Reducerea temporara a activitatii. Cum facem compensarea pentru ore libere platite?

Evaluarereducerea activitatiicompensare orezile libere platitedeciziemodel
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


In perioada de reducere a activitatii, angajatorul poate acorda zile libere platite care pot fi compensate ulterior (12 luni) - art. 122 (3) Codul muncii. Vom stabili insa care este modalitatea leagala de punere in aplicare si daca se va face face decizie a angajatorului privind reducerea activitatii si modul de compensare.

Totodata, vom stabili daca aceasta se poate aplica doar angajatilor care in acest an nu mai au zile de concediu de odihna sau daca se aplica obligatatoriu tuturor angajatilor. In plus, vom vedea cum procedam in cazul angajatilor temporari.

Solutia consultantului:

In perioadele de reducere a activitatii, angajatorul are posibilitatea, in baza art. 122 alin. (3) din Codul muncii, de a acorda zile libere platite din care pot fi compensate orele suplimentare ce vor fi prestate in urmatoarele 12 luni.

Astfel, angajatorul poate acorda salariatilor, in avans, zile libere platite, in cazul in care nu desfasoara intr-o anumita perioada activitate care sa necesite prezenta salariatilor, urmand ca ulterior salariatul sa desfasoare munca suplimentara care sa se compenseze in urmatoarele 12 luni. Prin urmare, angajatorul acorda mai intai zile libere, in contul carora va fi efectuata, in viitor, munca suplimentara. La acordarea zilelor libere trebuie sa aveti in vedere si faptul ca munca suplimentara poate fi efectuata numai cu acordul salariatului, astfel cum prevede art. 120 alin. (2) din Codul muncii, republicat.

Asadar, la nivelul angajatorului se poate lua o astfel de decizie de reducere a activitatii (care trebuie justificata si intocmita conform celor precizate de Codul muncii, republicat), care sa cuprinda inclusiv modalitatea de compensare a zilelor libere platite, cu consultarea salariatilor.  De asemenea, trebuie intocmite decizii nominale prin care sa se aduca la indeplinire prevederile deciziei luata la nivelul angajatorului.

Un posibil model de decizie nominală ar putea fi:

SC …………………………...
Sediul ………………………
C.U.I. ………………………
Tel/Fax: ……………………

DECIZIA nr………../…………………………
Avand in vedere ca incepand cu luna ……….. s-a inregistrat reducerea activitatii la nivelul SC ………. conform raportului inregistrat sub nr. ……… din data de ……..

In temeiul 122 alin. (3) din Codul muncii, republicat,

Administratorul SC …………………. dl./dna. ……………………… emite urmatoarea
D E C I Z I E

1. In perioada ………….. - …………… salariatului ……………. i se acorda …. zile libere platite din care vor fi compensate orele suplimentare ce vor fi prestate in urmatoarele 12 luni.

2. Cu aducerea la indeplinire a prezentei decizii Departamentul Resurse Umane care va solicita acordul salariatului.

ADMINISTRATOR,
Semnatura ………………………..
L.S.
Data comunicarii ………………
De acord,
Nume, prenume salariat ……………
Semnatura ………………………………

De asemenea, apreciem ca este la latitudinea angajatorului sa stabileasca, pe baza datelor de care dispune inclusiv cu privire la activitatea ulterioara a societatii, sa acorde zile libere platite din care pot fi compensate orele suplimentare ce vor fi prestate in urmatoarele 12 luni, inclusiv in mod diferentiat pe categorii de salariati.

In ceea ce priveste salariatii incadrati cu contract invididual de munca pe durata determinata, apreciem ca acestia pot beneficia in egala masura de aceste prevederi legale, cu respectarea prevederilor art. 87 din Codul muncii, republicat, conform carora salariatii cu contract individual de munca pe durata determinata nu vor fi tratati mai putin favorabil decat salariatii permanenti comparabili, numai pe motivul duratei contractului individual de munca, cu exceptia cazurilor in care tratamentul diferit este justificat de motive obiective.

Precizam ca, in situatia in care anterior efectuarii orelor suplimentare contractul individual de munca al salariatului inceteaza, indiferent de motiv, devind incidente prevederile art. 256, alin. (1), Codul muncii republicat ("salariatul care a incasat de la angajator o suma nedatorata este obligat sa o restituie"): salariatul va trebui sa restituie sumele corespunzatoare zilelor libere primite in avans si pe care nu le-a mai compensat cu munca efectiva, deoarece a incetat contractul individual de munca.

NOUTATI din Legislatia muncii

Atentie: Trebuie sa va actualizati Regulamentul Intern!


Important! Au aparut prevederi noi obligatorii referitoare la:

-> concediul paternal
-> distribuirea bacsisului catre salariati
-> programul flexibil de lucru
-> supravegherea video a activitatii in firma etc.
-> protectia avertizorilor de integritate !
 
Aflati informatii complete din lucrarea Regulamentul intern in avantajul dvs. Ghid complet

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Evaluarereducerea activitatiicompensare orezile libere platitedeciziemodel

Data aparitiei: 31 Iulie 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Reducerea temporara a activitatii. Cum facem compensarea pentru ore libere platite? Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 


 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]