“O societate doreste sa aplice un sistem de telemunca flexibil, angajatii urmand sa completeze un document in care se precizeaza in ce zile lucreaza de la punctul de lucru al societatii sau de la domiciliu. Este posibil sa se lucreze in acest mod? Ce documente trebuie sa intocmeasca atat firma, cat si angajatul?”
Raspunsul specialistului:
Conform art. 5 alin. (2) din Legea 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca:
In cazul activitatii de telemunca, contractul individual de munca contine, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele:
a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
c) locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti;
d) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
e) modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
f) responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7 si 8;
g) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
h) obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
i) masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
j) conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
Astfel cum se poate observa prevederile legale citate stabilesc ca, contractul individual de munca cu clauza de telemunca va contine:
b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
c) locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti;
Rezulta ca zilele in care salariatul isi desfasoara activitatea la locul de munca organizat al angajatorului si zilele in care salariatul presteaza activitate in regim de telemunca trebuie sa fie mentionate in contractul individual de munca daca se incheie de la inceput cu clauza de telemunca sau introduse ulterior in baza unui act aditional.
In practica se foloseste mentionarea in actul aditional la contractului individual de munca a faptului ca salariatul formuleaza o cerere in care mentioneaza zilele in care va presta activitate in regim de telemunca.
Spre exemplu in situatia expusa, se poate incheia act aditional la contractul individual de munca in care sa se mentioneze (alaturi de toate celelalte clauze privind clauza de telemunca) ca se va stabili la inceput de saptamana, in fiecare zi de luni, zilele in care salariatul presteaza activitate in regim de telemunca si zilele in care salariatul presteaza activitate la un loc de munca organizat al angajatorului.
Mentionam cu privire la acest aspect faptul ca o astfel de prevedere nu este considerata legala de unii inspectori de munca.
In ceea ce priveste locul/locurile de munca mentionam ca acestea trebuie sa fie prevazute in contractul individual de munca/actul aditional, iar angajatorul trebuie sa isi indeplineasca in legatura cu aceste locuri de munca obligatiile mentionate in art. 7 din Legea 81/2018 si anume:
Art. 7 - Angajatorul are urmatoarele obligatii specifice privind securitatea si sanatatea in munca a telesalariatului:
a) sa asigure mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, partile putand conveni printr-un acord scris inclusiv sa fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea conditiilor de utilizare;
b) sa instaleze, sa verifice si sa intretina echipamentul de munca necesar, cu exceptia cazului in care partile convin altfel;
c) sa asigure conditii pentru ca telesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru, specifice locului de desfasurare a activitatii de telemunca si utilizarii echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la schimbarea locului de desfasurare a activitatii de telemunca, la introducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru.
In consecinta, locul de munca trebuie fie clar stabilit cu indicarea adresei, fapt pentru care, mentionarea statului Franta nu este suficienta.
Mai mult, in situatia in care salariatul presteaza activitate in regim de telemunca in alt stat membru UE, angajatorul trebuie sa tina cont de implicatiile fiscale precum si de obligatiile pe care le stabileste in sarcina sa legislatia statului respectiv.