Platforma electronica destinata beneficiarilor si prestatorilor de activitati casnice, care introduce un concept nou pe piata muncii, este functionala si poate fi accesata pe adresa tichete.anofm.ro. Conceptul presupune achizitionarea tichetelor cu care pot fi remunerate persoanele care desfasoara activitati ocazionale in gospodarie. Tichetele sunt purtatoare de beneficii de asigurari sociale si de sanatate. Astfel, lucratorii beneficiaza de servicii medicale decontate, contributiile lor fiind valorificate si la pensie.
O alta functionalitate a platformei este ca faciliteaza interactiunea dintre beneficiar si prestatorul casnic. Beneficiarii pot posta in sectiunea „Marketplace” serviciile pentru care cauta personal, iar prestatorii serviciile pe care le pot oferi, fiind asigurata in acest fel medierea intre cerere si oferta in ceea ce priveste desfasurarea activitatilor casnice.
Platforma accesibila pe tichete.anofm.ro poate fi utilizata de lucratori (prestatori), de beneficiari casnici si de catre angajatori si reprezinta o forma de suport pentru persoanele subocupate care nu sunt asigurate in sistemul de asigurari sociale de stat.
Avantajul pe care il aduce inrolarea in platforma si furnizarea serviciilor in baza tichetelor valorice este faptul ca lucratorii casnici beneficiaza de asigurari de pensie si sanatate cu conditia preschimbarii a cel putin 85 de tichete de activitati casnice, respectiv 1.275 de lei/luna. Din valoarea de 15 lei a unui tichet, 3 lei reprezinta contributiile necesare prestatorului pentru a beneficia de asigurarea de pensie si sanatate, fara sa fie nevoie de un contract de munca intre parti.
Conventia care se incheie intre prestator si beneficiarul casnic in vederea prestarii activitatilor, desi nu este obligatorie forma scrisa, va stabili:
- activitatile si numarul de ore sau volumul de munca;
- faptul ca plata prestatorului casnic se face cu tichete de activitati casnice;
- volumul de munca zilnic, care nu poate sa depaseasca 12 ore pentru un adult si 6 ore pentru prestatorii cu varste cuprinse intre 16-18 ani.
Se poate inscrie ca prestator casnic orice persoana care a implinit 16 ani si care doreste sa aiba sau sa-si suplimenteze veniturile prin prestarea, ocazional, de activitati casnice necalificate, fie ca este somer, pensionar, elev, student sau angajat.
Angajatorii care se inscriu in platforma pot achizitiona si distribui propriilor angajati tichete pentru activitati, transformandu-i pe acestia in beneficiari ai unor servicii oferite de prestatorii casnici. Tichetele de activitati casnice pot fi acordate sub forma de prima sau bonus, cu precizarea numelui, prenumelui si codului numeric personal ale angajatului care poate utiliza tichetul de activitati casnice, aceste date fiind inscrise pe tichet. La achizitionarea a cel putin 600 de tichete intr-un an, angajatorii si beneficiarii pot primi, cu titlu gratuit, in anul urmator, 75 de tichete.
Printre activitatile casnice care pot fi remunerate cu tichete amintim:
- aranjarea si servirea mesei;
- curatarea/intretinerea piscinei;
- curatenia/igienizarea locuintei;
- calcatul rufelor;
- debarasarea si spalarea vaselor;
- hranirea/ingrijirea animalelor de companie,
- plimbarea animalelor de companie;
- prepararea hranei;
- plantarea pomilor/arbustilor;
- plantarea rasadurilor;
- realizarea cumparaturilor pe baza de lista;
- recoltarea fructelor si legumelor;
- spalarea covoarelor;
- spalarea geamurilor si a tamplariei;
- spalarea rufelor;
- spalarea si curatarea autovehiculelor;
- strangerea resturilor vegetale din natura.
Punerea in functiune a platformei digitale de gestionare a tichetelor pentru lucratorii casnici permite efectuarea digitala a tuturor tranzactiilor legate de tichete (achizitionare, inregistrarea orelor de lucru), de inregistrarea detaliilor privind activitatea lucratorilor casnici (numar de ore, tip de activitate casnica desfasurata), precum si interoperabilitatea bazelor de date de la mai multe institutii.
Operationalizarea platformei reprezinta si atingerea jalonului 397 din Planul National de Redresare si Rezilienta.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Stabilirea sanctiunilor disciplinareIntrebare: Conform art. 250 din Codul muncii, angajatorul stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in functie de gravitatea abaterii, luand in considerare criterii precum comportamentul general in serviciu al salariatului si eventualele sanctiuni disciplinare aplicate anterior acestuia. In cazul unui salariat impotriva caruia, pe parcursul activitatii, au fost formulate mai multe plangeri legate de comportamentul sau, care insa nu au facut obiectul unei cercetari disciplinare, ori care a fost anterior...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie cu reducerea varstei standard de pensionare. Incetare CIMIntrebare: Vin cu rugamintea de a ne clarifica urmatoarea situatie. In cadrul unitatii noastre scolare avem o salariata nascuta la data de 06.01.1964 care si-a depus dosarul de pensionare incepand cu data de 01.09.2024, avand o vechime de 42 de ani in munca. In luna decembrie a i s-a comunicat decizia de pensionare. Intrebare: Salariata isi poate continua activitatea in baza aceluiasi contract individual de munca pana la implinirea varstei standard de pensionare fara suspendarea pensiei? Ce optiuni avem ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<