Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

BNS: Dezbatere privind discrepanta dintre cerere si oferta pe piata muncii

Resurse Umanepiata munciicerere si ofertaangajareblocul national sindicalangajatorii


La 30 octombrie 2013, Blocul National Sindical organizeaza la Bucuresti o dezbatere pe marginea unuia dintre cele mai importante si controversate subiecte legate de piata muncii din Romania, o tema despre care se vorbeste de aproape 10 de ani dar care nu a generat niciun fel de schimbare in politicile si strategiile nationale.

Poate pentru ca autoritatile au avut alte preocupari importante, poate pentru ca nu au existat suficiente date statistice pana acum, poate pentru ca vocea angajatorilor a fost prea slaba si a somerilor inexistenta, poate pentru ca partenerii sociali au asteptat ca Guvernul si clasa politica sa ia masuri, cert este ca la ora actuala Romania se confrunta cu o situatie de criza pe piata fortei de munca, cu generatii dupa generatii de someri proaspat iesiti de pe bancile scolii.

Angajatorii cer una in materie de meserii si de competente, scolile furnizeaza total altceva, in virtutea obisnuintei si a prestigiului social asociat cu meseriile "de vaza", iar rezultatul este o fractura pe care timpul nu o poate repara fara "atele" strategice si viziune macro. Aceasta ruptura este adancita de superficialitatea cu care companiile trateaza conceptul de formare profesionala dar si de faptul ca lucratorii nu pun pret pe actualizarea permanenta a cunostintelor detinute.

BNS si-a propus ca in data de 30 octombrie 2013 sa aduca la aceeasi masa toti actorii cu atributii in piata muncii si sa faca tot posibilul pentru a produce acea schimbare strategica de care Romania are nevoie de mai bine de un deceniu.

Faptul ca starea actuala de fapt nu mai poate ramane asa nici macar pana la sfarsitul anului a fost confirmat si de rezultatele unei analize detaliate facute in cadrul proiectului "Catalizatori pentru formare profesionala", analiza prin care BNS a urmarit concordanta dintre cerere si oferta.

Rezultatele ne arata ca in anul 2012 pe piata muncii din Romania existau 48 de ocupatii cu disponibilitate de angajare, dar pentru care unitatile scolare din invatamantul tehnologic si vocational nu ofereau pregatire. Pe de alta parte, sistemul de invatamant oferea pregatire pentru 20 de ocupatii care nu aveau locuri de munca disponibile in piata!

Aceasta discrepanta dintre cerere si oferta va avea ca efect faptul ca o mare parte dintre absolventii de stiinte ale vietii, de exemplu, nu vor gasi locuri de munca disponibile si vor ajunge fie sa ingroase randurile somerilor, fie sa intre in programe de recalificare.

La fel vor sta lucrurile si pentru cei care s-au pregatit sa fie functionari in domeniul salarizarii, sa fie agenti de servicii comerciale sau tehnicieni in domeniul telecomunicatiilor si al radiodifuziunii si televiziunii.

Studiul facut de BNS coboara analiza inclusiv la nivel regional si constata dezechilibre majore, corigibile doar prin stategii cu viziune de ansamblu si printr-o stransa colaborare intre actorii sociali.

Studiul va fi prezentat si discutat in cadrul dezbaterii din data de 30 octombrie insa mentionam cu titlu de exemplu faptul ca in regiunea Sud-Vest Oltenia se pregatesc pentru ocupatia de tehnician in stiinte ingineresti de 135 de ori (!) mai multi elevi decat potentialul de angajare, ca in regiunea Sud-Est se pregatesc de 33 de ori mai multi "asistenti medicali si moase" decat disponibilul de angajare sau ca regiunea Nord-Est a scolarizat 3656 elevi pentru aceasta ocupatie in conditiile in care exista potential de angajare aproape spre zero!

Discrepantele sunt prezente in toate regiunile, iar studiul elaborat in cadrul proiectului implementat de BNS ofera date statistice valoroase, in baza carora autoritatile pot regandi politicile publice astfel incat sistemul educational sa se calibreze cu nevoile angajatorilor.

Una dintre activitatile importante din proiectul "Catalizatori pentru formare profesionala" a fost si aceea de pregatire a unor specialisti in domeniul formarii profesionale, experti romani capabili sa faca analize complete ale sistemelor de formare profesionala de la nivel de companii si analize detaliate ale problemelor generate de lipsa unor planuri concrete de formare. Blocul National Sindical are o echipa formata din 200 de experti iar o parte dintre experientele acestora in calitate de evaluatori vor fi prezentate in cadrul dezbaterii.

Concluziile trase de acesti specialisti care au luat contact direct cu angajatorii si angajatii ne arata ca realitatea din teren este una dura si ca Romania este pe lista tarilor codase in ceea ce priveste formarea profesionala. in anul 2012 doar 1,4% din adultii cu varsta cuprinsa intre 25 si 64 de ani au participat intr-o activitate de formare continua, in conditiile in care standardul recomandat de Comisia Europeana este de 15%. Daca avem in vedere populatia ocupata care in 2012 a participat intr-o activitate de formare, procentul este si mai scazut - doar 0,9%.

Sursa: BNS

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Resurse Umanepiata munciicerere si ofertaangajareblocul national sindicalangajatorii

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 29 Octombrie 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


BNS: Dezbatere privind discrepanta dintre cerere si oferta pe piata muncii Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Timp Lucrat In Zile De Sarbatori LegaleIntrebare: Timp lucrat in zile de sarbatori legale. Articolul 142 (1) Salariatilor care lucreaza in unitatile prevazute la art. 140, precum si la locurile de munca prevazute la art. 141 li se asigura compensarea cu timp liber corespunzator in urmatoarele 30 de zile. Intrebare: Iau ca exemplu luna mai. (Activitatea se incadreaza in exceptia de la art.141) Salariatii lucreaza pe 1Mai . Dar prin graficul de lucru , timpul efectiv lucrat se incadreaza in regimul normal al lunii mai, adica 176 de ore . In ac
 

Raspuns: Asa am considerat si eu dar inspectorii interpreteaza si ei dupa cum considera. Multumesc pentru ras... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!

Cazuri practice si mod de calcul
 
Descarcati gratuit Raportul Special
"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"
SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 

 
 
 



 
Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!
Cazuri practice si mod de calcul

Descarcati gratuit Raportul Special

"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]