legislatiamuncii.ro
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

RETENTIA salariatilor intr-o companie. Practici, politici si strategii generale

Florentina Buzea
Florentina Buzea
16 Ianuarie 2025
16 Ianuarie 2025
Florentina Buzea
Florentina Buzea
retentia angajatilorretentie salariati strategie
RETENTIA salariatilor intr-o companie. Practici, politici si strategii generale
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Retentia angajatilor se refera la capacitatea unei organizatii de a mentine personalul calificat si talentat pe o perioada lunga de timp. Aceasta este importanta pentru stabilitatea si cresterea companiei, reducand fluctuatiile si costurile asociate cu recrutarea si formarea de noi angajati.

Retentia angajatilor presupune, ca, compania sa le faca o oferta salariatilor pe care sa nu o poata refuza. In asa fel incat, perspectiva unui nou loc sa constituie un dezavantaj fata de pastrarea jobului actual.

Orice companie isi doreste acei angajati care vor sa ramana la acelasi loc de munca  pentru ca simt ca acolo mai au multe de facut, cresc prin organizatia respectiva, in care vor sa aduca plus valoare si pe care o apreciaza inzecit fata de celelalte oferte de pe piata.

Iata un studiu de caz prezentat de expertii de la PortalCodulMuncii:

"Va rog sa ma ajutati, daca aveti cumva un model de politica pentru retentia salariatilor in companie?"

Raspunsul specialistului: 

Intr-o organizatie cu o cultura sanatoasa si un management eficient, rata de retentie este de obicei ridicata. Pe de alta parte, o rata scazuta de retentie poate indica probleme interne, cum ar fi lipsa satisfactiei angajatilor sau deficiente in comunicare si leadership.


RETENTIA salariatilor intr-o companie


Pentru a creste rata de retentie, companiile trebuie sa adopte masuri care sa sprijine dezvoltarea profesionala a angajatilor, sa promoveze o cultura organizationala pozitiva si sa creeze un mediu de lucru atractiv.

Retentia angajatilor se refera la practici, politici si strategia generala de a mentine cei mai buni angajati in cadrul companiei, reducand astfel fluctuatia de personal. Scopul retentiei angajatilor este cel mai bine rezumat prin eforturile concertate de a retine personalul existent.

Iata cateva metode care s-au dovedit eficiente:

- Branding-ul de angajator

Branding-ul de angajator joaca un rol vital in atragerea si mentinerea talentelor. O companie care are o imagine pozitiva pe piata muncii si care este recunoscuta pentru angajamentul sau fata de angajati va avea un avantaj semnificativ fata de alte firme concurente. De asemenea, premiile si recunoasterea pentru excelenta in domeniul resurselor umane contribuie la o perceptie favorabila in randul potentialilor candidati.

- Salariul trebuie sa fie competitiv

Salariul / compensatia este cel mai influent factor pentru decizia unui candidat cu privire la locul de munca.
Companiile trebuie sa plateasca angajatilor lor salarii competitive, ceea ce inseamna ca trebuie sa evalueze si sa ajusteze salariile in mod regulat. Chiar daca afacerea trece prin momente grele si nu poate creste salariile , luati in considerare daca ati putea oferi alte forme de compensatie, cum ar fi bonusuri si concedii platite, compensatii care pot contribui la cresterea satisfactiei angajatilor la locul de munca.

- Oferirea de  beneficii si avantajele potrivite pentru salariati

Beneficiile si avantajele extrasalariale oferite joaca un rol important in mentinerea angajatilor fericiti, motivati si sanatosi. Dar beneficiile pot depasi cu mult asigurarea medicala si concediul medical platit.
Programele de lucru flexibile, oportunitatea de a lucra de la distanta,  pensii private, asigurarile de viata, ofertele de wellness si politele generoase de concediu platit, de asemenea, ajuta angajatii sa se simta apreciati cu mult peste ceea ce contribuie la locul de munca.

Intrucat profesionistii privesc mai des dincolo de salariu ca masura principala pentru cine doresc sa lucreze, un pachet robust de beneficii si avantaje este crucial pentru retentia celor mai buni oameni din jur si recrutarea mai multor talente de top pentru a se alatura echipei tale. Compania trebuie sa fie la current cu cele mai frecvente beneficii si avantaje pentru ocuparea fortei de munca pentru a reduce riscul de a va pierde cei mai buni oameni.

- Sa aveti lideri, nu sefi

Angajatii tind sa urmeze liderii si sa abandoneze sefii. Putini oameni reusesc sa fie lideri autentici, in timp ce toata lumea vrea sa fie sef.

- Setarea discutiilor individuale mai devreme, sau separat, de evaluarile periodice.
 Comunicarea cu angajatii, informarea in legatura cu  ce asteptari aire compania de la ei, astfel incat sa fie clar pentru ei si sa puteti fixa indicatori clari si masurabili pentru performanta lor.

- Programe clare de recrutare si integrare

Asigurarea unui proces bine structurat de recrutare si onboarding poate imbunatati semnificativ rata de retentie. Angajatii care primesc o introducere completa in companie si isi inteleg rolurile si responsabilitatile inca de la inceput sunt mai predispusi sa ramana pe termen lung. In plus, evaluarea constanta a noilor angajati in primele luni de activitate poate contribui la ajustarea asteptarilor si la reducerea riscului de turnover in etapele timpurii.


RETENTIA salariatilor - ce trebuie sa stii?


- Colectarea de  feedback-uri de la acesti angajati

 Majoritatea oamenilor pleaca din cauza colegilor de pe pozitiile superioare lor. Uneori sunt deranjati de prea multe sedinte neproductive, poate nu simt claritate in ceea ce au de facut sau ce au facut deja. Poate au nevoie de mai multa intelegere.

- Manageri flexibili

Unul dintre primele motive pentru care salariatii parasesc o companie este ca acestia sa se planga de fostii manageri.
Cu cat managerii sunt mai flexibili, cu atat angajatii vor ramane mai pentru perioade mai lungi in cadrul jobului. Poate ca un angajat trebuie sa-si schimbe programul de lucru sau poate vrea sa reia sau sa continue scoala. Daca managerul este dispus sa-i asculte si sa-i aiba ca angajati cu fractiune de norma, ar putea aduce ceea ce invata in afacere intre timp.
Flexibilitatea inseamna a-i invata pe manageri cum sa incurajeze si sa motiveze diferite tipuri de persoane, trasaturi de personalitate, gestionarea conflictelor, gestionarea stresului, gestionarea crizelor si asa mai departe.

- Recunoasterea muncii grele si sarguinta angajatilor

Teoria comportamentului a aratat ca, cu cat oamenii primesc mai frecvent recunoastere, cu atat vor lucra mai mult pentru a incerca sa o castige.

Daca doriti sa va imbunatatiti rata de retentie a angajatilor, incepeti sa recunoasteti sarguinta, si harnicia angajatilor dvs. in mod public - si daca o faceti deja, incepeti sa o faceti mai des. Asigurati-va ca multumiti angajatilor dvs. cu care lucrati direct, care depasesc efortul si explicati modul in care munca lor dedicata ajuta organizatia. Desi modalitatile concrete de recunoastere a muncii grele, precum majorarile si promotiile, sunt cele mai importante, cuvintele simple de incurajare nu vor costa companiei dvs. nimic si va pot ajuta sa atingeti scopuri similare.

- Programe de wellbeing si fitness

Promovarea unui stil de viata sanatos si echilibrat poate aduce multiple beneficii angajatilor si companiei in ansamblu. Programele de wellbeing, cum ar fi consilierea psihologica, activitatile sportive si sesiunile de mindfulness, ajuta la reducerea stresului si la imbunatatirea sanatatii mentale. Sesiunile de fitness sau chiar facilitarea accesului la o sala de sport pot contribui la sanatatea fizica a angajatilor, mentinandu-i energizati si productivi. Un angajat sanatos este mai putin predispus la absenteism si burnout, ceea ce inseamna o retentie mai buna a talentelor.

- Atentia la talentele angajatilor

 S-ar putea ca unii dintre ei sa aiba si alte abilitati decat cele pentru care au studiat sau pe care le exerseaza zilnic la job. Unii ar vrea sa si le poata practica, si tine de managementul lor sa gaseasca moduri creative de a integra acest lucru. Este un avantaj de ambele parti si arata ca angajatul respectiv isi doreste sa fie acolo.

- Cursuri de limbi straine

Latura intelectuala a angajatilor nu trebuie ignorata. Intr-un mediu de lucru din ce in ce mai multicultural, oferirea de cursuri de limbi straine devine o parte integrata a strategiei de retentie. Acestea nu doar ca satisfac nevoia de dezvoltare personala a angajatilor, dar aduc si beneficii tangibile organizatiei. Intr-un mediu de lucru multicultural, abilitatile lingvistice sunt esentiale pentru comunicare si colaborare eficienta. Prin investitia in astfel de cursuri, companiile isi arata devotamentul fata de angajati si creeaza un mediu care incurajeaza cresterea profesionala continua.

- Asigurarea  ca managementul superior isi cunoaste echipa

 Chiar daca nu lucreaza impreuna, toti cei din conducere ar trebui sa poata sa cunoasca numele unui angajat, sa stie ce lucreazasau sa poata schimba un dialog intr-o pauza de masa. Pentru fiecare angajat este important sa nu se simta trecut cu vederea.

- Importanta echilibrului dintre profesional si personal

 Astfel, trebuie aratat  ca este important si pentru companie echilibrul intre viata personala si cea profesionala a salariatilor.. Comunicandu-le atitudinea si asteptarile companiei, se creeaza astfel un mediu care nu incurajeaza oameni epuizati si frustrati.

- Cresterea retentiei angajatilor prin testarea lingvistica in timpul angajarii

Testarea lingvistica in timpul procesului de angajare este o strategie inteligenta pentru imbunatatirea retentiei angajatilor, mai ales intr-un mediu de lucru multicultural sau international. Evaluarea abilitatilor lingvistice ale candidatilor inainte de angajare poate aduce multiple beneficii care contribuie la o integrare eficienta si la mentinerea unui personal valoros.

- Cresterea retentiei angajatilor prin evaluarea competentelor lingvistice dupa integrarea in companie

Dupa angajare, evaluarea competentelor lingvistice ale angajatilor nu doar ca sprijina integrarea lor eficienta, dar contribuie si la cresterea nivelului de satisfactie si retentia acestora.

- Asigurarea unui loc de munca  placut.

Intr-un loc din oras in care se ajunge usor, luminos, cu scaune comode, suficient spatiu pentru birouri, nu prea multa galagie, facilitati de bauturi si fructe, temperatura optima.

Ultimele tendinte in HR! Instrumente si strategii moderne pentru gestionarea resurselor umane - Achizitionati acum Ghidul HR-istului!

Contine cele mai noi tehnici de management HR, aplicate cu succes in marile corporatii din Romania, detalii AICI >>>

In concluzie, retentia angajatilor reprezinta un element fundamental pentru succesul si cresterea sustenabila a unei companii. Prin identificarea si abordarea cauzelor care determina plecarea angajatilor, cum ar fi lipsa oportunitatilor de dezvoltare, compensatiile insuficiente sau cultura organizationala nesatisfacatoare, companiile pot implementa strategii eficiente de retentie. Investitiile in branding-ul de angajator, in programe de wellbeing si, in mod special, in cursurile de limbi straine si evaluarea continua a competentelor lingvistice ale angajatilor, contribuie semnificativ la crearea unui mediu de lucru pozitiv si atragator.

O organizatie care sprijina dezvoltarea profesionala, ofera flexibilitate si pune accent pe echilibrul intre viata personala si cea profesionala va reusi sa pastreze talentele valoroase si sa-si reduca fluctuatia de personal, consolidandu-si pozitia pe piata.

Ori de cate ori incepeti cu planul de retentie a angajatilor, nu uitati sa fiti rabdatori, dar proactivi. Deoarece imbunatatirile cu privire la retentia angajatilor se bazeaza in principal pe cultura si sunt treptate, iar abordarea simultana a mai multor parghii strategice va va ajuta sa vedeti rezultate concrete intr-un timp mai scurt.
 

Un raspuns oferit in ianuarie 2025, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

 

NOUTATI din Legislatia muncii

Retineti, Regulamentul intern chiar va ajuta!


Este actul prin care puteti spune clar ce vreti de la angajatii dvs., avand si garantia ca acestia vor respecta dorintele dvs. (ii obliga art. 39, alin. (2), lit. c) din Codul muncii)! Prin Regulamentul intern stabiliti:

  •   drepturile si obligatiile dvs. si ale salariatilor
  •   criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor
  •   procedurile de solutionare a cererilor si reclamatiilor salariatilor
  •   regulile privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii, etc.
Grabiti-va sa intrati in posesia exemplarului dumneavoastra >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca"
Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]