Va reamintim ca, anterior incheierii contractului individual de munca, salariatul va trebui sa puna la dispozitia angajatorului o serie de acte.
Cronologic, la angajarea unui salariat se parcurg cinci etape:
1) Prezentarea actelor necesare angajarii
2) Semnarea contractului individual de munca
3) Inmanarea unui exemplar din contractul individual de munca salariatului
4) Inregistrarea contractului individual de munca in registrul de evidenta a salariatilor
5) Inceperea efectiva a activitatii.
Dosarul personal al angajatului in 2024
In conformitate cu prevederile art. 7 din Hotararea Guvernului nr. 905/2017, angajatorii au obligatia de a intocmi un dosar personal pentru fiecare dintre salariati si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora.
– la sediul angajatorului;
– la sediul secundar, daca este delegata competenta incadrarii personalului prin incheierea de contracte individuale de munca.
Cine are acces la dosarele personale ale angajatilor
Accesul la dosarele angajatilor trebuie limitat la acele persoane care au autoritatea legitima de a le consulta:
- managerul general al firmei;
- managerul de resurse umane;
- specialistul in resurse umane care se ocupa de gestionarea personalului;
- auditorii interni.
Desigur, fiecare angajat are acces la dosarul sau personal.
Dosarele personale pot fi solicitate si consultate de catre urmatoarele organisme abilitate pentru verificare si control:
- Inspectia Muncii;
- auditorii financiari si sociali externi – pe baza contractelor semnate cu firma;
- Procuratura si/sau Politia – in caz de accidente sau conflicte grave de munca.
Toti cei care au acces la dosarele personale au obligatia de a pastra confidentialitatea datelor.
Ce contine dosarul de personal al salariatului?
Documente prevazute de Hotararea Guvernului nr. 905/2017 privind Registrul general de evidenta a salariatilor:
Potrivit dispozitiilor art. 7 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 905/2017 privind Registrul general de evidenta a salariatilor, dosarul personal al salariatului cuprinde cel putin urmatoarele documente:
Atentie, ITM-ul „vaneaza” dosarele de personal ale salariatilor! Lipsa acestora se sanctioneaza cu amenda de 8.000 de lei!
Actele necesare angajarii
– Copii dupa actele de identitate ale angajatului: buletin/carte de identitate, certificat de nastere,
certificat de casatorie
– Avizul de angajare – daca angajatul este cetatean strain (extra-european);
– Adeverinta de la angajatorul precedent
– Formularul de candidatura (inclusiv CV)
– Recomandari/caracterizari de la locurile de munca anterioare
– Copii dupa actele de studii/certificate de calificare/formare profesionala
– Avize, autorizatii, atestari (copie dupa permisul de conducere – daca este cazul)
– Fisa de aptitudini cu mentiunea „apt de angajare“, emisa de medicul de medicina a muncii
– Fisa de instruire la angajare privind sanatatea si securitatea in munca
– Certificatul de cazier judiciar – daca este cazul
– Repartitia AJOFM
– Nota de lichidare
– Declaratia privind faptul ca nu a desfasurat activitati de politie politica
– Contractul individual de munca
– Fisa postului
– Actele aditionale referitoare la modificarea contractului individual de munca
– Deciziile angajatorului referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea contractelor
individuale de munca
– Orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarii in registru
– Alte documente necesare angajatorului.
Cum ne ajuta actele necesare angajarii la derularea ulterioara a contractului individual de munca?
O parte dintre aceste acte sunt general obligatorii, altele sunt necesare numai pentru anumite posturi, in timp ce altele sunt facultative. Unele trebuie pretinse la angajarea oricarui salariat, in timp ce altele vor fi solicitate numai in cazuri speciale. In cele ce urmeaza realizam o prezentare a actelor necesare la angajare, pe care le puteti indosaria la angajarea unui salariat.
Ce este, asadar, acest dosar? Ce documente trebuie sa cuprinda? De ce sunt inspectorii ITM atat de interesati de el? Aflati raspunsurile la aceste intrebari din ghidul practic: Dosarul personal al salariatului, detalii aici >>>
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Raspunderea angajatorului daca salariatii parasesc incinta in timpul pauzei de masaIntrebare: Suntem o societate comerciala cu peste 2000 de angajati, cu program de lucru de 8 ore, in 3 schimburi. Salariatii beneficiaza de pauza de masa de 30 minute, platita de angajator. In situatia in care, pe timpul pauzei unii angajati parasesc societatea fara documente justificative aprobate de sefii ierarhici, doar inregistrati cu cartela de acces, fara afectarea pontajului, ce raspundere revine din punct de vedere juridic angajatorului, in cazul unui incident/accident petrecut in afara societatii,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Prime de asigurare voluntara de sanatate suportate de salariat. Tratament fiscalIntrebare: O societate a incheiat un contract de asigurare voluntara de sanatate pentru salariati, in limita a 400 eur/an de fiecare salariat. Suplimentar a negociat si cuprins in polita, si asigurarea voluntara de sanatate pentru copilul minor al unuia din angajati intrucat oferta in cadrul acestui pachet era mult mai avantajoasa decat cea individuala. Salariatul urmeaza sa suporte pentru copilul minor contravaloarea asigurarii acestuia. Intrebarea este: 1.Asigurarea de voluntara de sanatate a copilului...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<