Organizarea resurselor umane si a salarizarii, in cadrul unei societati comerciale. Unde va fi inclus departamentul SSM?

Isabela Alexe
Isabela Alexe
27 Septembrie 2022
27 Septembrie 2022
Isabela Alexe
Isabela Alexe
departament resurse umanedepartament salarizare ssm
Organizarea resurselor umane si a salarizarii, in cadrul unei societati comerciale. Unde va fi inclus departamentul SSM?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

"SA - in baza caror reglementari legislative in cadrul biroului resursele umane trebuie sa fie inclusa si salarizarea ? Ca si structura organizatorica se poate infiinta un serviciu salarizare care sa aibe in subordine un birou de resurse umane? In cadrul resurselor umane se pot include si personalul de la securitatea muncii?"
 
• Tip societate: S.A.
• Numar de angajati: peste 50 angajati
• Cod CAEN: 3511
 
Raspunsul specialistilor: 
 
Drepturile prevazute de Codul muncii, in special cele cuprinde la art. 40, exprima pozitia complexa a angajatorului care dispune de prerogativele: organizatorica, de orientare, indrumare si control a salariatilor sai, precum si cea disciplinara.
 
Sunt firesti prerogativele mentionate avand in vedere ca mijloacele de productie, cele materiale si financiare apartin angajatorului, care isi asuma si riscul activitatii sale etc. El este acela care stabileste obiectul activitatii, ritmul activitatii desfasurate, mijloacele folosite, sarcinile de serviciu ale personalului sau si intocmeste fisele posturilor.
 
De aceea, raportul juridic de munca se caracterizeaza prin subordonarea salariatilor fata de angajatorul lor.
 
Dreptul angajatorului de a stabili organizarea si functionarea unitatii este o consecinta a demersului angajatorului care isi afecteaza resursele materiale, financiare si mobilizeaza resursele umane, in scopul desfasurarii unor activitati, asumandu-si riscul acestei activitati.
 
Ca urmare, el este singurul in drept sa stabileasca structura organizatorica a unitatii – organigrama acesteia – numarul si denumirea compartimentelor (subunitati, sectii, directii, ateliere, servicii, birouri, posturi etc.), relatiile de colaborare/subordonare intre acestea (prin regulament de organizare si functionare), regulile de desfasurare a activitatii in unitate (prin regulament intern) etc.
 
Consilier Ghid complet de Salarizare, Revisal si Contributii sociale?
 
Lucrarea va ofera PE LOC solutia pentru absolut orice problema de salarizare!

Astfel, aveti o neclaritate legata de…
  • inregistrare mai sensibila in Revisal?
  • indemnizatia unui concediu de crestere copil? 
  • retinere din salariu?
  • remuneratia pentru administrator?
  • acordarea unor bonuri de valoare? DETALII AICI >>
 
Totodata, Codul muncii consifenteste si dreptul angajatorului de a stabili atributiile corespunzatoare pentru fiecare salariat, in conditiile legii. Avand dreptul de a stabili organizarea si functionarea unitatii, angajatorul, ca o consecinta, are si dreptul de a stabili atributiile salariatilor, potrivit fiecarui post (functii) din organigrama acestei unitati.
 
Din analiza legislatiei nu a putut fi identificata acea norma legala care ar interzice sau ar obliga un anumit angajator, public sau privat, sa isi organizeze activitatea de resurse umane in cadrul aceleiasi structuri functionale care gestioneaza si activitatea de salarizare. Aceasta insa nu est eo obligatie legala, ci tine de modul in care fiecare angajator considera ca trebuie sa isi organizeze activitatea.
In desfasurarea acestor doua activitati nu am identificat incompatibilitati, prin urmare in situatia in care angajatorul sau organele sale de conducere stabilesc ca activitatea de resurse umane este organizata ca serviciu sau departament, in cadrul careia sa functioneze un bnirou specializat in activitatea de salarizare, apreciem ca acest lucru poate fi realizat prin adoptarea unei organigrame care sa reflecte expres acest aspect.
 
In ceea ce priveste activitatea personalului desemnat in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor, facem mentiunea ca aceasta este reglementata in principal de Legea nr. 319/2006 si Normele de aplicare ale acesteia aprobate prin HG nr. 1426/2006.
 
Astfel, potrivit art. 14 din Norme, organizarea activitatilor de prevenire si protectie este realizata de catre angajator, in urmatoarele moduri:
 
a) prin asumarea de catre angajator, in conditiile art. 9 alin. (4) din lege, a atributiilor pentru realizarea masurilor prevazute de lege;
b) prin desemnarea unuia sau mai multor lucratori pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie;
c) prin infiintarea unuia sau mai multor servicii interne de prevenire si protectie;
d) prin apelarea la servicii externe de prevenire si protectie.
    Asadar, avand in vedere prevederile art. 16 – 19 din Norme, in functie de numarul de lucratori si riscurile existente in activitatea angajatorului, acesta trebuie sa organizeze activitatile de SSM in una sau mai multe din modalitatile de mai sus.
 
In cazul in care este suficienta desemnarea unui lucrator ca responsabil SSM, acesta trebuie sa fie salariat angajat cu CIM cu norma intreaga si care indeplineste cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca prevazute de art. 49 din norme de aplicare a dispozitiilor Legii 319/2006, aprobate prin HG nr.1045/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. Reglementarile legale nu specifica unde trebuie sa fie incadrat acest lucrator desemnat ci doar faptul ca lucratorii desemnati trebuie sa aiba, in principal, atributii privind securitatea si sanatatea in munca si, cel mult, atributii complementare.
 
 In cazul in care este necesara infiintarea unui serviciu intern de prevenire si protectie, potrivit art. 24 alin.(1) si (2) din Normele metodologice la Legea 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, serviciul intern de prevenire si protectie se organizeaza in subordinea directa a angajatorului ca o structura distincta, lucratorii din cadrul serviciului intern de prevenire si protectie trebuind sa desfasoare numai activitati de prevenire si protectie si cel mult activitati complementare cum ar fi: prevenirea si stingerea incendiilor si protectia mediului.
 
Prin urmare, apreciem ca activitatea de securitate si sanatate in munca, atunci cand se realizeaza prin intermediul unui serviciu intern de prevenire si protectie, trebuie organizata in directa subordine a angajatorului, in mod distinct, fara a fi cuprins in structura de resurse umane.
 
Un raspuns valabil la data de 25.09.2022, oferit de expertii de la PortalCodulMuncii >>>
 

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]