Managementul Conflictului in organizatii: Nivele de existenta ale conflictului

managementul conflictelormanagement hrresurse umane
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X



Esential de constientizat este faptul ca aparitia conflictului nu poate fi asociata organizatiei in exclusivitate. Dimpotriva, putem afirma ca insoteste individul si, implicit, toate formele sale de organizare sociala. Astfel, distingem conflicte intre organizatii, dar si conflicte ce se consuma in cadrul unei singure organizatii. In mod previzibil, conflictele ce se desfasoara intre doua sau mai multe organizatii poarta denumirea de conflicte inter-organizationale, iar cele ce au ca protagoniste entitati din cadrul unei organizatii se numesc conflicte intra-organizationale.

In mod similar, se distinge intre conflicte inter-departamentale si intra-departamentale, precum si conflicte inter-personale si intra-personale.

Prima pereche aduce in prim plan, pe de o parte, potentiale asperitati intre departamentele de marketing si productie, de exemplu, sau financiar si resurse umane, etc, iar, pe de alta parte, neintelegerile dintre membrii aceluias departament, vizavi de obiectivele, sarcinile, procedurile, etc, necesar a fi respectate.

Cea de-a doua pereche coboara analiza la nivel de angajat, persoana de sine statatoare, posesoare a propriilor sale indoieli, nelamuriri, disonante cognitive - in cazul conflictului intra-personal, dar si aflat in postura bivalenta de emitator si receptor de informatii, mai mult sau mai putin codate - in cazul conflictului inter-personal (diadic).

Din pacate, aceasta ultima categorie poate fi, daca nu accentuata, cel putin favorizata, atat de un proces de recrutare-selectie inadecvat, cat si de o procedura de promovare a angajatilor negandita exhaustiv; se intampla, astfel, sa se regaseasca in contextul organizational anumiti angajati cu personalitati aflate in totala disconcordanta cu cultura organizationala, iar acest lucru poate conduce la stari conflictuale generalizate. In plus, alte posibile dificiente existente in cadrul organizatiei (precum ineficienta diseminare a informatiei, natura activitatii, etc), catalizeaza conflictele, in egala masura.

Dificil de trecut cu vederea se constata a fi conflictele colective de munca. Acestea reprezinta o forma particulara a conflictelor inter-grupuri, in speta conducerea organizatiei si proprii sai salariati (reprezentati sau nu de catre un sindicat). Neinsistand prea mult asupra acestui tip, in special datorita conotatiei sale juridice pronuntate ce nu face obiectul de studiu al acestor pagini, consideram necesar a atrage atentia asupra modalitatii de manifestare: indeobste vorbim despre exteriorizarea nemultumirilor si chiar recurgerea la anumite presiuni.

Odata cu reglementarea conflictelor de munca, legiuitorul a facut distinctie intre conflictele de interese (ce au ca obiect stabilirea conditiilor de munca cu ocazia negocierii contractelor colective de munca si fac referire la interesele cu caracter profesional, social sau economic al angajatilor), si conflictele de drepturi (ce au ca obiect exercitarea de drepturi si indeplinirea de obligatii ce decurg din lege, acte normative sau contracte colective/individuale de munca).


Autor Valentina Ghinea - lect.univ.dr. A.S.E. Bucuresti

Mai multe informatii in ghidul "Managementul conflictelor in organizatii"





de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
managementul conflictelormanagement hrresurse umane

Data aparitiei: 24 Aprilie 2014
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Managementul Conflictului in organizatii: Nivele de existenta ale conflictului Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Acordarea deducerilor personaleIntrebare: Avem urmatoarea situatie, un angajat care are salariu de incadrare de 10257 si o persoana in intretinere copil de 1 an, ore lucrate in luna 96 in valoare de 4103 , CM neimpozabil cod boala 08 -64 ore in valoare de 5053, Tichete de masa 280 lei, Alte sume 156. Venit brut 9592. Intrebarea este daca aceasta persoana beneficiaza deducere? Daca ne raportam la venitul brut atunci persoana nu beneficiaza de deducere, daca ne raportam la Venitul brut impozabil atunci beneficiaza de deducere. La care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Angajare salvamar cu program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore libereIntrebare: La solicitarea salariatilor si cu acceptul acestora se poate accepta un program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore de sau minim 32 libere? motivatia este lipsa de personal calificat pe piata muncii - (salvamar)
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

eNews Resurse Umane

Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern
Descarcati GRATUIT raportul special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"
 

 


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]