Regulamentul Intern este, probabil, singurul act din intreaga legislatie a muncii care va avantajeaza pe dvs., angajatorul. Va reamintim ca Regulamentul Intern este actul prin care se stabilesc o serie de reguli, in principal disciplinare, aplicabile la locul de munca. Este actul prin care puteti spune clar ce vreti de la angajatii dvs. si sa aveti totodata garantia ca acestia vor respecta dorintele dvs., conform art.39 alin.2) lit.c) din Codul muncii:
“Salariatului ii revine obligatia de a respecta prevederile cuprinse in regulamentul intern, in contractul colectiv de munca aplicabil, precum si in contractul individual de munca.”
In lucrarea pe stick Top 3 modele editabile de Regulament Intern pentru HoReCa gasiti modele de regulament intern adaptate profilului firmei dvs.! Gata redactate, editabile si care va apara foarte eficient interesele, detalii AICI >>>
Atentie!
Hotararea Guvernului nr. 970/2023 intra in vigoare la data de 17 aprilie 2024, data de la care angajatorii, indiferent de numarul de salariati, au obligatia sa aiba reglementata o Procedura interna sau un Ghid privind prevenirea si combaterea hartuirii pe criteriul de sex, precum si a hartuirii morale la locul de munca.
In scurt timp, angajatorul are obligatia de a lua orice masuri necesare in scopul prevenirii si combaterii actelor de hartuire morala la locul de munca, inclusiv prin prevederea, in regulamentul intern al unitatii, de sanctiuni disciplinare pentru angajatii care savarsesc acte sau fapte de hartuire morala la locul de munca. Neindeplinirea acestei obligatii constituie contraventie si este sanctionata cu amenda de la 30.000 lei la 50.000 lei, mai multe AICI.
Regulamentul Intern este un act unilateral al dvs., al angajatorului. Nu trebuie sa-l negociati cu nimeni, nici cu sindicatul, nici cu salariatii. Puteti trece in el ce vreti: reguli de conduita, diverse elemente organizatorice, proceduri interne sau dispozitii detaliate privind actiuni precum concedierea, suspendarea CIM, timpul de munca, plata salariilor, concediile.
Dvs. decideti. E-adevarat, va consultati cu salariatii sau cu sindicatul, dar dvs. decideti ce reguli impuneti, fara insa ca aceste reguli sa afecteze drepturile salariatilor prevazute in Codul muncii sau in contractul colectiv de munca.
Regulamentul Intern si sectorul HoReCa
Regulamentul Intern este aliatul dvs. in rezolvarea abaterilor disciplinare! Codul muncii nu precizeaza concret, punctual, ce fapte constituie abateri disciplinare si acest lucru va creeaza mari dificultati. Totusi, la art.252, Codul muncii va obliga ca, atunci cand emiteti decizia de sanctionare, aceasta sa cuprinda “precizarea prevederilor din statutul de personal, regulamentul intern, contractul individual de munca sau contractul colectiv de munca aplicabil care au fost incalcate de salariat.”
Sunteti manager din sectorul HoReCa?
Puteti prezenta pe loc inspectorilor ITM Regulamentul Intern al firmei, adaptat specificului activitatii dvs.? Intrebarea este vitala, deoarece, in caz ca sunteti surprins nepregatit, riscati o amenda de pana la 10.000 de lei!
E-adevarat, legislatia in vigoare nu prevede explicit sanctiuni pentru lipsa Regulamentului Intern. Dar inspectorii ITM veniti in control cer intotdeauna sa vada acest document si, daca el nu exista, dispun intocmirea lui de urgenta.
Iar neindeplinirea masurilor dispuse de ITM se sanctioneaza cu amenda intre 3.000 si 10.000 de lei, detalii AICI >>>
Regulamentul de ordine interioara pentru un restaurant/cafenea
In ceea ce priveste restaurantele, va reamintim ca regulamentul de ordine interioara pentru un restaurant trebuie sa contina:
- Reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii (pentru activitatea cu codul CAEN Restaurante )
- Reguli generale de ordine interioara pentru prevenirea si stingerea incendiilor
- Contractul individual de munca: incheiere, executare, suspendare si incetare
- Drepturile si obligatiile angajatorului si salariatilor, detalii AICI >>>
- Timpul de lucru, repaus, concedii si salarizare
- Criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor
- Reguli referitoare la disciplina muncii, procedura disciplinara, abaterile disciplinare, cercetarea disciplinara si sanctiunile aplicabile
Bacsisul si regulamentul intern
Potrivit art. 23 alin. (8) din Legea nr. 376/2022, sumele provenite din incasarea bacsisului se inregistreaza in contabilitatea operatorilor economici pe seama conturilor de datorii folosind un analitic distinct si se distribuie integral salariatilor, pe baza unei evidente nominale a acestora. Operatorii economici stabilesc, printr-un regulament intern, procedura si modalitatea de distribuire catre salariati a sumelor provenite din incasarea bacsisului.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Angajare persoane cu handicap. Compania nu are locuri de munca vacanteIntrebare: Conform prevederilor art. 78 alin. (22)-(24) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, companiile cu peste 50 de angajati au obligatia de a prezenta catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilitati si Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca o cerere scrisa, precum si dovada transmiterii acesteia catre organizatiile nonguvernamentale de la alin. (22), pentru a comunica posturile vacante adecvate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
CIM durata determinata. Prelungire durataIntrebare: Avem o salariata nascuta in februarie 1959, pentru care am inchis contractul de munca la data de 21.06.2023, conform art. 56 alin. (1) lit. c). I-am facut un nou contract pe durata determinata de un an, pe care l-am prelungit pentru inca un an, pana la data de 31.08.2025. Putem sa mai prelungim contractul acestei salariate si, daca da, pentru cat timp?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<