Lista amenzilor si modificarilor importante din Codul Muncii 2011

amendaCIMperioada de probatimp de lucrucontract individual de muncacodul muncii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Va prezentam o parte dintre principalele modificari si completari aduse Legii nr.53/2003 privind Codul Muncii, prin Legea nr. 40/2011, impreuna cu amenzile aferente, asa cum au fost stabilite
 
1. Contractul individual de munca se incheie in forma scrisa, se inregistreaza in registrul general de evidenta a salariatilor si se transmite Inspectoratului Teritorial de Munca inaintea inceperii activitatii. Pentru fiecare persoana gasita fara contract de munca amenda este intre 10.000 si 20.000 lei pana la 5 persoane, iar peste 5 persoane cu raspundere PENALA. In plus va fi sanctionata si persoana in cauza cu amenda de la 500 la 1000 lei.
 
2. Un exemplar din contractul individual de munca trebuie inmanat angajatului inaintea inceperii activitatii. Daca nu se poate face dovada inmanarii unui exemplar amenda e intre 1500 si 2000 lei;
 
3. La incheierea CIM e obligatoriu certificatul medical eliberat de medicul de medicina a muncii cu care societatea are contract de prestari servicii-art. 27, care constata faptul ca cel in cauza este apt pentru prestarea acelei munci. Nerespectarea acestei cerinte atrage nulitatea contractului, iar amenda e de 1500-3000 lei.
 
4. Angajatorul are obligatia de a tine evidenta orelor de munca prestate de fiecare salariat si de a supune controlului inspectiei muncii aceasta evidenta ori de cate ori este solicitat. Aceasta presupune existenta la punctual de lucru a unei condice de prezenta tinuta la zi. Incalcarea-amenda de la 1.500 lei la 3.000 lei;
 
5. Contractele de munca si Regulamentele de Ordine Interioara vor trebui sa cuprinda criterii de evaluare a aptitudinilor profesionale, proceduri complexe de evaluare si criterii individuale de performanta;
 
I. Obiective de performanta se intocmesc cu toate atributiile salariatului pentru fiecare post si salariat in parte, cu toate cerintele angajatorului, respectand normele de munca (daca sunt intocmite astfel de norme).
 
a) La un post, munca de documentare, analiza si sinteza in cazul in care exisata norme de munca, la care se adauga redactarea criteriilor, se estimeaza a fi intre 8 ore, mergand pana la 3 zile, pentru un post si salariatii care il ocupa.
 
b) La un post unde nu exista norme de munca in cadrul angajatorului, se procedeaza la cautarea unor eventuale normative nationale, sau la intocmirea unor norme de munca proprii. Analiza , sinteza si redactarea tuturor actelor se estimeaza a fi intre minim 8 ore (in cazul in care sunt normative si se pot aplica), pana la 5 de zile(in cazul in care se elaboreaza norme de munca, consultandu-se sindicatul), pentru un singur tip de post si salariatii care il ocupa.
 
II. Criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului, se estimeaza a fi intocmite intr-un interval cuprins intre 4-8 ore pentru un singur tip de post si salariatii care il ocupa.
 
In acest sens, va facem cunoscut ca pentru fiecare post se vor alege din totalitatea atributiilor de servici si a competentelor salariatului, cele care vor fi evaluate stabilindu-se care sunt criteriile in acest sens.
 
(Ex. la postul de “sofer transport marfa si persoane”, in cazul obligatiei de respectarea si aplicarea normelor de circulatie, PM si PSI, la evaluare se pot stabili urmatoarele criterii:
 
- capacitatea salariatului de a identifica sursele de pericol;
- cunoasterea si aplicarea normelor de PM si PSI;
- cunoasterea si aplicarea normelor de circulatie pe drumurile publice;
- cunoasterea si aplicarea masurilor de evacuare si a masurilor de prim ajutor in caz de accidente;
- corectitudinea si responsabilitatea cu care executa lucrarile pentru evitarea accidentelor (modul de instalare al echipamentelor, remedierea defectelor etc.).
 
III. Procedura de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului, se estimeaza a fi intocmita intr-un interval cuprins intre 8 ore , mergand pana la 3 zile pentru un singur post si salariatii care il ocupa.
 
In acest sens, va facem cunoscut ca orice constatare a angajatorului cu privire la performanta sau nonperformanta salariatului ocupant a unui post, se poate face numai daca exista o procedura concreta de evaluare.
 
(Ex. MODALITATI DE EVALUARE Evaluare initiala (daca este cazul) se realizeaza pe baza probelor suplimentare de evaluare(ex se poate prezenta sub forma de probe - scrisa, orala, practica , observatii directe, etc.)
 
- Scop - acomodarea salariatului nou angajat si adaptarea cat mai grabnica la nevoile companiei
- Metode - instrumente
- Scala de apreciere
Evaluare pe parcurs
- Metodele - instrumentele utilizate
- Scala de apreciere
- Scop - Optimizarea in cadrul societatii a tuturor posturilor si salariatilor, verificandu-se inclusiv capacitatea de adaptare si de acumulare a cunostiintelor necesare la schimbarile intervenite in procesul de productie de la momentul angajarii.
Evaluare anuala si/sau la necorespundere profesionala, etc.
- Metode - instrumente
- Scala de apreciere
 
In toate aceste cazuri se poate efectua evaluarea de catre o comisie organizata in acest sen si/sau de administratorul societatii. Spre ex. evaluarea poate fi sub forma de proba- scrisa, orala, practica , observatii directe, etc.
 
Obligatia intocmirii acestor noi proceduri este strict reglementata din 30.04.2011 de urmatoarele articole din codul muncii modificat:
 
- La articolul 17 alineatul (2), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera d^1), cu urmatorul cuprins: "d^1) criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;"
 
"art. 17 alin. (4) -Orice modificare a unuia dintre elementele prevazute la alin. (2) in timpul executarii contractului individual de munca impune incheierea unui act aditional la contract, intr-un termen de 20 de zile lucratoare de la data aparitiei modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege.")
 
"Art. 258. - Regulamentul intern cuprinde cel putin urmatoarele categorii de dispozitii:
………………………………………………………………………………….
 
i) criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor."
 
Respectarea prevederilor Codului Muncii sunt obligatorii. In cazul unui control, inspectorii vor dispune intocmirea acestor criterii intr-un anumit termen, iar neindeplinirea masurilor se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 10.000 lei.
 
Aceste proceduri stau la baza oricaror litigii/conflicte de munca.
 
Pentru contractele individuale de munca in curs de desfasurare vor trebui intocmite acte aditionale care sa cuprinda noile regrementari.
 
Contractul de munca cadru va fi modificat si actualizat conform noilor reglementari cuprinse in Codul Muncii.
 
6. Perioadele de proba instituite pentru verificarea aptitudinilor salariatului la incheierea CIM sunt: - max 90 zile functii de executie, 120 zile functii de conducere. Perioada in care se pot face angajari succesive de proba ale mai multor persoane pentru acelasi post este de max. 12 luni, fara a exista o limita maxima a numarului de persoane supuse pentru acelasi post la perioada de proba.
 
7. Termenul de preaviz in cazul demisiei e de maxim 20 de zile lucratoare pentru funciile de executie si max. 45 zile lucratoare pentru salariatii care ocupa functii de conducere; In cazul concedierii, perioada de preaviz e de minim 20 de zile lucratoare.
 
8. Orice modificare a contractului de munca trebuie anuntata anterior datei de la care se produce, pentru a o putea transmite pe Revisal in termenele stabilite de lege. Ttransmiterea cu intarziere a modificarilor se sanctioneaza cu amenda de 2000 lei-5000 lei, la data prezentei informari.
 
9. Se prelungeste perioada pentru care se poate incheia CIM pe durata determinata, in cazurile expres prevazute de lege, de la 24 de luni la 36 de luni.
 
10. Se majoreaza sporul pentru munca de noapte de la 15%, la 25% din salariul de baza, daca timpul astfel lucrat reprezinta cel putin 3 ore de noapte din timpul normal de lucru.
 
11. Se reduce perioada concediului neintrerupt de la 15 zile la 10 zile lucratoare neintrerupte.
 

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU! S-a modificat legislatia privind acordarea diurnei in 2024!


Principala modificare a fost introdusa prin OG 16!

Este o modificare care creeaza neclaritati majore in situatii practice care privesc:
1) incadrarea deplasarii salariatului in delegare sau in deplasare la locul de munca
2) stabilirea plafonului neimpozabil in functie de incadrarea deplasarii pentru toti salariatii
3) stabilirea plafonului neimpozabil al indemnizatiilor cuvenite soferilor

Descoperiti alte noutati in Diurna legala in Romania si in strainatate.

...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
amendaCIMperioada de probatimp de lucrucontract individual de muncacodul muncii

Data aparitiei: 03 Iunie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Lista amenzilor si modificarilor importante din Codul Muncii 2011 Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Fisa postului pentru FizioterapeutIntrebare: As avea si eu nevoie de o fisa de post pentru functia de fizioterapeut, cod COR 226402.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Posibilitatea de detasare transnationala a cetatenilor ucraineniIntrebare: O societate din Romania are angajat un cetatean ucrainean. Acest cetatean ucrainean a obtinut in Romania permisul de sedere pentru beneficiarii protectiei temporare. Societatea doreste acum sa il detaseze in Spania. Avand in vedere cele mentionate mai sus, va rugam sa ne comunicati daca societatea din Romania il poate detasa la o societate din Spania?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 


 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]