legislatiamuncii.ro
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

CONTROALE ITM 2025. Ce DOMENII sunt vizate in acest an?

Mara Dobrin
Mara Dobrin
10 Ianuarie 2025
10 Ianuarie 2025
Mara Dobrin
Mara Dobrin
tipuri controale itmce verifica itm
CONTROALE ITM 2025. Ce DOMENII sunt vizate in acest an?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Inspectia Muncii a pregatit calendarul actiunilor de control pentru 2025 inca de anul trecut, asa ca acestea vor viza organizarea si desfasurarea verificarilor in relatiile de munca, respectarea sanatatii si securitatii in munca, munca in constructii, munca zilierilor, activitatile de plasare a fortei de munca in strainatate si multe alte aspecte. 

Controale ITM 2025

Lista controalelor ce vor avea loc in 2025, conform Inspectiei Muncii:

  • Organizarea si desfasurarea Saptamanii Europene de Securitate si Sanatate in Munca – Securitatea si sanatatea in munca in era digitala, sub egida Agentiei Europene pentru Securitate si Sanatate in Munca - Inspectoratele teritoriale de munca sunt responsabile de aceasta actiune - Trim. IV este termenul stabilit
  • Campanie nationala de verificare a modului de respectare a cerintelor minime de securitate si sanatate in munca si a modului de respectare a prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca in santierele temporare sau mobile din domeniul constructiilor, cod CAEN 41, 42, 43. Inspectoratele teritoriale de munca sunt responsabile de aceasta actiune - Trim. -I-IV este termenul stabilit
  • Campanie nationala de verificare a respectarii prevederilor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca precum si in domeniul relatiilor de munca in agricultura, silvicultura, vanatoare si pescuit. Inspectoratele teritoriale de munca sunt responsabile de aceasta actiune - Trim. II-III este termenul stabilit
  • Campanie privind verificarea modului de respectare de catre beneficiari, a prevederilor Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, cu modificarile si completarile ulterioare precum si a normelor de aplicare a acesteia, in domeniul relatiilor de munca si in domeniul securitatii si sanatatii in munca. Inspectia Muncii si Inspectoratele teritoriale de munca sunt responsabile de aceasta actiune - Trim. III este termenul stabilit
  • Campanie de verificare a modului in care serviciile externe de prevenire si protectie respecta obligatiile legale si de verificare a activitatilor pe care le desfasoara in intreprinderi. Inspectoratele teritoriale de munca sunt responsabile de aceasta actiune - Trim. -I-IV este termenul stabilit
  • Campanie privind identificarea si combaterea cazurilor de munca nedeclarata si subdeclarata in domenii susceptibile utilizarii frecvente a acesteia (ex:constructii, protectie si paza, service auto, depozite, comert, restaurante, baruri si alte activitati de servire a bauturilor, hoteluri si facilitati cazare, activitati de jocuri de noroc si pariuri etc.). Inspectia Muncii si Inspectoratele teritoriale de munca sunt responsabile de aceasta actiune - Trim. I-IV este termenul stabilit
  • Campanie nationala pentru verificarea respectarii prevederilor legale cu privire la conditiile de functionare si procedura de inregistrare a agentilor de plasare a fortei de munca in strainatate, potrivit Legii nr. 156/2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Inspectia Muncii si Inspectoratele teritoriale de munca sunt responsabile de aceasta actiune - Trim. I-IV este termenul stabilit
  • Campanie privind verificarea modului in care se respecta legislatia in domeniul relatiilor de munca in transportul rutier.  Inspectia Muncii si Inspectoratele teritoriale de munca sunt responsabile de aceasta actiune - Trim. I-IV este termenul stabilit
  • Actiune de verificare a modului in care angajatorii au indeplinit masurile pentru normalizarea conditiilor de munca la locurile de munca incadrate in conditii deosebite. Inspectia Muncii si Inspectoratele teritoriale de munca sunt responsabile de aceasta actiune - Trim. I-IV este termenul stabilit

 

Tipuri de controale ITM

In domeniul relatiilor de munca, potrivit Inspectiei Muncii, controalele pot fi de fond, tematice sau tip campanie:
 
     (a) controlul de fond - verificara modul in care angajatorii respecta si aplica legislatia muncii; se intocmeste o analiza de ansamblu a activitatii in domeniul relatiilor de munca pentru a elimina deficientele constatate 
 
     (b) controlul tematic – vizeaza un numar limitat de domenii si se desfasoara intr-o perioada scurta de timp; ofera o imagine partiala a modului de organizare si desfasurare a activitatii angajatorului, concludenta insa asupra problemei care constituie tema controlului;
 
   (c) controlul tip campanie - verificare inopinata a unui aspect sau a unui numar limitat de aspecte reglementate de legislatia muncii si se desfasoara pe domenii de activitate, fie la nivel national, fie pe zone geografice.
 
In domeniul relatiilor de munca, activitatea de control se finalizeaza prin: 
 
    „(a) procese verbale de control, in care se consemneaza constatarile privind nerespectarea prevederilor legale si prin care inspectorii de munca impun ca abaterile constatate in domeniul relatiilor de munca sa fie remediate intr-un timp limitat, dispunand masuri obligatorii, cu termene concrete de realizare.

Procesul verbal de control este act oficial de la data incheierii lui, angajatorul avand obligatia de a indeplini masurile dispuse prin acesta. Prin acelasi proces verbal de control, angajatorul este instintat cu privire la obligatia de a informa, in scris, inspectoratul teritorial de munca cu privire la modalitatea de indeplinire a masurilor stabilite;
 

   (b) procese verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor, prin care se aplica sanctiuni pentru acele fapte de incalcare a prevederilor legislatiei muncii care sunt prevazute de actul normativ ca fiind contraventii. 

 
Atentie! ITM-ul aplica amenzi de 8.000 de lei daca nu aveti fise de instruire a angajatilor si de evaluare a riscurilor in domeniul SSM! Va oferim un kit cu 20 de fise intocmite impecabil - Folositi-le si veti trece fara emotii peste orice control, DETALII AICI >>>
 
 
Realizarea masurilor stabilite prin procesele verbale de control se asigura prin verificarea punctuala a realizarii masurilor dispuse, prin controalele ulterioare efectuate de catre inspectorii de munca."

Ce trebuie sa faca angajatorul in cazul impunerii unor masuri obligatorii?

In primul rand, retineti ca exista mai multe tipuri de dispozitii care pot fi date ca urmare a constatarilor rezultate din activitatea de control.
 
Ca urmare a constatarilor rezultate din activitatea de control, potrivit institutiei, Inspectia Muncii poate dispune:

a) retragerea autorizatiei de functionare, din punct de vedere al protectiei muncii;
b) sesizarea organelor de urmarire penala, atunci cand exista indicii privind savarsirea unor infractiuni; 
c) solicitarea radierii persoanei juridice din Registrul Comertului, in cazul savarsirii repetate de catre angajatori a unor abateri grave de la prevederile legislatiei muncii sau de la normele de securitate si sanatate in munca.
 
Prin impunerea masurilor obligatorii, inspectorul de munca va stabili obligatii concrete ale angajatorului (masuri generale sau individuale) si care trebuie indeplinite permanent sau pana la un termen expres mentionat in procesul verbal de control si care constau in fapt in respectarea a unor obligatii rezultand din lege, contractul colectiv de munca aplicabil sau din contractele individuale de munca.
 
 Aceste masuri, cu precizarea temeiul legal al obligatiilor, conform precizarilor facute de inspectorul de munca, pot fi contestate de catre entitatea controlata in cadrul procedurii de contencios administrativ.
 
Potrivit Inspectiei Muncii, neindeplinirea sau indeplinirea partiala de catre entitatea controlata a masurilor dispuse de inspectorul de munca, la termenele stabilite de acesta, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 5.000 lei la 10.000 lei.
 
 

Actele pe care trebuie sa le ai la indemana la controlul ITM

Potrivit Inspectiei Muncii, in mod oficial, actele necesare in caz de control ITM sunt:
 
1. Registrul unic de control: 
2. Actele constitutive ale angajatorului:
  • Actul constitutiv al societatii ;
  • Certificatul de inmatriculare la Registrul comertului ;
  • Hotararea judecatoreasca de infiintare ;
  • Codul fiscal ;
  • Autorizatia de functionare ;
  • Acte aditionale de modificare, completare ;
  • Procura notariala de imputernicire pentru reprezentantul angajatorului;
3. Registrul general de evidenta a salariatilor
  • documentele de plata salariilor semnate de salariati;
  • foaia colectiva de prezenta a salariatilor;
  • documente justificative privind acordarea concediilor de odihna, concediilor medicale, concedii pentru ingrijirea copilului, concediilor fara plata, concedii de studii, acordarea orelor suplimentare;
  • pentru dovedirea existentei unui raport juridic de munca: facturi fiscale, avize de insotire a marfii, monetare, foi de parcurs, registrul de casa, etc;
  • registrul de procese verbale de predare-primire in cazul societatilor de paza;
  • normative de plata in acord in cazul societatilor care practica acest tip de salarizare;
  • dovada depunerii la ITM a registrului general de evidenta al salariatilor in forma electronica;
  • decizia de numire a persoanei care completeaza si transmite datele in registrul general de evidenta a salariatilor sau contractul cu societatea prestatoare abilitata in acest sens, cu informarea facuta la ITM
  • planificarea concediilor de odihna
4. Dosarele de personal ale salariatilor, care ar trebui sa cuprinda:
  • dovada realizarii obligatiei de informare prevazuta la art.17 din Codul Muncii;
  • cerere de angajare;
  • curriculum vitae;
  • acte stare civila;
  • acte de studii si calificare;
  • fisa de aptitudini;
  • contractul individual de munca care va cuprinde salariul si elementele constitutive ale acestuia potrivit legii, actele aditionale si celelalte acte referitoare la executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munc
  • avizul medical;
  • fisa postului;
  • acte privind cercetarea si aplicarea sanctiunilor disciplinare;
  • autorizatia de munca (in cazul salariatilor cetateni straini;
  • certificatul de cazier judiciar (unde este cazul);
5. Contractul colectiv de munca (unde este cazul)
6. Regulamentul intern
7. Pentru angajatorii care au ca obiect principal de activitate - selectia si plasarea fortei de munca
  • actul constitutiv, din care sa reiasa obiectul de activitate, potrivit art. 5 din Legea nr. 156/2000, modificata si completata ;
  • ontracte care contin oferte ferme de locuri de munca, incheiate cu persoane juridice, persoane fizice si organizatii patronale din strainatate;     
  • acte doveditoare din care sa rezulte conditiile si modul in care se va desfasura activitatea de mediere: spatiul, dotarile si echipamentele utilizate, numarul, structura si calificarea personalului care presteaza serviciile de mediere, posibilitatea accesului la ofertele de locuri de munca ale angajatorilor din strainatate, stabilirea de relatii cu parteneri de mediere straini; organizarea unei banci de date cu privire la ofertele si solicitarile de locuri de munca, precum si informatii referitoare la conditiile de ocupare a acestora si la calificarile si aptitudinile solicitantilor aflati in evidenta;
  • dovada inregistrarii la inspectoratul teritorial de munca;
  • documente ale cetatenilor romani trimisi sa lucreze in strainatate:
  • actul de identitate;
  • pasaportul, paginile cu fotografia si cu viza;
  • carnetul de munca, din care sa rezulte ca i-a incetat activitatea in tara, in conditiile legii;
  • actele de calificare;
  • certificatul de sanatate;
  • contractul de mediere;
  • contractul individual de munca, in limba romana;
  • certificatul de cazier judiciar;
NOUTATI din Legislatia muncii

Retineti, Regulamentul intern chiar va ajuta!


Este actul prin care puteti spune clar ce vreti de la angajatii dvs., avand si garantia ca acestia vor respecta dorintele dvs. (ii obliga art. 39, alin. (2), lit. c) din Codul muncii)! Prin Regulamentul intern stabiliti:

  •   drepturile si obligatiile dvs. si ale salariatilor
  •   criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor
  •   procedurile de solutionare a cererilor si reclamatiilor salariatilor
  •   regulile privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii, etc.
Grabiti-va sa intrati in posesia exemplarului dumneavoastra >>


     

     

    Atentie!

    Descarcati raportul GRATUIT

    "Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca"
    Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca

    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


     

     

     
     
     

    Descarcati raportul GRATUIT
    “Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca”

    exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


     
    NOU in CODUL MUNCII
    Descarcati raportul
    GRATUIT
    "Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca"
    Adauga mai jos adresa ta de email
    si primesti Raportul Gratuit
    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
    [x]