Stresul este o stare perceputa ca negativa de un grup de angajati, insotita de disconfort sau de disfunctionalitati la nivel fizic, psihic si/sau social, stare care este consecinta faptului ca angajatii nu sunt in masura sa raspunda exigentelor si asteptarilor ce le sunt impuse de situatia lor la locul de munca (Conventia 72 a Organizatiei Mondiale a Sanatatii – OMS).
In trecut, stresul a fost considerat boala managerilor.
In prezent, toata lumea poate fi stresata din cauza activitatii depuse, atat angajatii care efectueaza o munca de rutina, cat si aceia care nu au un cuvant de spus in ceea ce priveste munca lor.
Epuizarea poate fi fizica si/sau psihica, amandoua ducand la imbolnavire.
Epuizarea fizica este primul stadiu al stresului, in care situatiile tensionate duc la probleme fizice, cum ar fi: dureri de cap, dureri de spate, ameteli, palpitatii, probleme de digestie.
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Legis Plus Legislatia Muncii
Daca nu se face nimic pentru combaterea acestor neplaceri, evolutia starii fizice conduce la oboseala cronica sau surmenaj. Angajatul isi pierde capacitatea de munca si risca sa fie disponibilizatpentru absente de lunga durata.
Multi angajati bolnavi ca urmare a surmenajului merg totusi la lucru de teama consecintelor pe care le-ar avea lipsa lor. Astfel ei rezolva pe moment problema, dar pe termen lung consecintele sunt foarte grave.
Epuizarea psihica se manifesta sub forma unei oboseli la nivel emotional si se intalneste in special la cei a caror activitate presupune contact permanent cu oamenii, cum sunt: profesorii, functionarii publici, medicii, lucratorii din domeniul bancar, lucratorii din domeniul asigurarilor, lucratorii sociali, consilierii etc.
Angajatii epuizati psihic simt ca nu mai sunt capabili sa presteze acest gen de munca, dar nu pot face o schimbare in viata lor de pe o zi pe alta, mai ales daca simt ca datoria fata de altii este mai mare decat datoria fata de propria lor persoana.
Stresul reprezinta o provocare pe care angajatorii si managerii trebuie sa o adreseze cu maxima atentie si eforturi consecvente. Efectele stresului la locul de munca se vad si pot cauza pierderea angajatilor, scaderea performantelor acestora, cu efecte directe asupra culturii organizationale, imaginii companiei si cifrei de afaceri.
Sursa: Ghidul Managerul HR