Guvernul Romaniei are ca prioritate in luna octombrie a acestui an adoptarea Proiectui de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr.108/1999 privind înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii.
Aceasta lege a fost votata in Senat in urma cu 6 luni, si respinsa, insa Camera Deputatilor este cea care decide daca ea se va aproba sau nu. Sansele de a fi aprobata sunt cat se poate de mari, legea primind aviz favorabil de la Comisia de specialitate.
Ce modifica aceasta lege? In primul rand va da puteri sporite inspectorului si, in al doilea rand, va majora amenzile.
Care vor fi noile amenzi?
"Art. 20 - (1) Constituie contravenjii si se sanctioneaza, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei:
Legis Plus Legislatia Muncii
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Noua lege a pensiilor Ghid practic
a) impiedicarea in orice mod a inspectorilor de munca sa exercite, total sau partial, controlul sau sa efectueze cercetarea evenimentelor potrivit prevederilor legale prin orice actiune sau inactiune a conducatorului unitatii, reprezentantului legal, a unui angajat, prepus sau a altei persoane aflata in locatiile supuse controlului, inclusiv refuzul persoanei gasite la locul de munca de a completa fisa de identificare
b) neindeplinirea sau indeplinirea partiala de catre entitatea controlata a
masurilor obligatorii dispuse de inspectorul de munca, la termenele stabilite de acesta;
c) nerespectarea de catre conducatorul unitatii, reprezentantul legal al acesteia,angajati, prepusi sau alte persoane aflate in locatiile supuse controlului a obligatiei de a pune la dispozitia inspectorilor de munca, in termenul stabilit de inspectorii de munca, documentele si informatiile solicitate de catre acestia, necesare controlului
sau cercetarii evenimentelor.
(2) Constatarea si sanctionarea contraventiilor prevazute la alin. (1) se fac de catre inspectorii de munca".
Cititi mai jos explicatiile oficiale.
"Proiectul a fost elaborat cu scopul de a asigura aplicarea prevederilor legale, generate si speciale, in domeniul relatiilor de munca, al securitafii si sanata|ii in munca si al supravegherii pietei.
In procesul de analizare a oportunitatii elaborarii acestui proiect de act normativ, a fost identificat un set de modificari si completari care vizeaza, in principal, aspecte referitoare la:
- definirea functiilor principale ale Inspecjiei Muncii, avand in vedere prevederile Conven|iei nr. 81/1947 si in acord cu triplul rol pe care institutia il indeplineste, si anume: de indrumator al angajatorilor si angajafilor, de control si de sanctionator;
reformularea atributiilor generale si speciale, distinct pe domenii: relajii de munca, securitate si sanatate in munca, supravegherea pietei, in concordanta cu noile prevederi legale si eliminarea celor preluate de catre alte institutii;
- instituirea functiei de inspector de munca cu statut special, in cadrul categoriei functiilor publice specifice. Rolul inspectorului de munca este acela de a controla si constata modul de aplicare a legislatiei existente in domeniul de competenta, fiind un instrument activ al vointei autoritatii statului in protejarea angajatilor, prin investirea acestuia cu exerci|iul autoritatii de stat;
- indeplinirea atributiei de control a clauzelor cuprinse in contractele individuale de munca si a contractelor colective de munca la nivel de unitati, pe care le inregistreaza, asigurand si evidenta acestora;
- crearea cadrului legal pentru elaborarea Statutului inspectorului de munca, in vederea intaririi capacitatii de control a institutiei si pentru indeplinirea masurilor stabilite in Memorandumul de intelegere intre Comunitatea Europeana si Romania;
- reformularea reglementarilor referitoare la conducerea Inspectiei Muncii, prin corelarea acestora cu noile prevederi legislative si atribuirea calitatii de inspector de munca cu atribujii de control ftmcjiilor de inspector general de stat, inspector general de stat adjunct si inspector sef, respectiv inspector sef adjunct;
- reglementarea unor masuri de protectie pentru personalul Inspectiei Muncii si al inspectoratelor teritoriale de munca impotriva amenintarilor, violenjelor sau a oricaror fapte care ii pun in pericol pe ei, familiile si/sau bunurile lor, precum si reglementarea posibilitafii de a beneficia de asistenta juridica suportata de catre institutia din care fac parte in cazurile in care actele si faptele indeplinite in timpul exercitarii atributiilor de serviciu, in limitele si respectarea prevederilor legale, fac obiectul unor proceduri judiciare;
- reglementarea unor mijloace coercitive impotriva comportamentului necorespunzator al angajatorilor care se sustrag respectarii prevederilor legale. Lipsa unor masuri severe si a unor sanctiuni corespunzatoare si proportionate cu gravitatea faptei ar conduce la pierderea credibilita^ii pe care trebuie sa. o aiba inspectorul de munca, altfel actiunea sa ramane lipsita de eficacitate;
- constituirea la nivelul Inspectiei Muncii si al inspectoratelor teritoriale de munca a unui Consiliu Consultativ Tripartit, cu rol de dialog social, a carui reprezentanti vor fi desemnati atat din cadrul institufiilor men|ionate anterior, cat si din cadrul confederatiilor sindicale si patronale reprezentative la nivel national.
De asemenea, s-a considerat necesara majorarea cuantumului amenzilor contraventionale pentru eficientizarea actului de control si responsabilizarea angajatorilor cu privire la impiedicarea inspectorilor de munca sa exercite controlul, la obligatia acestora de a pune la dispozitia inspectorilor de munca documentele solicitate si la indeplinirea masurilor lasate de inspectorii de munca, in vederea eliminarii deficientelor constatate.
Corelativ cu majorarea cuantumului amenzilor contraventionale s-a prevazut si posibilitatea contravenientilor de a achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din minimul amenzii prevazute de lege, corespunzator faptei pentru care a fost sancfionat.
Este foarte important ca inspectorul de munca sa aplice sanctiuni proportional cu gravitatea faptelor savarsite de entitafile controlate, pentru a nu lasa lipsit de efecte obiectivele urmarite prin actele de control".
CLICK AICI PENTRU A CITI PROIECTUL DE LEGE