Somaj tehnic. In ce conditii poate o societate sa plateasca salariatilor 75 la suta din salariu si cat timp?

reglementari Codul Munciiacordare somaj tehnicsalariureducere program de lucru
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Pentru informatii de ultima ora si importante privind somajul tehnic, va invitam sa consultati urmatoarele materiale:


FORMULARELE PENTRU SOMAJ TEHNIC AU FOST PUBLICATE. IATA CARE SUNT MODELELE PENTRU FIRME, PFA, INTREPRINDERI INDIVIDUALE!
 
 
 
 
 
 
 
 
Regimul de drept al somajului  tehnic il constituie:
 
- art. 53 din Codul muncii, adoptat prin Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare si consultare a angajatilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1006 din 18 decembrie 2006;
- Decret nr. 195 din 16 martie 2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, publicat in Monitorul Oficial nr. 212 din 16 martie 2020;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri indomeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, publicata in Monitorul Oficial nr. 231 din 21 martie 2020.
- Ordin al ministrului economiei, energiei si mediului de afaceri nr. 791 din 24 martie 2020 privind acordarea certificatelor de situatii de urgenta operatorilor economici a caror activitate este afectata in contextul pandemiei SARS-CoV-2, publicat in Monitorul Oficial nr. 248 din de 25 martie 2020.
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32 din 26 martie 2020 privind modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 si pentru stabilirea unor masuri suplimentare de protectie sociala, publicat in Monitorul Oficial nr. 260 din 30 martie 2020.
 
 
2. DEFINIREA somajului TEHNIC
 
Somajul tehnic este definit ca fiind suspendarea contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, in special pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.
 
 
 
 
3. CONDITII DE FOND PRIVIND SOMAJUL TEHNIC
 
3.1. Conditii privind numarul de salariati
 
Din punct de vedere al numarului total al salariatilor afectati de somaj tehnic, avem doua situatii:
a) Situatia in care salariatii intra in somaj tehnic ca urmare a inchiderii unitatilor din dispozitia Comitetului pentru situatii de urgenta (restaurante, terase, baruri, saloane de infrumusetare, cinematografe, teatre etc.), unde se impune obligatia de a inceta activitatea intregii societatii;
b) Situatia in care angajatorii, desi nu sunt obligati prin masurile suplimentare impuse de situatia de stare de urgenta, nu isi mai pot desfasura activitatea din cauza imposibilitatii importarii materiilor prime necesare desfasurarii activitatii. In acest ca, nu exista obligatia de a inceta activitatea intregii societatii ci numai partial, in acele departamente carora le lipseste materia prima pentru a-si putea duce la bun sfarsit atributiile din fisa postului.
Conform art. 53 din Codul muncii, contractul individual de munca poate fi suspendat “in cazul intreruperii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, in special pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare”.
Asadar, pentru a interveni acest caz de suspendare, angajatorul trebuie sa-si intrerupa temporar activitatea, aceasta intrerupere fiind generata in special de dificultatile economice. 
 
In anumite situatii nu se poate inchide o unitate in totalitate pentru ca este nevoie, de exemplu, de paza sau de salariatii care trebuie sa rezolve problemele legate de intocmirea formalitatilor privind suspendarea contractelor individuale de munca si de reluare a activitatii.
In concluzie, art. 53 din Codul muncii este aplicabil si in situatia in care se intrerupe activitatea pe o anumita perioada secvential, partial prin oprirea functionarii unor echipamente de munca numai din anumite locuri de munca.
 
3.2. Conditii privind indemnizatia pe durata somajului  tehnic
 
Potrivit dispozitiilor art. 53 alin. (1) din Codul muncii, pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului salariatii beneficiaza de o indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.
Potrivit dispozitiilor art. 53 alin. (2) din acelasi act normativ, pe durata intreruperii temporare prevazute la alin. (1), salariatii se vor afla la dispozitia angajatorului, acesta avand oricand posibilitatea sa dispuna reinceperea activitatii. 
 
Conform art. XI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30 din 21 martie 2020, asa cum a fost modificata prin O.U.G. nr. 32 din 26 martie 2020 publicata in Monitorul Oficial nr. 260 din 30 martie 2020, pe perioada stabilita prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
 
De aceste prevederi beneficiaza salariatii angajatorilor care indeplinesc una din urmatoarele conditii:
a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate;
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19, le-au scazut veniturile, nu au materii prime si materiale pe care le importau (de exemplu din Italia), au productie in exces si nu o pot exporta din cauza inchiderii granitelor si carantinarii conducatorilor auto;
c) suspenda activitatea pentru protectia salariatilor nefiind intrunite niciuna dintre conditiile de la lit. a) si b).
De aceste prevederi beneficiaza salariatii angajatorilor care reduc sau intrerup temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate, conform unei declaratii pe propria raspundere a angajatorului."
 
 
 
3.3. Conditii privind poprirea pe durata somajului  tehnic
 
Conform art. 729 alin. (1) din Codul de procedura civila, salariile si alte venituri periodice, pensiile acordate in cadrul asigurarilor sociale, precum si alte sume ce se platesc periodic debitorului si sunt destinate asigurarii mijloacelor de existenta ale acestuia pot fi urmarite: 
a) pana la jumatate din venitul lunar net, pentru sumele datorate cu titlu de obligatie de intretinere sau alocatie pentru copii; 
b) pana la o treime din venitul lunar net, pentru orice alte datorii. Indemnizatiile de somaj tehnic sunt venituri periodice ce se platesc salariatilor fapt pentru care acestea pot fi poprite. 
Art. 729 alin. (7) din acelasi act normativ stabileste ca, alocatiile de stat si indemnizatiile pentru copii, ajutoarele pentru ingrijirea copilului bolnav, ajutoarele de maternitate, cele acordate in caz de deces, bursele de studii acordate de stat, diurnele, precum si orice alte asemenea indemnizatii cu destinatie speciala, stabilite potrivit legii, nu pot fi urmarite pentru niciun fel de datorii. 
Apreciem ca indemnizatia de somaj tehnic nu se incadreaza la aceasta exceptie intrucat nu are o destinatie speciala asa cum sunt destinatiile enumerate.

Pentru informatii actualizate inclusiv prin OUG 32/2020, va invitam sa consultati SOMAJUL TEHNIC – Ghid Practic detaliat actualizat la zi!

Important: Lucrarea este actualizata cu prevederile OUG nr. 32/2020 publicata in Monitorul Oficial nr. 260/30 martie 2020






Prevederi anterioare anului 2020:

Exista doua posibilitati de a trimite personalul in somaj tehnic in ceea ce il priveste pe angajatorul aflat in dificultate pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, respectiv:

1. fie trimite salariatii in somaj tehnic situatie in care este obligat sa le plateasca salariatilor ale caror contracte individuale de munca le-a suspendat o indemnizatie de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat conform art. 53 din Codul muncii, republicat;

Astfel, art. 53 alin. (1) din Codul muncii stabileste ca, pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii, salariatii implicati in activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai desfasoara activitate, beneficiaza de o indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 52 alin. (3).

Pentru indemnizatia platita pe perioada in care salariatii au contractele individuale de munca suspendate pentru somaj tehnic se calculeaza, retin si vireaza toate contributiile sociale aferente veniturilor salariale cu exceptia contributiilor la sistemul asigurarilor pentru somaj.

Conform art. 296 indice 16 lit. c6) din Codul fiscal se excepteaza de la plata contributiei de asigurari pentru somaj, veniturile aferente perioadei in care raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor care au incheiat astfel de raporturi sunt suspendate potrivit legii, altele decat cele aferente perioadei de incapacitate temporara de munca cauzata de boli obisnuite ori de accidente in afara muncii si perioadei de incapacitate temporara de munca in cazul accidentului de munca sau al bolii profesionale, in care plata indemnizatiei se suporta de unitate, conform legii.

In acelasi sens sunt si prevederile pct. 23 din Normele metodologice date in aplicarea art. 296 indice 16 din Codul fiscal potrivit carora, sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari pentru somaj, veniturile aferente perioadei in care raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor care au incheiat astfel de raporturi sunt suspendate potrivit legii, altele decat cele aferente perioadei de incapacitate temporara de munca cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii si perioadei de incapacitate temporara de munca in cazul accidentului de munca sau al bolii profesionale, in care plata indemnizatiei se suporta de unitate, conform legii, care se supun platii contributiei de asigurare pentru somaj.

Intrucat, in perioada in care se acorda indemnizatia de minim 75% din salariu de baza, contractele individuale de munca sunt suspendate, nu se datoreaza contributiile la sistemul asigurarilor pentru somaj.

2. fie reduce saptamana de lucru de la 5 la 4 zile conform art. 53 alin. (2) din Codul muncii , republicat, cu reducerea corespunzatoare a salariului, pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.

In aceasta situatie angajatorul practic trebuie sa constate o reducere a activitatii pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, iar dupa o perioada care depaseste 30 de zile lucratoare, va putea sa ia decizia reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana in conditiile prevazute de lege, si anume dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.

Totodata, in perioadele de reducere a activitatii, angajatorul are posibilitatea, in baza art. 122 alin. (3) din Codul muncii , de a acorda zile libere platite din care pot fi compensate orele suplimentare ce vor fi prestate in urmatoarele 12 luni.

Astfel, angajatorul poate acorda salariatilor, in avans, zile libere platite, in cazul in care nu desfasoara intr-o anumita perioada activitate care sa necesite prezenta salariatilor, urmand ca ulterior salariatul sa desfasoare munca suplimentara care sa se compenseze in urmatoarele 12 luni. Angajatorul acorda mai intai zile libere, in contul carora va fi efectuata, in viitor, munca suplimentara. La acordarea zilelor libere trebuie sa aveti in vedere si faptul ca munca suplimentara poate fi efectuata numai cu acordul salariatului.

Prin urmare, in cazul reducerii temporare a activitatii, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depasesc 30 de zile lucratoare, angajatorul va avea  posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana, cu reducerea  corespunzatoare a salariului, pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul societatii sau a reprezentantilor salariatilor.

In concluzie, perioada de somaj tehnic poate dura 30 de zile lucratoare aceasta fiind urmata de reducerea saptamanii de lucru de la 5 zile la 4 zile.


NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
reglementari Codul Munciiacordare somaj tehnicsalariureducere program de lucru

Data aparitiei: 08 Aprilie 2020
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Somaj tehnic. In ce conditii poate o societate sa plateasca salariatilor 75 la suta din salariu si cat timp? Nota: 4.36 din 5 - 18 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]