Cum sa obtii un aviz de munca in Romania - acte necesare si ce trebuie sa stie angajatorii

Cum sa obtii un aviz de munca in RomaniaCe este un aviz de munca?Permis de sedere pe termen lung
Cum sa obtii un aviz de munca in Romania - acte necesare si ce trebuie sa stie angajatorii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Incepem prin a va reaminti ca, in cazul in care persoana care urmeaza sa fie angajata este un cetatean strain, va trebui obtinut avizul de angajare, care se elibereaza in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial nr. 640 din 30 august 2014

Ce este un aviz de munca?


Avizul de angajare reprezinta documentul oficial eliberat de catre Inspectoratul General pentru Imigrari, care atesta dreptul unui angajator de a incadra in munca un strain pe o anumita functie.

De ce trebuie sa acordati atentie maxima evaluarii periodice a angajatilor dvs.? Nu puteti concedia un salariat incompetent daca nu aveti aceasta evaluare. Fara ea, concedierea este nula si salariatul va fi reintegrat pe loc de orice instanta de judecata.  
 
V-am convins de importanta evaluarii? Atunci iata si o lucrare cu informatii complete despre aceasta activitate obligatorie pentru orice manager HR, detalii AICI >>>
 

Mai intai trebuie observat ca cererea pentru obtinerea avizului de angajare se depune de catre angajator, nu de catre lucratorul strain.

Cum se obtine un aviz de munca?


Astfel, angajatorul depune la Inspectoratul General pentru Imigrari o cerere insotita de:

a) copia documentului de trecere a frontierei, valabil, al strainului pe care intentioneaza sa il incadreze in munca si, dupa caz, copia permisului de sedere temporara in Romania al acestuia;

b) doua fotografii tip 3/4 ale strainului;

c) declaratia pe propria raspundere a strainului ca este apt din punct de vedere medical pentru

a fi incadrat in munca si ca are cunostinte minime de limba romana sau cunoaste o limba de circulatie internationala;

d) fisa postului pentru locul de munca vacant;

e) documentele care fac dovada indeplinirii conditiilor generale de angajare a strainului, anume:

– angajatorul persoana juridica, persoana fizica autorizata sau intreprindere individual desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati compatibile cu functia pentru care solicita incadrarea in munca a strainului.


Care sunt documentele necesare pentru un aviz de munca?


Ce documente trebuie sa detina angajatorul?

Observam ca aceasta conditie a fost modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 25/2016; pana acum se cerea ca angajatorul sa desfasoare efectiv activitatea pentru care solicita incadrarea in munca a strainului.
 

Procedura completa de evaluare a angajatilor
 
Contine explicatii detaliate despre obligatiile, dar si drepturile dvs., temeiuri legale, sanctiuni, sfaturi utile,  precum si modele gata redactate de fise de evaluare si de post, detalii AICI >>>
 

Dovada indeplinirii acestei conditii se face prin prezentarea de catre angajatorul persoana juridica, persoana fizica autorizata sau intreprindere individuala a urmatoarelor documente:

– certificatul de inmatriculare sau inregistrare in registrul comertului ori certificatul de inscriere in Registrul asociatiilor si fundatiilor, in copie si in original;

– certificatul constatator din care sa rezulte ca in registrul comertului sau, dupa caz, in Registrul asociatiilor si fundatiilor nu au fost inregistrate mentiuni privind deschiderea procedurii falimentului;

– angajatorul are achitate obligatiile catre bugetul de stat pe ultimul trimestru, anterior depunerii cererii.

Dovada indeplinirii acestei conditii se face cu certificatul de atestare fiscala emis de administratia finantelor publice in a carei raza teritoriala isi are sediul social sau profesional ori, dupa caz, domiciliul angajatorul, privind achitarea obligatiilor catre bugetul de stat la sfarsitul trimestrului incheiat anterior depunerii cererii;

– angajatorul nu a fost condamnat definitiv pentru o infractiune prevazuta de Codul muncii ori pentru o infractiune contra persoanei savarsita cu intentie, prevazuta de Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul penal.

Dovada indeplinirii acestei conditii se face prin prezentarea de catre angajator a cazierului judiciar;

f) documentele care fac dovada indeplinirii conditiilor speciale in functie de tipul de lucrator (la care ne vom referi in cele ce urmeaza)

Permis de sedere pe termen lung

 

Conform art. 44 din OUG 194/2002 privind regimul strainilor in Romania:

Art. 44: Viza de lunga sedere pentru angajare in munca

(1 )Viza de lunga sedere pentru angajare in munca se acorda strainilor in scopul incadrarii in munca pe teritoriul Romaniei la un angajator.

(2) Solicitarea de viza trebuie sa fie insotita de urmatoarele documente:

a) copia avizului de angajare eliberat in conditiile legislatiei speciale privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei sau, dupa caz, documente prin care sa se faca dovada ca solicitantul se incadreaza in categoriile prevazute la alin. (3);

b) dovada mijloacelor de intretinere la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata pentru intreaga perioada inscrisa in viza;

c) certificat de cazier judiciar sau alt document cu aceeasi valoare juridica, eliberat de autoritatile din statul de domiciliu ori de resedinta;

d) asigurarea medicala pe perioada valabilitatii vizei.

Astfel, dupa obtinerea avizului de angajare se incheie contractul individual de munca, iar in baza acestui contract si a avizului de angajare se solicita viza de lunga sedere pentru angajarea in munca.

Angajarea cetatenilor straini in Romania

 

Conform art. 24 din OUG 194/2002:

Art. 24: Viza de lunga sedere

(1)Viza de lunga sedere se acorda strainilor, la cerere, pe o perioada de 90 de zile, cu una sau mai multe calatorii, pentru urmatoarele scopuri:

d)angajare in munca - strainilor care urmeaza sa intre in Romania in vederea incadrarii in munca. Viza acordata in acest scop se va elibera si sportivilor care urmeaza sa evolueze in cadrul unor cluburi sau echipe din Romania, in baza unui contract individual de munca in conditiile legii;

Comandati chiar acum lucrarea “Procedura completa de evaluare a angajatilor”! De ce trebuie sa acordati atentie maxima evaluarii periodice a angajatilor dvs.? VEZI AICI >>>
 

Asadar, viza are o perioada de valabilitate de 90 de zile.

Prin viza de lunga sedere, strainilor li se acorda dreptul de sedere temporara si posibilitatea de a solicita prelungirea acestuia si obtinerea unui permis de sedere.

Dupa obtinerea vizei de lunga sedere se solicita eliberarea permisului de sedere in scop de munca pentru prelungirea dreptului de sedere peste cele 90 de zile.

Nu exista nicio reglementare care sa il oblige pe angajator sa acorde salariatilor straini tichete de masa. De asemenea, nicio reglementare nu il obliga pe angajator sa asigure cazare si transport salariatilor straini.

Insa, conform prevederile art. 50 litera f) din OUG 194/2002, pentru obtinerea permisului de sedere cetateanul strain trebuie sa indeplineasca si conditia de a: f) face dovada detinerii legale a spatiului de locuit si locuieste efectiv la adresa la care declara ca si resedinta pe teritoriul Romaniei.

Angajatorii, fiind interesati in obtinerea permisului de sedere de catre salariatii cetateni straini, trebuie sa asigure acestora un spatiu de cazare.

Permise de munca si OUG nr.143/2022

 

Va reamintim ca OUG 143/2022 a modificat prevederile legate de eliberarea avizului de angajare din OUG nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei (art. 17).

in acest context, pentru incadrarea in munca a unui lucrator strain care este deja angajat in alta parte, angajatorul va avea nevoie, pentru obtinerea noului aviz de angajare, de acordul fostului angajator.

Mentionam ca acordul este necesar doar in situatiile in care durata contractului de munca avut de lucratorul strain este mai mica de un an, iar incetarea relatiilor de munca nu a avut loc din initiativa angajatorului, cu acordul partilor sau prin demisia strainului deoarece angajatorul nu isi indeplinea obligatiile din Codul muncii.
 

Taxa pentru avizul de munca


Asa cum se poate vedea pe site-ul Inspectoratului General pentru Imigrari (IGI) iata care sunt conditiile pentru obtinerea avizului:

La depunerea cererii pentru eliberarea avizului de angajare/detasare, angajatorul/beneficiarul prestarii de servicii va plati astfel:

pentru avizul de angajare pentru lucrator permanent, detasat, transfrontalier, stagiar, inalt calificat, au pair, angajatorul va achita echivalentul in lei a 100 euro;

pentru avizul de munca pentru lucrator sezonier, angajatorul va achita echivalentul in lei a 25 euro;

echivalentul in lei a 25 euro in cazul in care angajatorul intentioneaza sa incadreze in munca un strain titular al dreptului de sedere temporara pentru studii dupa absolvirea studiilor sau pentru titularul dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei, precum si in cazul schimbarii angajatorului sau a functiei, la acelasi angajator;

Chitanta se va prezenta in original, cu semnatura si stampila unitatii de trezorerie. In situatia in care taxa de eliberare a avizului de angajare/detasare nu este achitata la trezorerie, pe documentele prin care a fost achitata taxa, unitatile Trezoreriei Statului vor confirma, prin semnatura si stampila, incasarea sumelor respective, in conturile corespunzatoare de venituri ale bugetului de stat.

In situatia refuzului de eliberare a avizului de angajare/detasare, angajatorul/beneficiarul prestarii de servicii isi recupereaza tariful platit, in conditiile legii.

Permise de munca - cat dureaza obtinerea unui aviz de munca?

 

Inspectoratul General pentru Imigrari solutioneaza cererea pentru eliberarea avizului de angajare/detasare in termen de 30 de zile de la data inregistrarii acesteia. In cazurile in care sunt necesare verificari suplimentare, termenul poate fi prelungit cu cel mult 15 zile. Cererea de eliberare a avizului de angajare formulata de angajatorul unui posesor de Carte albastra a Uniunii Europene obtinuta intr-un alt stat membru se solutioneaza in termen de 15 zile de la data primirii.

Avizul de angajare/detasare se anuleaza de Inspectoratul General pentru Imigrari in urmatoarele cazuri:

a) se constata ulterior ca la data eliberarii avizului de angajare/detasare nu erau indeplinite conditiile prevazute de prezenta ordonanta in acest sens;

b) se constata ulterior ca avizul de angajare/detasare a fost obtinut pe baza unor documente false sau falsificate;

c) angajatorul/beneficiarul prestarii de servicii nu se prezinta la Inspectoratul General pentru Imigrari in vederea ridicarii avizului de angajare/detasare, in termen de 30 de zile de la data programata pentru solutionarea cererii;

d) se constata ca pana la obtinerea vizei de lunga sedere pentru angajare in munca sau detasare nu mai sunt indeplinite conditiile de eliberare a avizului de angajare/detasare.

La cererea titularului, Inspectoratul General pentru Imigrari elibereaza un duplicat al avizului de angajare/detasare pierdut, deteriorat sau distrus.

 

NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Mara Dobrin


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Cum sa obtii un aviz de munca in RomaniaCe este un aviz de munca?Permis de sedere pe termen lung

Data aparitiei: 02 Ianuarie 2024
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Cum sa obtii un aviz de munca in Romania - acte necesare si ce trebuie sa stie angajatorii Nota: 4.75 din 5 - 4 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]