Renuntarea la contractele part-time si la alt gen de servicii externalizate
Surplusul de personal poate avea drept cauze anumite strategii de lucru deficitare, dar si unele conditii neprielnice ale pietei.
Restrangerea activitatii firmei necesita un demers destul de anevoios atunci cand este vorba despre resursele umane.
Renuntarea la serviciile unor angajati poate avea implicatii destul de serioase, asa incat, inainte de a recurge la concedieri sau disponibilizari, ar trebui sa analizati foarte bine toate celelalte posibilitati existente.
Daca pentru rezolvarea unor activitati punctuale, necesare la un moment dat in firma dvs., va recomandam sa apelati la angajatii part-time (cei cu contracte de munca cu timp partial si/sau persoanele fizice autorizate), una dintre modalitatile cele mai simple de a rezolva surplusul de personal ar fi renuntarea la serviciile prestate de acestia.
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Avantaje
Iata care sunt avantajele acestui demers:
Nu va trebui sa faceti concedieri de personal.
Costurile de salarizare se reduc substantial.
Dezavantaje
Dezavantajele renuntarii la persoanele angajate part-time ar putea fi urmatoarele:
Va trebui sa renuntati la o expertiza pe care propriii angajati poate ca nu o au Firma dvs. n-ar mai oferi cadrul suficient si necesar realizarii activitatii respective la nivelul anterior de profesionalism.
Managementul Resurselor Umane - Eficienta, Rentabilitate, Profit >>>
Pensionarea pentru limita de varsta
Se presupune ca toti angajatii ajung sa solicite in mod automat pensionarea in momentul in care indeplinesc conditia de varsta. In realitate, lucrurile nu stau intotdeauna chiar asa.
Motivele pentru care nu se recurge automat la pensionare pot fi atat subiective, cat si obiective.
Iata cateva dintre motivele subiective:
Un angajat motivat si cu experienta, care se simte bine la locul sau de munca, nu se grabeste sa renunte la serviciu pentru a se retrage din viata activa.
Veniturile obtinute din pensie sunt semnificativ inferioare celor obtinute din salariu.
Unul dintre motivele obiective ar fi acela ca managementul unei firme nu renunta usor, pe motiv de varsta de pensionare, la un angajat care ocupa o pozitie importanta si care are multa experienta, dovedeste profesionalism si contribuie mult la bunul mers al afacerii.
Chiar daca, la prima vedere, pensionarea pentru limita de varsta ar parea cea mai rezonabila solutie, va recomandam sa analizati cu atentie argumentele pro si contra renuntarii la unii angajatii in acest fel, mai ales daca este vorba despre o persoana-cheie.
Reducerea de personal
Concedierea individuala
O alta modalitate de a rezolva excedentul de forta de munca este reducerea de personal sau concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului (art. 65, 66 si 67 din Codul muncii).
Asa cum este stipulat in lege, aceasta masura este dispusa in momentul in care se desfiinteaza locul de munca “ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii”.
Managementul Resurselor Umane - Eficienta, Rentabilitate, Profit >>>
Concedierea colectiva
Daca va confruntati cu o situatie de criza serioasa in firma dvs. si va trebui sa reduceti un numar semnificativ de locuri de munca, atunci veti apela la concediere colectiva.
Se poate vorbi despre concediere colectiva atunci cand:
- sunt concediati cel putin 10 salariati, iar angajatorul are incadrati mai mult de 20 de salariati si mai putin de 100;
- sunt concediati cel putin 10% din salariati, in conditiile in care angajatorul are peste 100 de angajati, dar mai putin de 300;
- sunt concediati minimum 30 de angajati, iar angajatorul are peste 300 de angajati.
Atunci cand sunteti nevoit sa apelati la aceasta masura pentru a rezolva surplusul de personal intr-o situatie limita, trebuie sa va informati foarte bine cu privire la prevederile articolului 72 din Codul muncii.
Chiar daca firma dvs. reuseste sa se redreseze intr-un termen mult mai scurt decat ati preconizat, va trebui sa tineti cont de toate reglementarile stipulate in acest articol.
Managementul Resurselor Umane - Eficienta, Rentabilitate, Profit >>>
Renuntarea la alte angajari si/sau reducerea costurilor salariale fara renuntarea la numarul de angajati
Daca eliminarea surplusului de personal nu este o urgenta, este de ajuns sa renuntati sa mai efectuati alte angajari.
De asemenea, puteti reduce costurile salariale, fara a reduce numarul de angajati ai firmei, folosind urmatoarea formula:
Costul Total Salarial = Numarul de angajati x
x Numarul de ore lucrate x
x (Salariul mediu pe ora + Beneficii)
Reducerea costurilor salariale
Din aceasta formula rezulta ca reducerea efortului financiar al firmei pentru plata salariilor se poate realiza, fara modificarea numarului de angajati, prin:
- micsorarea numarului de ore lucrate (program de lucru redus, eliminarea orelor suplimentare);
- micsorarea costurilor legate de beneficii (renuntarea temporara la plata unor bonusuri, folosirea de angajati part-time).
Sursa: Managementul Resurselor Umane - Eficienta, Rentabilitate, Profit >>>