Dar ceea ce nu stim adesea este ca studiile si specializarile nu au rost intr-o companie daca nu cunoastem parghiile de care ne putem folosi pentru a construi, mentine si dezvolta o echipa de succes in prezent. Oamenii conteaza cel mai mult, de fapt si de drept.
Acest lucru se intampla pentru ca echipele sunt cele care executa viziunea. Si asa cum ne-am astepta, echipele functioneaza la calibru optim atunci cand la carma sunt oameni puternici, leaderi cu viziune clara, profesionisti care pot realiza alinierea dintre obiectivele angajatilor cu cele ale companiilor.
Nu uitam nici o clipa faptul ca efectele crizei economice inca se resimt cu putere la nivel de organizatie si pentru fiecare individ in parte. Lucrurile sunt mai dificile ca acum cativa ani. In consecinta, am ales sa adresam cateva intrebari unui expert din domeniul HR, Flaviu Pop. Cu 15 ani de experienta in Resurse Umane, fost Director de HR in companii de renume precum Procter & Gamble sau Ursus, Flaviu Pop ramane una dintre cele mai puternice voci din domeniu.
In cadrul unui interviu acordat pentru LegislatiaMuncii.ro, vom trece in revista cateva dintre cele mai importante aspecte ce tin de HR, managementul resurselor umane, employee engagement, efectele crizei economice asupra angajatilor si elementele esentiale ce compun o echipa de succes.
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
40 Modele de Regulament Intern
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Maria Nicutar : Ati oferit consultanta unor companii cu mii de angajati si ati avut ocazia sa studiati numeroase echipe de profesionisti. Cum arata echipa perfecta? Ce are ea si nu au celelalte?
Flaviu Pop : Cele mai valoroase echipe pe care le-am vazut impartaseau in primul rand valori comune, mai apoi membrii echipei aveau obiective comune, aliniate cu cele de nivel superior, astfel incat toti membrii atingandu-si obiectivele individuale le atingeau automat si pe cele ale echipei.
Echipa perfecta folosea la maxim o ecuatie : Valoarea efortului de echipa = Calitatea Solutiei gasite x Gradul de acceptare in randul echipei.
Se vorbeste mult despre eficienta dar si eficacitatea echipelor…insa echipele performante au in primul rand o « poveste », care le defineste : o istorie a formarii lor, cu bune si cu rele, un lider carismatic care ii energizeaza, personalitati care se completeaza. Cata vreme « povestea » ramane vie, echipa rezista !
Maria Nicutar : Angajatorii se plang adesea ca au in echipe oameni slab pregatiti, nemotivati , lipsiti de pasiune si care nu doresc sa isi asigure progresul profesional. Care credeti ca sunt cei mai importanti factori care declanseaza aceste neajunsuri?
Flaviu Pop : Din experienta mea, calitatea leadership-ului da in primul rand tonul aparitiei sau nu a fenomenului de engagement. Engagement-ul este ceva mai mult decat simpla motivare a angajatului, este determinarea lui sa depuna eforturi suplimentare discretionare, doar datorita convingerii lui ca “merita” sa faca acest lucru, adeseori chiar si in lipsa unei recompense!
Iar liderii netalentati se ascund de cele mai multe ori sub scuze clasice cum ar fi lipsa resurselor : financiare, de timp sau de oameni, cand adeseori de la ei porneste totul : calitatea si competentele oamenilor recrutati, atragerea de fonduri/resurse prin folosirea de argumente pertinente, creativitatea in alinierea obiectivelor, role modelling in energizarea subordonatilor si inspiratie in crearea unei viziuni tangibile !
Maria Nicutar : Cat de deschisi sunt angajatorii pe timp de criza la ideea de a beneficia de consultanta HR? Investesc in acest domeniu asa cum ar trebui? Ce se intampla cand neglijeaza aceste investitii sau le trec la capitolul cheltuieli?
Flaviu Pop : As raspunde cu putin umor la aceasta intrebare :
- cei care nu au investit in recrutare, cheltuiesc acum pe training …
- cei care nu au investit in training, cheltuiesc acum pe consultanta …
- cei care nu au investit in consultanta, cheltuiesc acum pe toate...
Maria Nicutar : Care sunt cele mai importante 3 elemente care asigura congruenta unei echipe de profesionisti de top?
Flaviu Pop : Valorile comune
Obiectivele aliniate
Leadership de calitate
Maria Nicutar : Care sunt cele mai bune strategii de motivare a angajatilor, luand in considerare gandul ca bugetul este solid si poate face fata solicitarilor de bonusare.
Flaviu Pop : Pentru angajatii blue-collars(in salopete) este suficient bugetul solid, pentru white-collars(cei in camasi) trebuie din ce in ce mai multa inovatie si creativitate !
Maria Nicutar : Numiti cateva greseli de management HR care declanseaza plecarea angajatilor valorosi dintr-o companie.
Flaviu Pop : Credinta ca oamenii pleaca doar din cauza greselilor HR-ului...
Definitia "angajatului valoros" in companie...
...si in general lasarea usii deschise, la o firma care nu-si respecta angajatii !
Maria Nicutar : Exista situatii cand bonusurile salariale pot demotiva angajatii? Exista anumite categorii de profesionisti pe care nu ar trebui sa incercam sa ii motivam financiar?
Flaviu Pop : Evident, si sunt din pacate cele mai des situatii intalnite in practica :
- le dam un bonus dar nu cand se asteapta ei (la 5-6 luni dupa performanta, sau fara explicatii care sa-i faca sa inteleaga si sa repete performanta, sau doar inainte de a pleca, sau cand cer pentru bunica bolnava…)
- le dam un bonus dar vorbesc intre ei si incearca sa ghiceasca singuri criteriile de acordare
- bonusul acordat este atat de mic comparativ cu asteptarile incat e considerat o jignire
- il pomenim in contract si in speech-ul de recrutare dar acolo ramane…
Da, exista intr-adevar angajatii rari care ar munci uneori si voluntar, din pasiune, pentru firma si nu trebuie motivati financiar ci cu recunoasterea sincera a meritului lor, precum si « profesionistii » pe care iar nu trebuie sa-i motivam financiar pentru ca o fac si singuri…
Maria Nicutar : Nu am iesit din criza economica, cu toate ca se depun eforturi. Tinem totusi cont de faptul ca in prezent multi angajati se lovesc de o problema comuna si naturala: mai multa munca pentru salariul de acum 3 ani. Ce sfaturi le dati angajatilor? Unii sunt demotivati si evident ca unii se uita cu infrigurare catre viitor. Solutia mea este optimismul si increderea in viitor. As vrea sa le dam si un sfat din partea dvs., ca specialist in managementul carierei.
Flaviu Pop : Ca sa rezisti mai bine in aceasta ecuatie intr-adevar tot mai stresanta in prezent, ajuta sa-ti bazezi echilbrul pe mai multi piloni. Unii stau cocotati doar pe stalpul carierei, cand bate tare vantul e usor sa aluneci….Altii stau in doua picioare, familia si slujba, isi muta greutatea cand pe unul cand pe celalalt…Cei care doresc si mai multa stabilitate isi gasesc pilonul trei si in alte preocupari de suflet sau sanatate : prieteni, sport, hobby-uri si pasiuni, grupuri sociale care le ofera ceva deosebit de celelalte doua puncte de sprijin…..si veti vedea ca in curand notiunile de cariera si viata echilibrata vor fi inseparabile sau nu vor exista !
Maria Nicutar : Comentati aceasta fraza: “Sunt norocos sa am un loc de munca.”
Flaviu Pop : As inlocui aceasta « fericire de moment » ce poate disparea intr-o clipita in vremurile actuale cu o « inteleapta multumire » mai adaptata realitatii:
« Sunt norocos sa inteleg, ce se intampla in jurul meu, pe piata muncii »
Maria Nicutar : Daca ar trebui sa oferiti 3 reguli de aur pentru un profesionist de succes, pentru un carierist care doreste sa isi asigure un viitor stralucit, care ar fi acestea?
Flaviu Pop : Mentine-ti SANATATEA !, Castiga-ti Independenta ! , si apoi... Mediteaza...
Flaviu Pop - Leges HR
Experienta in Resurse Umane - 15 ani
Manager RU, Director RU sau consultant pentru diverse firme ca si:
Procter & Gamble Inc.
Sumitomo Corporation Ltd.
SAB Miller Plc
Kromberg & Schubert GMBH
Dufa Romania SRL
UCMR SA – INET AG
Trainer Certificat - De Klausen
Instructor in Designul Organizatiilor de Inalta Performanta
Colaborator Rentrop & Straton