legislatiamuncii.ro
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Modificarea programului de lucru. Model decizie si obligatiile angajatorilor

Mara Dobrin
Mara Dobrin
26 Februarie 2025
26 Februarie 2025
Mara Dobrin
Mara Dobrin
Modificarea programului de lucrumodel decizie modificare program de lucru
Modificarea programului de lucru. Model decizie si obligatiile angajatorilor
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Mentionam inca de la inceput faptul ca programul de munca reprezinta modelul de organizare a activitatii unei companii, care stabileste orele si zilele cand incepe si cand se incheie prestarea muncii. 

Concret, in contractele individuale de munca incheiate cu salariatii trebuie prevazuta repartizarea reala a timpului de munca, asa cum prevede Codul Muncii. 

Astfel, nu este permis ca in contractele individuale de munca sa se prevada ca salariatii lucreaza de la 8,00 la 16,00 daca in realitate timpul de munca este repartizat in ture, de exemplu. 

Dar cum vom proceda in cazul in care se doreste modificarea programului de lucru stabilit? In cele ce urmeaza discutam pe larg acest subiect.

De asemenea, este important sa stim si care este durata maxima legala a timpului de munca, tocmai pentru a proteja angajatii de un potential abuz din partea angajatorului. Concret, este important sa aflati care este numarul maxim legal de ore de munca intr-o luna.

Ce prevede Codul Muncii despre modificarea programului de lucru

Conform art. 112 alin. (1) din Codul muncii, pentru salariatii angajati cu norma intreaga durata normala a timpului de munca este de 8 ore pe zi si de 40 de ore pe saptamana.

La art. 113 din Codul muncii se prevede ca repartizarea timpului de munca in cadrul saptamanii este, de regula, uniforma, de 8 ore pe zi timp de 5 zile, cu doua zile de repaus, dar in functie de specificul unitatii sau al muncii prestate, se poate opta si pentru o repartizare inegala a timpului de munca, cu respectarea duratei normale a timpului de munca de 40 de ore pe saptamana.

Aveti o intrebare legata de timpul de munca?

Va garantam ca in aceasta lucrare gasiti instantaneu SOLUTIA!

Ghidul practic Totul despre timpul de munca rezolva impecabil aspecte sensibile pe care ITM-ul le verifica INTOTDEAUNA cand vine in control, DETALII AICI >>>

 

Dar cum se va proceda pentru a modifica programul de lucru? 
 

Tot Codul Muncii ne lamureste in acest sens, avand in vedere prevederile de la art. 17 alin. (3) din Codul muncii sunt prevazute elementele esentiale ale contractului individual de munca care sunt urmatoarele:

a) identitatea partilor;
b) locul de munca sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa isi desfasoare activitatea in locuri de munca diferite, precum si daca deplasarea intre acestea este asigurata sau decontata de catre angajator, dupa caz;
c) sediul sau, dupa caz, domiciliul angajatorului;
(...)
l) durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si/sau ore/saptamana, conditiile de efectuare si de compensare sau de plata a orelor suplimentare, precum si, daca este cazul, modalitatile de organizare a muncii in schimburi;
(...)

Potrivit art. 17 alin. (5) din Codul muncii, orice modificare a unuia dintre elementele prevazute la alin. (3) in timpul executarii contractului individual de munca impune incheierea unui act aditional la contract, anterior producerii modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege sau in contractul colectiv de munca aplicabil.

In concluzie, modificarea duratei muncii se face numai prin act aditional la CIM, si nu unilateral, prin decizia angajatorului de completare a Regulamentului intern, de exemplu.

In ce situatii si conditii poate modifica un angajator programul de lucru

Programul de lucru se poate modifica unilateral, adica de catre angajator:

- daca sunt modificari legate de programul de munca, adica intervalul orar si modul de repartizare a acestuia pe zile, conform art. 117 din Codul Muncii
- in cazul reducerii temporare a activitatii, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depasesc 30 de zile lucratoare, angajatorul poate decide acest lucru, pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, dupa
consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.


Programul de lucru se modifica prin act aditional, adica prin acordul partilor cand:

- se modifica numarul de ore sau repartizarea acestuia (de exemplu, se trece la program de lucru inegal)

Asa cum am specificat si anterior,  modificarea duratei muncii se face numai prin act aditional la CIM, si nu unilateral, prin decizia angajatorului de completare a Regulamentului intern, de exemplu.

 

Model decizie modificare program de lucru

ANTET SOCIETATE                                REVISAL  __________________ /____________

 


DECIZIE
Nr ____ din _____________
                                           

 
Subscrisa S.C. ______________________ S.R.L., cu sediul/domiciliul în localitatea ______________, Str. ______________, Nr. ___, Bl. _______, Sc. __, Et. ____, Ap. ____, Judetul __________, înregistrata la ONRC din ____________, sub numarul ____________, cod fiscal ______________, telefon ______________, reprezentata legal prin _________________, în calitate de Administrator,prin prezenta dispun unilateral incepand din data de __________pentru salariatul_____________,CNP_______________, contract individual de munca nr______, din data_____________
conform...

1.Reducerea programului de lucru de la____la_____ si repartizarea acestuia____________


Prezenta decizie privind reducerea timpului de munca, programul de lucru, modul de repartizare a acestuia pe zile si drepturile salariale aferente se comunica salariatului cu cel putin 5 zile inainte de aplicarea efectiva a masurii si se transmite in registrul general de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua anterioara producerii acesteia. 

      
ANGAJATOR                                                                                SALARIAT
NUME SI PRENUME _______________     NUME SI PRENUME  ____________________
FUNCTIE __________________________   DATA LUARII LA CUNOSTIINTA___________
SEMNATURA SI STAMPILA __________      SEMNATURA ______________________

 

Model act aditional la cim privind modificarea programului de munca

 

ACT ADITIONAL NR………./DATA……………..

la contractul individual de munca incheiat si inregistrat sub nr………../data…………..

in registrul general de evidenta a salariatilor

 

Incheiat astazi, data…………..intre :

Partile contractului:

SOCIETATEA…………………………….,cu sediul in judetul ............. , str. ............ , nr. .... , bl. ... , scara... , et. ..., ap. ... , sect..., inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr…………….,cod fiscal………………… reprezentata legal prin Dl./D-na……………………..,ocupand functia de………………… pe de o parte in calitate de angajator

Si

Dl./D-na............................,domiciliat in judetul ............. , str. ............ , nr. .... , bl. ... , scara... , et. ..., ap. ... , sect..., legitimat cu act de identitate……………….., serie……..,nr…………………,eliberata de……………………, la data de..............................., CNP………………………………... ,ocupand functia de..................., pe de alta parte in calitate de angajat,

 

In temeiul art. 17 (4) coroborat cu art. 41 (1) din Legea nr. 53/2003 

Partile, de comun acord, au hotarat urmatoarele:

1. Se modifica art. H durata muncii…………… contractului individual de munca nr.……../data……………..care va avea urmatoarele prevederi:

Incepand cu data de data………………, durata timpului de lucru va fi de nr……… ore/zi, respectiv nr………… ore/saptamana.

Repartizarea programului de lucru se face dupa cum urmeaza: in intervalul orar……………………, in functie de graficul de lucru stabilit.

  Celelalte clauze ale contractului individual de munca nr…………./data……………raman neschimbate.

Prezentul act aditional a fost incheiat in trei exemplare, cate un exemplar pentru fiecare parte, iar unul pentru Inspectoratul Teritorial de Munca ……………., urmand  sa-si produca efectele incepand cu data de …………………...

 

                                                                                      ANGAJATOR,                                                                                                                                   ANGAJAT,

                                                                 .................................................                                                                                                               .........................................

 

 

                                                                                           DATA                                                                                                                                            SEMNATURA

                                                                          …………………………………..                                                                                                …………………………………..

 

Salariatul poate solicita modificarea programului de lucru?

Da, salariatul poate cere modificarea programului de munca, Codul Muncii neavand nicio interdictie in acest sens. Desigur, pentru a intra in vigoare si a produce efecte, cererea salariatului trebuie sa fie aprobata de catre angajator.

Aceste aspecte sunt prevazute la art. 17 si 41 din Codul Muncii. Concret, contractul individual de munca poate fi modificat numai prin acordul partilor.

Modificarea unilaterala a contractului individual de munca este posibila numai in cazurile si in conditiile prevazute de Codul Muncii.

NOUTATI din Legislatia muncii

Retineti, Regulamentul intern chiar va ajuta!


Este actul prin care puteti spune clar ce vreti de la angajatii dvs., avand si garantia ca acestia vor respecta dorintele dvs. (ii obliga art. 39, alin. (2), lit. c) din Codul muncii)! Prin Regulamentul intern stabiliti:

  •   drepturile si obligatiile dvs. si ale salariatilor
  •   criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor
  •   procedurile de solutionare a cererilor si reclamatiilor salariatilor
  •   regulile privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii, etc.
Grabiti-va sa intrati in posesia exemplarului dumneavoastra >>


 

 
Descarcati raportul GRATUIT

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]