despre Diurna. Legislatie actualizata la zi. Cazuri practice explicate”!
...Vezi AICI detalii complete <<

de Mara Dobrin

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
munca la negrumunca la negru sanctiunimunca nedeclaratamunca la gri

Data aparitiei: 06 Septembrie 2022
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Urmareste-ne pe Google News
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Munca la negru: sanctiunile pe care le risca angajatorii pentru munca nedeclarata Nota: 3.25 din 5 - 2 voturi.
 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Fisa postului Manager general hotelIntrebare: Va rugam sa ne ajutati cu o fisa de post pentru DIRECTOR HOTEL .
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Conducatori auto. Pontaj. Salarizare. Clauze in CIMIntrebare: Societatea noastra a incheiat contract de livrare a produselor fabricate, cu mai multe firme care au magazine de desfacere in toata tara. Programul depozitelor pentru receptia marfurilor este intre orele 08-17. In aceasta situatie, soferul va fi nevoit sa faca aceasta cursa (luam ca exemplu zona Ardealului ) in trei sau chiar patru zile ( puncte de desfacere intre 25 30 magazine- depozite). Kilometrii efectuati pot fi intre 1500 si 2000. Se va face angajarea unui conducator auto care va avea ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“CONTRACTELE PART-TIME - modificari privind Impozitarea. Noutati legislative si Studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"CONTRACTELE PART-TIME - modificari privind Impozitarea. Noutati legislative si Studii de caz"
CONTRACTELE PART-TIME - modificari privind Impozitarea. Noutati legislative si Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"CONTRACTELE PART-TIME - modificari privind Impozitarea. Noutati legislative si Studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]