Tot ce trebuie sa stiti despre munca in conditii speciale

munca in conditii specialeconditii specialemedicina munciisecuritatea si sanatatea in munca
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Definitie
Locurile de munca in conditii speciale reprezinta acele locuri de munca unde exista factori de risc profesional, care, prin natura sarcinii de munca si a conditiilor de realizare a acesteia, conduc in timp la reducerea prematura a capacitatii de munca, la imbolnaviri profesionale si la comportamente riscante in activitate, cu urmari grave asupra securitatii si sanatatii angajatilor si/sau a altor persoane.
---

In vederea incadrarii in conditii speciale, locurile de munca vor fi supuse la doua tipuri de expertiza:

1) expertiza tehnica, respectiv identificarea factorilor de risc existenti la locul de munca si care nu pot fi inlaturati;
2) expertiza medicala, respectiv procesul de evaluare, in baza datelor medicale, a efectelor riscurilor care nu pot fi inlaturate asupra capacitatii de munca si starii de sanatate a angajatilor.

Care sunt criteriile care stau la baza incadrarii persoanelor in locuri de munca in conditii speciale?

- activitatea pe durata programului normal de lucru din luna respectiva se desfasoara numai in locuri de munca speciale;
- la locurile de munca in conditii speciale sunt prezenti factori de risc care nu pot fi inlaturati, chiar daca s-au luat masurile tehnice si organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea acestora, in conformitate cu legislatia de securitate si sanatate in munca in vigoare;
- sunt afectate, din cauza, in exclusivitate, a unor cauze profesionale, sanatatea si securitatea persoanelor care lucreaza in locuri de munca in conditii speciale. Aceste efecte sunt inregistrate pe perioada ultimilor 15 ani;
- sunt afectate capacitatea de munca si starea de sanatate a persoanelor care lucreaza in locuri de munca in conditii speciale. Evaluarea se face, in baza datelor medicale inregistrate la nivelul cabinetelor medicale de intreprindere, de catre structurile medicale de medicina muncii sau la comisiile de expertizare a capacitatii de munca, pe perioada ultimilor 15 ani.

Care este metodologia pe care trebuie sa o urmati, in calitate de angajator, pentru incadrarea locurilor de munca in conditii speciale?

1) Veti nominaliza locurile de munca pentru care solicitati incadrarea in conditii speciale. Aceasta nominalizare va fi realizata impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor, in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca, ori cu lucratorul desemnat.

2) Veti adresa Inspectoratului Teritorial de Munca pe raza caruia se afla locurile de munca respective sau Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare solicitarea de verificare a activitatilor cuprinse in lista locurilor de munca in conditii speciale. Aceasta solicitare va fi initiata impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor, in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca, ori cu lucratorul desemnat.

3) Are loc verificarea locurilor de munca, nominalizate de dvs., de catre Inspectoratul Teritorial de Munca sau de catre Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare. Aceasta verificare vizeaza indeplinirea masurilor tehnico-organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea riscurilor profesionale prevazute de legislatia privind securitatea si sanatatea in munca, ori in normele fundamentale de securitate radiologica, dupa caz, si este confirmata prin intocmirea unui proces-verbal.

4) Veti solicita, impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor, in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca, ori cu lucratorul desemnat, efectuarea expertizei tehnice, in vederea identificarii factorilor de risc care nu pot fi inlaturati, precum si a efectelor lor asupra lucratorilor.

5) Veti solicita, impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor, in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca, ori cu lucratorul desemnat, efectuarea expertizei medicale, in vederea identificarii si interpretarii datelor medicale inregistrate la nivelul cabinetelor medicale de intreprindere, al structurilor medicale de medicina muncii si al comisiilor de expertizare a capacitatii de munca.

Util
Solicitarea depusa de dvs. la Inspectoratul Teritorial de Munca sau la Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, pentru verificarea locurilor de munca nominalizate, va cuprinde obligatoriu urmatoarele date: unitatea, sectia, atelierul, locul de munca, descrierea activitatii de baza desfasurate, precum si categoriile profesionale si numarul de angajati.

NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
munca in conditii specialeconditii specialemedicina munciisecuritatea si sanatatea in munca

Data aparitiei: 24 Ianuarie 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Tot ce trebuie sa stiti despre munca in conditii speciale Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]