Intrebare: Este obligatoriu conform Codului muncii angajarea cu contract individual de munca a persoanei care vinde la un magazin, daca aceasta persoana este administratorul societatii sau asociatul acesteia ?
Raspuns: Conform art. 137 indice 1 alin. (3) din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarilesi completarile ulterioare, pe durata indeplinirii mandatului, administratorii nu pot incheia cu societatea un contract de munca. In cazul in care administratorii au fost desemnati dintre salariatii societatii, contractul individual de munca este suspendat pe perioada mandatului.
Aceasta interdictie vizeaza numai administratorii/directorii societatilor comerciale pe actiuni. In acest sens, art. 197 alin. (4) din acelasi act normativ stabileste ca dispozitiile privitoare la administrarea societatilor pe actiuni nu sunt aplicabile societatilor cu raspundere limitata, indiferent daca sunt sau nu supuse obligatiei de auditare.
In privinta societatilor comerciale cu raspundere limitata, art. 197 alin. (1) din Legea 31/1990 prevede ca societatea este administrata de unul sau mai multi administratori, asociati sau neasociati, numiti prin actul constitutiv sau de adunarea generala.
In ceea ce priveste cumulul dintre asociat unic si salariat, art. 196 indice 1 alin. (3) din Legea 31/1990 privind societatile comerciale stabileste ca asociatul unic poate avea calitatea de salariat al societatii cu raspundere limitata al carui asociat unic este.
Consilier Codul Muncii - Varianta Stick
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Codul muncii si Legea Dialogului Social
Asadar, asociatul unic poate avea calitatea de administrator al societatii cu raspundere limitata al carei asociat unic este dar si calitatea de salariat al aceleiasi societati.
Conform art. 72 din Legea 31/1990 a societatilor comerciale, obligatiile si raspunderea administratorilor sunt reglementate de dispozitiile referitoare la mandat si de cele special prevazute in aceasta lege.
Asadar, acceptand numirea, administratorul intra in raporturi juridice de mandat comercial cu societatea comerciala. Obligatiile administratorului in exercitarea mandatului sunt cele stabilite de lege si de catre adunarea generala a asociatilor. Adunarea generala a a sociatilor poate stabili in sarcina administratorului obligatii ce privesc indeplinirea mandatului de administrare, mandat ce are ca obiect administrarea societatii comerciale.
Ori, activitatea de comercializare din magazin nu reprezinta atributii ce tin de administrarea societatii comerciale. De aceea, consideram ca administratorul sau asociatul pot presta activitatea de comercializare numai in temeiul unui contract individual de munca in conditiile mentionate mai sus.