Stresul devine un factor declansator pentru boli profesionale, sindromul epuizarii psihologice, inceputul obezitatii si al nevrozelor.
Cativa factori care declanseaza stresul la locul de munca:
1. Munca fara semnificatie. Daca esti angajat pe un post cu sarcini lipsite de semnificatie, de rutina, care nu iti vor folosi mai departe, din care nu ai nimic de invatat, stresul va deveni parte integranta din viata ta profesionala, daca o putem numi astfel.
2. Lipsa independentei la locul de munca, lipsa autonomiei, a puterii de a lua decizii, de a face lucrurile conform propriului set de idei. Daca nu dati libertate de miscare unui angajat, se prea poate ca de fapt sa vreti un robot care sa automatizeze toate ordinele voastre, caz in care ar fi de preferat sa ii concediati. Nu ii ajutati in niciun fel si implicit nu va ajutati afacerea.
Afacerile care se bucura de succes in ritm sanatos sunt cele puse in miscare de angajati pasionati de ceea ce fac.
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
40 Modele de Regulament Intern
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
3. Lipsa unui leader adevarat. Intre manager si leader exista o diferenta de la cer la pamant. Managerul este un soi de controlor al calitatii. Leaderul este cel care inspira la actiune si care trage la aceeasi caruta cu oamenii de care are grija. Cu alte cuvinte, leaderul ofera o mica parte din viziune si apoi isi lasa oamenii sa continue peisajul asa cum il vad ei. Leaderul nu isi impune dorintele, nu da ordine si nu sufla nimanui in ceafa. Leaderul lucreaza cu oameni pasionati de ceea ce fac ei, oameni care nu au nevoie sa fie impinsi de la spate, ordonati in linie dreapta si apoi verificati temeinic.
4. Cantitate deasupra calitatii. De cate ori vei pune cantitatea inainte de calitate, vei avea rezultate multe si proaste. Compara aceasta situatie cu cea in care alergi cu viteza maxima dar in directia gresita. Nu faci decat sa iti pierzi energia in timp ce te departezi de tinta ta.
5. Lipsa unor obiective clare. Daca nu ai habar incotro te indrepti, vei fi directionat de catre sefii tai. Din pacate, nu toti sefii sunt dispusi sa ia, in privinta ta, deciziile care sa iti asigure dezvoltare profesionala de top.
Vor exista manageri care nu vor pune pe primul loc, ca prioritate maxima, dezvoltarea ta profesionala, ci dezvoltarea echipei, a unui proiect anume, a companiei ca tot unitar.
Se prea poate ca unii angajati sa se piarda pe drum, undeva la mijloc, daca nu au parte de o viziune proprie pentru viitorul lor profesional. Stiti cum e... Daca tu nu ai grija de tine, nu poti avea pretentia ca ceilalti sa o faca. Si daca nu iti place deloc ceea ce vezi dupa un an de munca intr-o companie, tu esti de vina, numai tu si nimeni altcineva.
6. Multitasking nebunesc. Cu totii vrem sa facem multe, sa obtinem rezultate consistente si considerabile. Toti vrem sa ne validam eficienta si rostul in cadrul unei companii in pas crescendo. Ceea ce nu intelegem este ca prin efectuarea mai multor sarcini in acelasi timp si prin preluarea prea multor proiecte in paralel, nu facem decat sa asiguram esec direct proportional cu multitudinea de sarcini in care ne implicam.
Cu alte cuvinte, nu facem niciun bine nici companiei pe care o reprezentam si nici noua, pentru viitorul nostru profesional.
7. Situatia financiara nemultumitoare este un motiv comun pentru a declansa stresul la locul de munca. Viata profesionala nu poate fi un aspect spre care sa privim cu maxima incredere si destindere atat timp cat la final de luna nu ne asigura stabilitatea financiara de care avem nevoie.
Sa nu ne transformam in oameni lacomi dar, in acelasi timp, sa nu neglijam importanta prosperitatii financiare. Scolile copiilor, grija medicala de care beneficiem, calitatea hranei familiei si inclusiv cartile din care le citim povesti copiilor inainte de somn, toate depind de salariile noastre.
Sa pastram un echilibru in tot ceea ce facem si sa nu uitam nici faptul ca uneori un salariu urias aduce cu sine stagnare profesionala si alteori, un salariu micut aduce progres profesional. Toate acestea depind de noi si de perspectiva din care privim totul, de deciziile pe care le luam si de ce anume lasam sa continue in viata noastra.
Sa aveti succes si cariere stralucite!