Controale ITM 2023! Ce DOMENII sunt vizate in acest an?

tipuri controale itmce verifica itmcontroale ITM 2023
Controale ITM 2023! Ce DOMENII sunt vizate in acest an?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

UPDATE 2023:
 
Inspectia Muncii a pregatit calendarul actiunilor de control pentru 2023 inca de anul trecut, asa ca acestea vor viza organizarea si desfasurarea verificarilor in relatiile de munca, telemunca, munca la domiciliu, folosirea agentilor de munca temporari, zilierii si multe alte aspecte.
 

Controale ITM 2023

 
Programul cadru de actiuni pentru anul 2023 a fost publicat de Inspectia Muncii in cadrul propriului site, iar acesta prevede ample controale in domenii precum: 
 
  • constructii; 
  • transporturile de rutiere interne de marfuri si calatori;
  • productie, depozitare si comercializare a carburantilor auto;  
  • supraveghere a pietei in ceea ce priveste comercializarea produselor; 
  • verificarea modului de respectare de catre angajatori a prevederilor Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, cu modificarile si completarile ulterioare, si a normelor de aplicare a acesteia precum si a modului in care se deruleaza activitatea de inregistrare a zilierilor in registrul electronic de evidenta a zilierilor;
  • verificarea respectarii prevederilor legale cu privire la conditiile de functionare si procedura de inregistrarea agentilor de plasare forta de munca in strainatate, potrivit Legii nr. 156/2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate; 
Vezi aici >> Cele 158 de motive pentru care poti fi amendat de Inspectia Muncii! 
  • verificarea modului de respectare de catre angajatori a prevederilor OG nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania;
 
...LISTA completa a controalelor care vor fi realizate in anul 2023, de catre Inspectia Muncii poate fi vazuta AICI >>>
 
Inspectia Muncii a publicat inca de la inceputul anului Programul cadru de actiuni pentru anul 2022 in ce priveste organizarea si desfasurarea controalelor in ce priveste relatiile de munca, telemunca, munca la domiciliu, decalarea programului de lucru, folosirea agentilor de munca temporari, zilierii etc.

UPDATE 2022

Ce verifica ITM cand vine in control  si tipuri de inspectii ITM 

Inspectia Muncii a anuntat, inca de anul trecut, ca prin controalele din 2023 isi propune cresterea gradului de constientizare a angajatorilor si a lucratorilor in ceea ce priveste necesitatea respectarii prevederilor legale referitoare la securitatea si sanatatea in munca. 
 
"Se va continua implementarea modului de control testat in anul 2020, respectiv, se vor realiza controale la angajatori privind verificarea respectarii cerintelor legale, bazate pe checklist-uri de control in domeniul sanatatii si securitatii in munca pentru santiere temporare sau mobile.
 
Acestea se vor completa pentru fiecare angajator controlat si se vor arhiva impreuna cu documentele de control incheiate pentru fiecare angajator.

 
Atentie! ITM-ul aplica amenzi de 8.000 de lei daca nu aveti fise de instruire a angajatilor si de evaluare a riscurilor in domeniul SSM!
 
Folositi-le si veti trece fara emotii peste orice control, detalii aici >>> 
 
Activitatea de control se va axa si pe verificarea modului de realizare a masurilor dispuse, la termenele stabilite in procesele verbale de control incheiate cu ocazia controalelor efectuate. La incheierea campaniei, se vor analiza rezultatele obtinute si, dupa caz, se vor valorifica in cadrul actiunilor ce vor fi intreprinse in anii urmatori", se arata in documentul publicat de Inspectia Muncii. 

Tipuri de controale ITM

In domeniul relatiilor de munca, potrivit Inspectiei Muncii, controalele pot fi de fond, tematice sau tip campanie:
 
     (a) controlul de fond - verificara modul in care angajatorii respecta si aplica legislatia muncii; se intocmeste o analiza de ansamblu a activitatii in domeniul relatiilor de munca pentru a elimina deficientele constatate 
 
     (b) controlul tematic – vizeaza un numar limitat de domenii si se desfasoara intr-o perioada scurta de timp; ofera o imagine partiala a modului de organizare si desfasurare a activitatii angajatorului, concludenta insa asupra problemei care constituie tema controlului;
 
   (c) controlul tip campanie - verificare inopinata a unui aspect sau a unui numar limitat de aspecte reglementate de legislatia muncii si se desfasoara pe domenii de activitate, fie la nivel national, fie pe zone geografice.
 
In domeniul relatiilor de munca, activitatea de control se finalizeaza prin: 
 
    „(a) procese verbale de control, in care se consemneaza constatarile privind nerespectarea prevederilor legale si prin care inspectorii de munca impun ca abaterile constatate in domeniul relatiilor de munca sa fie remediate intr-un timp limitat, dispunand masuri obligatorii, cu termene concrete de realizare.

Procesul verbal de control este act oficial de la data incheierii lui, angajatorul avand obligatia de a indeplini masurile dispuse prin acesta. Prin acelasi proces verbal de control, angajatorul este instintat cu privire la obligatia de a informa, in scris, inspectoratul teritorial de munca cu privire la modalitatea de indeplinire a masurilor stabilite;
 
   (b) procese verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor, prin care se aplica sanctiuni pentru acele fapte de incalcare a prevederilor legislatiei muncii care sunt prevazute de actul normativ ca fiind contraventii. 
 
Realizarea masurilor stabilite prin procesele verbale de control se asigura prin verificarea punctuala a realizarii masurilor dispuse, prin controalele ulterioare efectuate de catre inspectorii de munca."
 

Actele pe care trebuie sa le ai la indemana la controlul ITM 


Potrivit Inspectiei Muncii, in mod oficial, actele necesare in caz de control ITM sunt:
 
1. Registrul unic de control:

 
2. Actele constitutive ale angajatorului:
 
  • Actul constitutiv al societatii ;
  • Certificatul de inmatriculare la Registrul comertului ;
  • Hotararea judecatoreasca de infiintare ;
  • Codul fiscal ;
  • Autorizatia de functionare ;
  • Acte aditionale de modificare, completare ;
  • Procura notariala de imputernicire pentru reprezentantul angajatorului;
     
 
3. Registrul general de evidenta a salariatilor
 
  • documentele de plata salariilor semnate de salariati;
  • foaia colectiva de prezenta a salariatilor;
  • documente justificative privind acordarea concediilor de odihna, concediilor medicale, concedii pentru ingrijirea copilului, concediilor fara plata, concedii de studii, acordarea orelor suplimentare;
  • pentru dovedirea existentei unui raport juridic de munca: facturi fiscale, avize de insotire a marfii, monetare, foi de parcurs, registrul de casa, etc;
  • registrul de procese verbale de predare-primire in cazul societatilor de paza;
  • normative de plata in acord in cazul societatilor care practica acest tip de salarizare;
  • dovada depunerii la ITM a registrului general de evidenta al salariatilor in forma electronica;
  • decizia de numire a persoanei care completeaza si transmite datele in registrul general de evidenta a salariatilor sau contractul cu societatea prestatoare abilitata in acest sens, cu informarea facuta la ITM
  • planificarea concediilor de odihna
     
 
4. Dosarele de personal ale salariatilor, care ar trebui sa cuprinda:
 
  • dovada realizarii obligatiei de informare prevazuta la art.17 din Codul Muncii;
  • cerere de angajare;
  • curriculum vitae;
  • acte stare civila;
  • acte de studii si calificare;
  • fisa de aptitudini;
  • contractul individual de munca care va cuprinde salariul si elementele constitutive ale acestuia potrivit legii, actele aditionale si celelalte acte referitoare la executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munc
  • avizul medical;
  • fisa postului;
  • acte privind cercetarea si aplicarea sanctiunilor disciplinare;
  • autorizatia de munca (in cazul salariatilor cetateni straini;
  • certificatul de cazier judiciar (unde este cazul);

 
5. Contractul colectiv de munca (unde este cazul)
 
6. Regulamentul intern
 
7. Pentru angajatorii care au ca obiect principal de activitate - selectia si plasarea fortei de munca
 
  • actul constitutiv, din care sa reiasa obiectul de activitate, potrivit art. 5 din Legea nr. 156/2000, modificata si completata ;
  • ontracte care contin oferte ferme de locuri de munca, incheiate cu persoane juridice, persoane fizice si organizatii patronale din strainatate;     
  • acte doveditoare din care sa rezulte conditiile si modul in care se va desfasura activitatea de mediere: spatiul, dotarile si echipamentele utilizate, numarul, structura si calificarea personalului care presteaza serviciile de mediere, posibilitatea accesului la ofertele de locuri de munca ale angajatorilor din strainatate, stabilirea de relatii cu parteneri de mediere straini; organizarea unei banci de date cu privire la ofertele si solicitarile de locuri de munca, precum si informatii referitoare la conditiile de ocupare a acestora si la calificarile si aptitudinile solicitantilor aflati in evidenta;
  • dovada inregistrarii la inspectoratul teritorial de munca;
  • documente ale cetatenilor romani trimisi sa lucreze in strainatate:
  • actul de identitate;
  • pasaportul, paginile cu fotografia si cu viza;
  • carnetul de munca, din care sa rezulte ca i-a incetat activitatea in tara, in conditiile legii;
  • actele de calificare;
  • certificatul de sanatate;
  • contractul de mediere;
  • contractul individual de munca, in limba romana;
  • certificatul de cazier judiciar;
     

Ce trebuie sa faca angajatorul in cazul impunerii unor masuri obligatorii? 

 
In primul rand, retineti ca exista mai multe tipuri de dispozitii care pot fi date ca urmare a constatarilor rezultate din activitatea de control.
 
Ca urmare a constatarilor rezultate din activitatea de control, potrivit institutiei, Inspectia Muncii poate dispune:

a) retragerea autorizatiei de functionare, din punct de vedere al protectiei muncii;
b) sesizarea organelor de urmarire penala, atunci cand exista indicii privind savarsirea unor infractiuni; 
c) solicitarea radierii persoanei juridice din Registrul Comertului, in cazul savarsirii repetate de catre angajatori a unor abateri grave de la prevederile legislatiei muncii sau de la normele de securitate si sanatate in munca.
 
Prin impunerea masurilor obligatorii, inspectorul de munca va stabili obligatii concrete ale angajatorului (masuri generale sau individuale) si care trebuie indeplinite permanent sau pana la un termen expres mentionat in procesul verbal de control si care constau in fapt in respectarea a unor obligatii rezultand din lege, contractul colectiv de munca aplicabil sau din contractele individuale de munca.
 
 Aceste masuri, cu precizarea temeiul legal al obligatiilor, conform precizarilor facute de inspectorul de munca, pot fi contestate de catre entitatea controlata in cadrul procedurii de contencios administrativ.
 
Potrivit Inspectiei Muncii, neindeplinirea sau indeplinirea partiala de catre entitatea controlata a masurilor dispuse de inspectorul de munca, la termenele stabilite de acesta, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 5.000 lei la 10.000 lei.
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Atentie: Trebuie sa va actualizati Regulamentul Intern!


Important! Au aparut prevederi noi obligatorii referitoare la:

-> concediul paternal
-> distribuirea bacsisului catre salariati
-> programul flexibil de lucru
-> supravegherea video a activitatii in firma etc.
-> protectia avertizorilor de integritate !
 
Aflati informatii complete din lucrarea Regulamentul intern in avantajul dvs. Ghid complet

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Isabela Alexe


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
tipuri controale itmce verifica itmcontroale ITM 2023

Data aparitiei: 13 Iunie 2023
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Controale ITM 2023! Ce DOMENII sunt vizate in acest an? Nota: 4.5 din 5 - 9 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Fisa postului pentru Inginer-sef piscicultura si vanatoareIntrebare: Caut Fisa post pentru Inginer sef piscicultura si vanatoare 131202 inginer-sef piscicultura si vanatoare
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Campul data la care produce efecte. Data inceperii activitatiiIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta privind data de consemnare care se transmite in Revisal pentru noile contracte. Ca si exemplu, daca avem un angajat care incepe activitatea pe data de 19.04, iar contractul il semneaza pe data de 15.04 si tot pe 15.04 il declaram in Revisal, care este data de consemnare corecta care trebuie transmisa in Revisal, 15.04 cand a semnat si am declarat contractul in Revisal sau 19.04 cand angajatul isi incepe activitatea?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]