ITM: Masuri SSM de prevenire COVID-19 la locul de munca. Efectuarea curateniei la angajatorii din sectorul non-medical

Isabela Alexe
Isabela Alexe
25 August 2020
25 August 2020
Isabela Alexe
Isabela Alexe
curatenie la locul de muncadezinfectare locul de muncacuratenie spatii locul de munca
ITM: Masuri SSM de prevenire COVID-19 la locul de munca. Efectuarea curateniei la angajatorii din sectorul non-medical
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ITM Harghita vine in sprijinul angajatorilor cu un material informativ privind efectuarea curateniei la angajatorii din sectorul non-medical. Iata care sunt aceste masuri pe care angajatorii trebuie sa le ia si care pot contribui semnificativ la prevenirea raspandirii infectiei cu noul tip de Coronavirus:

Prezentele recomandari orientative si neexhaustive au fost elaborate pe baza liniilor directoare emise de Institutul de Sanatate Publica din Marea Britanie si se adreseaza angajatorilor din sectoarele non medicale, care trebuie sa asigure servicii de curatenie in unitati. 
Aspectele prezentate in acest document au ca scop sprijinirea angajatorilor in luarea unor masuri de prevenire si protectie, acestea necesitand a fi adaptate la unicitatea si specificitatea fiecarei intreprinderi/unitati.
 
Potrivit Legii nr. 319/2006, actualizata, angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor in toate aspectele legate de munca. De asemenea, lucratorii trebuie sa-si indeplineasca sarcinile de munca in conformitate cu instructiunile primite din partea angajatorului, astfel incat sa nu se expuna la pericol de infectie cu noul Coronavirus (SARS-CoV2) si sa previna expunerea altor persoane care ar putea fi afectate de actiunile/omisiunile lor.
 
La reluarea activitatilor din sectoarele non medicale trebuie respectate masurile pentru asigurarea securitatii si sanatatii lucratorilor si a altor participanti la procesul de munca si trebuie luate masuri suplimentare pentru prevenirea raspandirii noului coronavirus (SARS-CoV-2).

Activitatile de curatenie se desfasoara in toate intreprinderile/unitatile si pot implica expunerea lucratorilor la riscuri profesionale. Pentru a preveni infectia cu noul coronavirus in cursul realizarii acestor activitati, angajatorii trebuie sa puna in aplicare masuri tehnice, organizatorice, igienico-sanitare sau de alta natura care sa vizeze securitatea si sanatatea in munca.

ATENTIE!
 
Riscul de infectie cu noul coronavirus pentru lucratorii ce desfasoara activitati de curatenie depinde de mai multi factori, dintre care se mentioneaza:
- Tipul suprafetei contaminate;
- Cantitatea de virus diseminata;
- Timpul de expunere la virus al persoanei contaminate
 
Riscul de infectie cu noul coronavirus din mediul de munca ce a fost contaminat, scade in timp. Nu se poate sti cu exactitate momentul in care riscul de contaminare cu noul coronavirus dispare, insa se considera ca riscul scade semnificativ dupa 72 ore.
 
Angajatorii trebuie ca, atunci cand lucratorii ajung la locul de munca si inainte de inceperea activitatii, sa organizeze luarea temperaturii corporale si sa admita la lucru numai persoanele sanatoase.
 
De asemenea, angajatorii pot lua urmatoarele masuri de prevenire si protectie:
 
  • Instruiti lucratorii cu privire la prevenirea si limitarea imbolnavirilor cu noul Coronavirus la efectuarea activitatilor de curatenie, pe baza recomandarilor autoritatilor competente;
     
  • Informati lucratorii si alti participanti la procesul de munca referitor la obligativitatea respectarii instructiunilor proprii de SSM si la pastrarea unui comportament preventiv, inclusiv prin afisarea unor informatii furnizate de autoritatile medicale competente privind prevenirea raspandirii noului Coronavirus (spre exemplu: la intrare, in cele mai vizibile locuri, transmiterea prin e-mail sau prin intermediul altor instrumente de comunicare);
     
  • Asigurati echipamente individuale de protectie (spre exemplu: masti de protectie, manusi de protectie etc.) si verificati corecta utilizare a acestora iar, in cazul degradarii sau al pierderii calitatilor de protectie, acordati echipamente individuale de protectie noi care sa protejeze lucratorii impotriva COVID-19;
     
  • Stabiliti masuri igienico-sanitare, cu consultarea medicilor de medicina muncii;
     
  • Instruiti lucratorii cu privire la asigurarea unei igiene respiratorii corecte conform recomandarilor autoritatilor din domeniul sanatatii;
     
  • Acordati, in mod gratuit, materiale igienico-sanitare (sapun, prosoape hartie, dezinfectanti etc.) care sa previna raspandirea infectiei cu noul Coronavirus;
     
  • Limitati contactul dintre persoane, luati masuri pentru pastrarea distantei de siguranta, evitati activitatile colective (evitati expunerea lucratorilor la contact direct/interactiune cu un numar mare de persoane, formarea zonelor aglomerate in cadrul proceselor de munca etc.);
 
  • Asigurati controlul medical periodic al lucratorilor, conform cerintelor legale si avand in vedere dispozitiile directiilor de sanatate publica judetene.

 
La efectuarea activitatilor de curatenie la locurile de munca unde a desfasurat sarcini de munca un lucrator suspectat de COVID-19 sau confirmat ca ar avea aceasta boala, se va folosi obligatoriu echipament individual de protectie, care trebuie sa cuprinda manusi si masca de protectie. Dupa utilizare, acestea se vor arunca si nu se va incerca decontaminarea si refolosirea lor. Ulterior, mainile se vor spala cu sapun si apa minim 20 de secunde. 
 
Avand in vedere faptul ca lucratorii ce efectueaza activitati de curatenie pot fi expusi pericolului de contractare a COVID-19, angajatorii au obligatia legala de a revizui evaluarea riscurilor cu privire la securitatea si sanatatea in munca la nivelul intreprinderii/unitatii si, pe baza acesteia, sa actualizeze planul de prevenire si protectie compus din masuri tehnice, sanitare, organizatorice si de alta natura.
 
Daca rezultatul evaluarii riscurilor de la locurile de munca indica posibilitatea unui nivel ridicat de expunere la noul coronavirus (spre exemplu: in hoteluri, restaurante, rezidente pentru varstnici, centre de carantina) si acolo unde se observa o contaminare vizibila cu fluide umane, atunci pot fi necesare echipamente individuale de protectie pentru protectia ochilor, nasului si gurii. Lucratorii trebuie instruiti pentru purtarea corecta a acestor echipamente, cu evidentierea necesitatii unui comportament preventiv din partea intregului personal de curatenie.
 
Spatiile publice (spre exemplu: holuri, coridoare, scari etc.), pe unde au trecut persoane simptomatice COVID-19 cu timp minim de expunere, vor fi curatate in conditii normale.
 
Toate suprafetele unde persoanele simptomatice au petrecut mai mult timp si cu care au avut contact, trebuie curaTate si dezinfectate cu mare atentie. Dintre aceste suprafete se mentioneaza obiectele vizibil contaminate cu fluide corporale si suprafetele potential contaminate cum ar fi cele din toalete, clante, telefoane, balustrade, butoane de lift.
 
Curatenia tuturor suprafetelor se va efectua cu material textil, cu role de hartie si, dupa caz, mopuri, utilizand detergenti si solutii dezinfectante, in conformitate cu instructiunile de utilizare ale producatorului de substane de curatire/dezinfectare.
 
Toate materialele si ustensilele folosite la curatenie, precum si obiectele contaminate trebuie eliminate prin ambalarea in saci menajeri si distruse.
 
Lenjeria folosita trebuie spalata conform instructiunilor producatorului, folosind apa fierbinte si apoi trebuie complet uscata. Lenjeria utilizata nu trebuie scuturata pentru a se evita riscul de dispersare.
 
Deseurile provenite de la persoane suspecte de COVID-19 trebuie puse in saci menajeri de plastic care trebuie legati pentru a evita dispersarea. Sacii menajeri trebuie introdusi intr-un al doilea rand de saci, care la randul lor trebuie legati. Ulterior, sacii trebuie depozitati intr-un locsigur si marcati, pana cand soseste rezultatul testelor care confirma sau nu existenta bolii.
 
Deseurile trebuie stocate in locuri sigure, la care nu au acces alte persoane, pana la sosirea rezultatelor testelor sau minim 72 ore. Daca testele sunt negative, deseurile se pot trata ca fiindnormale. Daca testele sunt pozitive, ele trebuie colectate de autoritatea de salubritate ca deseuri infectioase sau de o firma specializata in colectarea acestor deseuri pentru tratament corespunzator.

Sursa: ITM Haghita
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Pregatiti-va sa radeti cu lacrimi!


Savurati cele 12 caricaturi absolut dementiale
prezentate in Calendarul Vesel al Managerului HR 2025!


Vedeti AICI Caricaturile >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]