Auditul de Resurse Umane este un instrument folosit si intern, de catre organizatii, pentru a-si imbunatati si evalua continuu situatia din diferite departamente, dar poate fi comandat sau recomandat si din exterior, de catre alti terti: de catre firma mama pentru filialele din alte locatii, la cererea sau sugestia unor organisme de certificare, institutii de control, clienti, furnizori. Acestia pot proveni atat din tara unde organizatia isi desfasoara activitatea cat si din afara organizatiei, din mediul economic international.
Structura auditului de Resurse Umane
Ca si metodologie de lucru, auditul de Resurse Umane respecta in general structura oricarui audit:
Se defineste sfera auditului: domeniile auditate, metodele de analiza precum si nivelul de detaliu la care se va ajunge
Se stabileste programul de lucru si resursele implicate
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Se efectueaza auditul propriu-zis
Se redacteaza si prezinta raportul de audit – care in afara de prezentarea detaliata a analizei si a starii de fapt va contine si recomandarile in vederea imbunatatirii rezultatelor relevante ale auditului care nu sunt inca la nivelul asteptarilor.
Remedierea neconformitatilor gasite poate sau nu sa tina exclusiv de organizatia auditata, sau poate fi impartita intre firma/organizatia clientului si organizatia care face auditul sau un tert extern specializat in domeniul resurselor umane
Auditul de Resurse Umane poate asadar cuprinde diferite arii si procese din cadrul organizatiei care uneori pot intra doar in sfera de preocupari a departamentului de Resurse Umane, iar alteori pot tine de procese din alte departamente: financiar, calitate, productie etc. De asemenea auditul poate fi general sau efectuat doar pe functiuni sau procese specifice cum ar fi: auditul departamentului de training si instruire, recrutare si administrare personal, timp de lucru si ore suplimentare, compensatii si beneficii, disciplina muncii, managementul talentelor, managementul performantei si evaluarea personalului etc.
Auditul functiunii de Resurse Umane poate fi efectuat deci ca si parte a unui audit general, ca de exemplu auditul managementului calitatii totale din cadrul sistemului ISO 9001. Un formular simplu de utilizat este cel folosit in managementul calitatii totale pentru planificarea oricarui tip de audit.