"In baza carui articol din Codul muncii se poate inceta CIM pentru un angajat care refuza sa isi faca norma la lucru? Disciplinar sau pe necorespundere profesionala? Mentionez ca norma nu este specificata in scris in niciun document dar este cunoscuta de catre toti angajatii companiei, fiindu-le comunicata viitorilor angajati si inainte de semnarea CIM. Norma respectiva este realizata de majoritatea salariatilor, uneori chiar depasita. Angajatul din discutie nu se mai afla in perioada de proba si realizeaza doar aproximativ 20% din norma."
Raspunsul specialistilor:
In opinia noastra, cazul de fata - refuzul angajatului de a-si face norma de lucru – se incadreaza in domeniul disciiplinar, nu al necorespunderii profesionale, deoarece din cele prezentate nu rezulta ca salariatul nu are capacitatea si cunostintele profesionale necesare ci doar ca refuza sa isi realizeze norma.
Cele mai sensibile 92 de probleme care apar in cazul unei concedieri
Orice manager HR trebuie sa le cunoasca si sa stie cum sa le rezolve! Atentie, o simpla eroare de procedura anuleaza masura concedierii- Protejati-va folosind informatiile din lucrarea Concedierea perfect legala, detalii AICI >>>
Prin urmare, incetarea CIM s-ar putea face ca sanctiune disciplinara – art. 248 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Insa, pentru aceasta trebuie respectate prevederile din Codul muncii privind raspunderea disciplinara a salariatilor, respectiv prevederile art. 247 – 252.
In cazul descris de dumneavoastra, apreciem ca ar putea fi vorba de o abaterea disciplinara referitoare la neindeplinirea atributiilor de serviciu, si, in particular, nerespectarea prevederilor art. 39 alin. (2) lit. a) din Codul muncii.
Insa, faptul ca norma de lucru nu este stabilita clar pentru salariati printr-un document luat la cunostinta de acestia sau prin CIM sau prin fisa postului, face riscanta sanctionarea, intrucat salariatul se poate apara ca nu i-a fost stabilita/comunicata norma pe care ar fi trebuit sa o indeplineasca.
Ar mai fi si posibilitatea sa discutati cu salariatul si sa gasiti o solutie de incetare amiabila a relatiilor de munca (cu acordul partilor - art. 55 lit. b) din Codul muncii).
Un raspuns oferit in iulie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Un salariat lucreaza in fiecare sambata si duminica, in cursul unei luni; conform graficului de lucru salariatul nu efectueaza ore suplimentare in cursul lunii respective. Pentru lucru in timpul zilei de sambata si duminica societatea plateste 20 de lei / zi, iar repausul saptamanal de 48 de ore se acorda in cursul saptamanii (in fiecare saptamana are 48 de ore libere). In situatia aceasta societatea este obligata sa aplice prevederile art. 137 alin. (4) si (5).
Rugam mult sa ne ajutati cu fisa de post pentru Consultant sistem de calitate cod cor 214134.