Dezbaterea publica a proiectului de Lege a Dialogului Social

04 Aprilie 2011
04 Aprilie 2011
ministerul munciilegea dialogului socialdialog socialproiect de act normativangajatorsindicatecontract colectiv de munca
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale a organizat la solicitarea societatii civile sedinta pentru dezbaterea publica a proiectului de Lege a Dialogului Social, cu urmatoarea ordine de zi:

*  prezentarea proiectului de act normativ;
*  prezentarea si discutarea observatiilor si propunerilor referitoare la proiectul de act normativ.

La intalnire au participat reprezentanti ai Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, respectiv ministrul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, dl. Ioan-Nelu BOTIS, dl. Serghei MESAROS, director Directia dialog social, si dl. Eduard CORJESCU, director Directia legislatia muncii, precum si membrii ai societatii civile - institutii publice, organizatii civice si persoane interesate - reprezentate conform Listei participantilor.

Scopul intalnirii l-a constituit informarea societatii civile si transmiterea unui feedback asupra principalelor modificari introduse in legislatia dialogului social prin proiectul de Lege a Dialogului Social.
 
In deschiderea sedintei, dl. ministru Ioan-Nelu BOTIS le-a multumit participantilor pentru prezenta la dezbaterea publica a proiectului de Lege a Dialogului Social, act normativ parte a unui pachet de legi ce isi propun sa reformeze piata muncii.

Dl. ministru a sugerat ca procedura de dezbatere prezentarea prezentului proiect, urmata de interventii cu eventuale observatii si propuneri la proiectul de act normativ, propunere acceptata de participanti.

Dl. ministru Ioan-Nelu BOTIS a punctat principalele modificari introduse, respectiv:

- Referitor la Titlul 2 - Sindicatele:
· participarea sindicatului in consiliul de administratie la nivelul unitatii, la invitatia angajatorului, actul managerial delimitandu-se strict de actul social;
· eliminarea obligatiei pentru angajator de a acorda gratuit organizatiilor sindicale din unitate spatiu si dotari si inlocuirea cu posibilitatea negocierii acordarii acestor facilitati in contractul colectiv de munca aplicabil;
· plata zilele prestate pentru activitate sindicala liderilor de sindicat sa fie asigurata de organizatia sindicala;

-  Referitor la Titlul 4 – Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social
· constituirea Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social, ca organism consultativ, cu regulament propriu de organizare si functionare;

-  Referitor la Titlul 5 – Consiliul Economic si Social:
· retragerea reprezentantiilor Guvernului din CES, care vor fi inlocuiti cu reprezentanti ai societatii civile;
· o noua structura a comisiilor permanente ale CES ;
· reducerea termenului de avizare a proiectelor de acte normative, de la 20 zile la 7 zile lucratoare;
· stabilirea indemnizatiei membrilor in cuantum de 20% din cuantumul indemnizatiei stabilite pentru presedinte;

-  Referitor la Titlul 6 – Constituirea si functionarea comisiilor de dialog social:
· renuntarea la intentia de a constitui comisii de dialog social la nivelul regiunilor de dezvoltare, intentie asupra careia se poate reveni intr-un moment mai favorabil;

-  Referitor la Titlul 7 – Negocieri colective:
· eliminarea aplicarii « erga omes » a contractelor colective de munca;
· posibilitatea extinderii aplicarii contractului colectiv de munca de la nivelul unui sector de activitate la nivelul tuturor unitatilor din sector prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale;

-  Referitor la Titlul 8 – Conflictele de munca:
· infiintarea Oficiului de Mediere si Arbitraj a conflictelor colective de munca ;
· revizuirea etapelor de negociere, in vederea solutionarii amiabile a conflictelor ;
· reglementarea grevei de avertisment si de solidaritate ;
 
Dupa prezentarea d-lui ministru Ioan-Nelu Botis, a urmat interventia participantilor, astfel:
 
Dl. Radu NICOSEVICI, din partea Academiei de Advocacy, a dorit sa clarifice cadrul acestei sedinte, care a fost organizata la solicitarea societatii civile. Referitor la proiectul de act normativ, un material cu amendamente va fi transmis Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale. Reprezentantul Academiei de Advocacy a punctat aspectele legate de necesitatea definirii terminologice a „dialogului civic”, de revizuirea domeniilor de activitate ale Consiliului Economic si Social, de problema desemnarii reprezentantilor societatii civile in CES si va propune totodata un regulement in acest sens, precum si de necesitatea includerii reprezentantilor societatii civile in cadrul comisiilor de dialog social care functioneaza la nivel teritorial.
 
Dl. Eugen LUCAN, reprezentant al Asociatiei Angel a subliniat importanta societatii civile si a reprezentarii sale in CES, fiind necesar ca rolul pe care organizatiile neguvernamentare il indeplinesc in cadrul Consiliului Economic si Social European sa fie acordat si la nivel national. De asemenea, dl. Eugen LUCANamentionatexpertiza organizatiilor civice in sectorul serviciilor sociale, 50%  din acest sector fiind asigurat de catre acestea si a facul apel ca Ministerul Muncii sa ramana deschis la propunerile organizatiilor civice si sa mentina dialogul.
 
La finalul interventiei dl-ului. Radu NICOSEVICI, dl. ministru Ioan-Nelu BOTIS a invitat societatea civila sa semneze un Protocol de parteneriat cu Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale in cadrul unei intalniri ce va avea loc in data de 7 aprilie a.c.
 
Urmatoarea interventie a apartinut d-nei Lavinia ANDREI, din partea Fundatiei TERRA MILENIUL III, care a evidentiat importanta componentei mediu, in special din perspectiva Strategiei Europa 2020 si si-a exprimat nemultumirea fata de excluderea societatii civile din dialogul cu institutiile publice. D-na Lavinia ANDREI a mentionat derularea unui proiect al CNSLR Fratia in parteneriat cu Ministerul Muncii cu obiective similare prevederilor proiectului de Lege a Dialogului Social, astfel incat prezenta lege ar putea beneficia de rezultatele proiectului daca s-ar realiza o corelare a proiectelor cu activitatea Ministerul Muncii. D-na Lavinia ANDREI a propus prelungirea termenului de 7 zile pentru transmiterea avizului de catre CES, termen redus, care ar putea bloca activitatea institutiei, si, de asemenea, corelarea comisiilor de specialitate cu cele din cadrul Consiliului Economic si Social European.

Dl. ministru Ioan-Nelu BOTIS a intervenit, mentionand ca va lua in considerarea cea de-a doua propunere.
 
D-na Ana BONTEA, reprezentant al Consiliului National al Întreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania, si-a exprimat multumirile pentru disponibilitatea de dialog a Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale. Referitor la proiectul normativ, d-na Ana BONTEA a precizat ca va transmite propuneri, dar doreste sa formuleze cateva observatii generale. Astfel, a solicitat redefinirea terminologica a „patronatului”, care trebuie raportat la practica europeana si la economia privata, valorificarea experientei europene a Consiliului Economic si Social European la nivel national, prin posibilitatea participarii membrilor CESE la lucrarile CES-ului, precum si prin participarea reprezentantilor Guvernului si ai Parlamentului la dezbateri, in functie de actul normativ vizat. Cu privire la reprezentativitatea partenerilor sociali in cadrul negocierilor colective, urmeaza a fi depuse amendamente.
 
D-na Olguta Dana TOTOLICI, din partea OMV PETROM SA, si-a exprimat multumirile pentru invitatia de participare, urmand sa transmita propunerile in vederea urmatoarei intalniri privind proiectul de Lege a Dialogului Social. Cu privire la organizarea sindicatelor si a patronatelor, si-a exprimat aprecierea fata de eliminarea principiului „erga omnes” si a formulat o serie de propuneri tehnice.
 
D-na Doina CIOMAG, reprezentant al Consiliului Investitorilor Straini, a dorit sa specifice faptul ca organizatia sa reprezinta companii romanesti, cu angajati si manageri romani, care nu s-au regasit in diferitele forme de organizare, astfel incat definirea terminologica a „patronatelor” si asteptarile pe care le avem de la aceste structuri sunt relevante. D-na Doina CIOMAG a mentionat importanta relatiei de lucru dintre comisiile de dialog social care functioneaza la nivelul ministerelor, Consiliul Economic si Social si Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social, considerand ca dialogul tehnic ar trebui purtat la nivelul ministerelor care pot, in calitate de initiatori, sa intervina mai usor asupra textului si sa includa propunerile primite. Astfel, se poate facilita dezbaterea proiectelor normative in celelalte stucturi, inclusiv cu respectarea termenului de 7 zile pentru avizare de catre Consiliul Economic si Social.
 
Urmatoarele interventii au apartinut d-lui Ovidiu CIOROIANU, reprezentant al Federatiei Sindicale „Înfratirea Brasov”, Sindicatul Ford Automobile din Craiova, si d-lui Adrian RUSU, avocat in Baroul Bucuresti, care au formulat propuneri in baza unei variante nerevizuite a proiectului de Lege a Dialogului Social, prevederile la care au facut referire fiind ulterior reglementate.
 
La finalul sedintei, dl. ministru Ioan-Nelu BOTIS si-a exprimat aprecierea privind calitatea discutiilor purtate si a reluat invitatia adresata societatii civile de semnare a Protocolului cu Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.

NOUTATI din Legislatia muncii

Concedierea pentru inaptitudine. Etape procedurale. Greseli frecvente:


Participati in data de 15 noiembrie la webinarul specializat sustinut de expertul prof. univ. dr. Raluca Dimitriu!

Temele care vor fi abordate la webinar
- Cine poate contesta fisa de aptitudine?
- Ce facem cu salariatul declarat „apt conditionat”?
- Cum se poate executa preavizul de catre salariatul declarat „inapt”?
- Diferenta dintre inaptitudine si invaliditate
- Diferenta dintre inaptitudine si necorespundere profesionala
- Etape procedurale. Greseli frecvente
- Practica judecatoreasca

...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]