Senatul a adoptat proiectul de Lege privind modificarea si completarea Legii dialogului social nr.62/2011. Punctele majore modifica prevederile care vizeaza sindicatele si contractele colective de munca.
Potrivit Expunerii de motive, initiativa legislativa are ca obiect modificarea Legii dialogului social nr. 62/2011 pentru a restabili premisele pentru un dialog social in Romania, in avantajul angajatorilor si angajatilor, "precum si in interesul autoritatilor publice, astfel incat sa contribuie la realizarea unor relatii de munca intr-un climat de pace sociala". Se aliniaza, totodata, unele reglementari cu recomandarile organismelor europene, ale Organizatiei Internationale a Muncii si cu deciziile Curtii Constitutionale.
Modificarile vizeaza CONSTITUIREA, FUNCTONAREA, REORGANIZAREA, OBLIGATIILE, INCETAREA ACTIVITATII sindicatelor si nu numai. Proiectul care cuprinde 58 de pagini aduce modificari majore Legii dialogului social si poate fi consultat integral la finalul articolului.
Principalele modificari propuse:
In vederea depasirii disfunctionalitatilor existente in prezent si relansarii dialogului social in Romania, se propun urmatoarele:
- reducerea numarului membrilor fondatori ai unui sindicat de la 15 la 5 membri din aceeasi unitate sau 10 membri din unitati diferite din acelasi sector de activitate, tinand seama de realitatile economice din tara noastra, astfel incat sa se dea posibilitatea unui numar cat mai mare de salariati de a se asocia in vederea apararii drepturilor lor fundamentale
"La articolul 3, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(1) Persoanele incadrate in munca, functionarii publici si functionarii publici cu statut special, persoanele care exercita potrivit legii o meserie, profesiune, activitate in mod independent, membrii cooperatori, agricultorii, zilierii si persoanele in curs de calificare au dreptul, fara nici o ingradire sau autorizare prealabila, sa constituie si sa adere la o organizatie sindicala.
(2) Pentru constituirea unei organizatii sindicale este necesar un numar de cel putin 5 membri fondatori, din aceeasi unitate, ori 10 membri fondatori din unitati diferite, din acelasi sector de activitate."
- includerea unor prevederi care sa dea dreptul si altor lucratori, pe langa cei angajati cu contract individual de munca sau raporturi de serviciu, de a constitui sau de a participa la un sindicat
- simplificarea si completarea, unde a fost cazul, a dispozitiilor referitoare la constituirea, dobandirea personalitatii juridice, modificarea statutelor, patrimoniul, atributiile, reorganizarea si lichidarea, atat in ceea ce priveste organizatiile sindicale, cat si cele patronale
- includerea unor prevederi clare referitoare la
protectia liderilor sindicali, pentru a evita presiunile din partea angajatorilor asupra acestora
"Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1) Membrilor organelor de conducere executive ale organizatiilor sindicale li se asigura protectia legii contra oricaror forme de conditionare, constrangere sau limitare a exercitarii functiilor lor.
(2) In sensul dispozitiilor alin. (1), conducerile organizatilor sindicale au acces in unitatile in care au membri ori de cate ori este nevoie, la cerera membrilor lor. Pe perioada prezentei in unitate, se va respecta Regulamentul intern al unitatii".
- reducerea pragului de reprezentativitate la 5%, la nivel national, sector de activitate si grup de unitati, atat pentru organizatiile sindicale, cat si pentru cele patronale
- mentionarea expresa a posibilitatii unor negocieri colective la nivel national si a incheierii unui contract de munca la acest nivel, daca partile doresc acest lucru
- reducerea pragului de reprezentativitate la nivel de unitate la o treime din salariati, in sensul recomandarilor Organizatiei Internationale a Muncii
- instituirea, la Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, a unui Registru national al organizatiilor sindicale si patronale, in care sa fie inscrise din oficiu toate aceste entitati juridice
- instituirea obligatiei de a negocia contracte colective de munca pentru toate unitatile care au mai mult de 15 angajati fata de 21 in prezent, pentru a da posibilitatea unui numar mai mare de lucratori de a beneficia de protectie corespunzatoare
- modificarea si completarea prevederilor referitoare la reprezentarea partilor la negocierile colective, la diferite niveluri
- definirea mult mai larga a
situatiilor in care poate fi declansat un conflict colectiv de munca, completandu-se, intre altele, situatia in care angajatorul nu isi indeplineste obligatiile asumate prin semnarea unui
contract colectiv de munca
- reglementarea detaliata a procedurilor ce trebuie urmate in cazul unui conflict colectiv de munca, la nivel de unitate, grup de unitati, sector de activitate sau la nivel national
- completarea situatiilor in care conduita angajatorului de nerespectare a unor dispozitii din lege poate fi considerata contraventie sau infractiune
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Concediu de maternitate. Lipsa stagiului de cotizareIntrebare: O salariata, angajata din mai 2024 a adus in luna octombrie concediu medical de maternitate (initial, prenatal). Anterior lunii mai 2024 nu a mai lucrat in alta parte, prin urmare nu are stagiu de cotizare de 6 luni din ultimele 12. Cum trebuie sa procedeze angajatorul in acest caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Reintegrare salariat la alt angajator. Incetare CIM la angajatorul curentIntrebare: Va rog sa imi mentionati care este procedura in urmatoarea speta: Daca un salariat angajat anul trecut imi aduce o hotararea judecatoreasca - prin care acesta se va reintegra in vechea firma de unde a plecat, cum procedez cu el. Este obligat sa isi respecte termenul de preaviz de 45 zile - avand functie de conducere? In cate zile de la depunerea hotararii la societate sunt obligata sa incetez contractul de munca si cu ce art din Codul muncii se inceteaza ?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<