Nu o spun eu. O spun studiile realizate de numeroase institutii, printre care si EU-OSHA, Agentia Europeana pentru Securitate si Sanatate in Munca, o autoritate in domeniu.
Stresul la munca a devenit ceva habitual, total confundabil cu zgomotul de fond. Angajatii cauta in numeroase situatii sa se obisnuiasca rapid si eficient cu stresul provocat de instabilitatea mediului de afaceri, implicit cu efecte asupra sigurantei job-ului.
Nu stim sigur daca si luna viitoare vom avea acelasi loc de munca si acest lucru ii streseaza pe multi, din pacate. Gandul ca poate urma o pauza de venituri salariale si o noua perioada de interviuri de angajare poate starni aversiune si anxietate in randul angajatilor.
Pe de alta parte, un post nou poate reprezenta o oportunitate exceptionala de castigare de noi abilitati si competente, experiente profesionale valoroase si chiar un salariu mai mare.
In tot acest timp, in randul factorilor de stres pentru angajati se numara tot felul de alte aspecte, unele mai mult sau mai putin semnificative:
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Portal Codul Muncii
- multitasking nebunesc! Nu ne intelegeti gresit... Nu ne place rutina de nicio culoare, insa faptul ca te imparti in zece directii, nu te va ajuta sa termini niciun proiect cu succes, cu rezultate exceptionale remarcabile. Responsabilitatea managerilor este sa se asigure ca se obtin rezultate bune chiar daca sunt mai reduse din punct de vedere CANTITATIV, pe modelul: Putin si bun e mai bine decat mult si prost.
- stiluri defectuoase de management. Nu mai este nevoie sa accentuam necesitatea unor manageri care sa conduca prin forta exemplului personal si fara utilizarea discriminarii, santajului, intimidarii, criticii negative, mobbing-ului samd. Responsabilitatea managerilor este sa se asigure ca aplica regula: "Ce tie nu-ti place, altuia nu-i face." Cu toate ca ar putea parea prea facil, nu este! Este o regula de baza care sta la fundatia oricarei companii prospere!
- incarcare inutila cu stres la locul de munca. Aici intra conflictele inutile, discutiile in contradictoriu si care nu au nicio finalitate, discutiile despre religie sau politica, panica inutila cu gandul la rata somajului si nu numai. Responsabilitatea superiorilor este sa se asigure ca locul de munca reprezinta un climat propice pentru rezultate exceptionale. Deseori, chiar managerul este cel care starneste frica si panica in randul angajatilor, amintindu-le ca locurile de munca sunt putine, ca salariile au scazut peste tot, ca somajul e in floare si asta pentru ca nu gaseste alta cale de a-i tine pe loc. Asta nu este strategie de retentie de personal, in cazul in care nu era deja evident.
- transferul stresului din viata personala in cea profesionala. Desi am fi tentati sa credem ca in acest areal superiorii nu mai au nicio putere sau responsabilitate, ne inselam. Si in aceasta situatie, managerii sunt responsabili sa ofere o pauza angajatului aflat intr-o situatie dificila, concediu, program de lucru mai scurt, posibilitatea de a-si desfasura activitatea la domiciliu samd.
Iata doar 1% din totalul informatiilor esential de asimilat pentru manageri, antreprenori, HR-isti si nu numai. Impreuna putem sa construim locuri de munca sanatoase din toate punctele de vedere. De aici pornesc sansele de profitabilitate pentru orice companie, din orice industrie, in orice context ar activa.
Mult succes, cariere stralucite si afaceri prospere!