Nu ne-am nascut manageri HR. In fapt, totul se deprinde in timp, prin experiente din care invatam. Din pacate, invatam uneori prea tarziu si intotdeauna invatam pe angajatii nostri.
Asa se faca ca un angajat demotivat se afla pe cea mai scurta cale catre o demisie rapida sau catre schimbarea departamentului in cadrul caruia isi desfasoara activitatea. In acelasi timp, un angajat demotivat poate fi unul care sa isi piarda total interesul de a mai face performanta, de a mai obtine rezultate exceptionale in contul companiei pe care o reprezinta.
Iata si cateva moduri prin care sefii isi demotiveaza angajatii:
1. Nu le recunosc meritul. Un sef incapabil sa iti recunoasca meritele este cea mai scurta cale catre demotivare completa. Angajatii considera ca daca nu obtin rezultate recunoscute de catre superiorii lor, nu li se confirma faptul ca sunt angajati valorosi.
Si daca trece un an fara sa stie concret ca au merite consistente, angajatii se pot gandi la schimbari in cariera lor.
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
2. Angajatilor nu li se permite sa isi exprime opiniile. In mod concret si cat mai concis, se considera roboti de la care se asteapta doar sa indeplineasca ordine. Gradul de demotivare va atinge cote maxime in timp.
Angajatilor nu li se permite un grad solid de autonomie. Daca nu le oferi libertate de miscare, libertate de a lua decizii si de a-si desfasura activitatea profesionala in modul pe care il considera a fi oportun, vei ajunge sa ii demotivezi.
3. Angajatii au parte de manageri fara experienta suficienta si care actioneaza incorect:
- nu se implica suficient in activitatea departamentului sau...
- se implica prea mult si controleaza orice pas facut de angajatii sai sau...
- una spune si alta face sau...
- nu ofera feedback angajatilor sau...
- critica negativ in loc sa foloseasca critica constructiva si in privat, nu de fata cu tot personalul etc.
4. Conditiile de munca nu sunt deloc optime pentru ca angajatii nostri sa isi desfasoare activitatea? Daca nu poti oferi angajatilor cele mai bune echipamente si instrumente de munca, nu trebuie sa te uimeasca faptul ca gradul lor de demotivare este foarte ridicat.
5. Nu oferi promovari si mariri salariale iar bonusurile sunt rare spre total absente? Nu poti sa iti motivezi angajatii doar cu multumiri sincere si afisarea pe panoul mandriei.
6. Nu ai stabilit asteptari clare si realiste de la angajatii tai? In mod concret, un plan confuz si asteptari neintelese de angajati duc intotdeauna catre demotivarea angajatilor.
7. Tratamentul incorect, promovarile posibile doar pentru angajatii favoriti, tratamentul preferential pentru anumite persoane... iata inca 3 din sutele de factorii demotivatori pentru angajatii tai.
Sunt multi astfel de factori demotivationali si ideea este tare simpla. Nu se asteapta nimeni sa fim manageri perfecti, insa este dezirabil ca aspectele pozitive sa prevaleze, sa aiba o densitate mai mare fata de aspectele negative care pot umbri un stil de management, de altfel, sclipitor.
Mult succes, cariere stralucite si afaceri prospere!
Maria Nicutar