Legea nr. 28/2024 defineste lucratorii straini inalt calificati si introduce conditii speciale pentru eliberarea avizului de angajare pentru acestia.
Astfel, principalele modificari sunt:
1. Durata contractului pe perioada determinata pentru care angajatorul poate cere un aviz de angajare este de 6 luni, in loc de 1 an;
2. Salariul minim este cel putin la nivelul castigului salarial mediu brut (fata de dublul acestuia, pana acum);
3. Inainte de angajarea unui strain inalt calificat, angajatorul trebuie sa fi depus diligente pentru ocuparea locului de munca vacant de catre un cetatean roman, un cetatean UE sau de catre un strain titular al dreptului de sedere pe termen lung pe teritoriul Romaniei.
O.U.G. nr. 25/2024 cuprinde importante aspecte de noutate, inclusiv obligatii noi pentru angajatori, respectiv de a desfasura efectiv activitate in domeniul de activitate pentru care solicita avizul de angajare minimum 1 an, si de a incheia contractul individual de munca in termen de 15 zile de la intrarea strainului pe teritoriul Romaniei, mai multe AICI.
Dar cum se va proceda atunci cand un cetatean roman cu domiciliul in alta tara, doreste angajarea in Romania? Specialistii de la PortalCodulMuncii explica:
"O firma doreste angajarea unui cetatean roman care este rezident in Irlanda. La momentul angajarii acesta detine doar pasaport valabil nu si carte de identitate. Se poate face angajarea doar pe baza pasaportului? Se urmeaza procedura obisnuita de angajare fiind rezident in alta tara?"
Raspunsul specialistilor:
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Conform OUG 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani:
Art. 12
(3) In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin act de identitate se intelege cartea de identitate, cartea de identitate simpla, cartea electronica de identitate, cartea de identitate provizorie si buletinul de identitate, aflate in termen de valabilitate.
oate documentele necesare pentru eliberarea cartii de identitate, a cartii de identitate simple sau a cartii electronice de identitate;
Art. 13
(1) Actul de identitate face dovada identitatii, a cetateniei romane si, dupa caz, a domiciliului sau a resedintei din Romania. Dovada resedintei se face si cu documentul prevazut la art. 33.
Doriti sa angajati lucratori straini? V-am pregatit un ghid de exceptie care va arata care sunt principalele probleme pe care le veti intampina si care sunt solutiile cele mai eficiente pentru a le depasi!
Ghidul este extrem de oportun in contextul in care angajatii straini devin o varianta foarte convenabila, in multe firme, pentru rezolvarea problemei cu forta de munca si, mai ales, in contextul in care avem noutati legislative importante aduse de Legea nr. 28/2024 si Ordonanta de Urgenta nr. 25/2024, vezi AICI >>>
Art. 20
(1) Cartea de identitate provizorie se elibereaza in urmatoarele cazuri:
c)in cazul cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate, care locuiesc temporar in Romania;
Astfel, daca cetateanul rezident in Irlanda are domiciliul in acest stat, inseamna ca este cetatean roman cu domiciliu in strainatate. O persoana poate avea doar un domiciliu si mai multe resedinte.
Conform celor de mai sus, persoana in cauza trebuie sa solicite carte de identitate provizorie pentru a face dovada resedintei pe teritoriul Romaniei daca activitatea este prestata pe teritoriul Romaniei.
Angajarea se va efectua in baza cartii de identitate provizorie.
Un raspuns oferit in octombrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.