Aspecte privind instruirea salariatilor in domeniul sanatatii si securitatii in munca sunt prevazute in Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 si, in mod special, in Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin HG nr. 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare (art. 74 – 100).
Astfel, la art. 77 din Normele metodologice se prevede ca ”Instruirea lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca cuprinde 3 faze:
a) instruirea introductiv-generala;
b) instruirea la locul de munca;
c) instruirea periodica.”
Normele metodologice stabilesc prin prevederi exprese cine face cele 3 tipuri de instruiri. Astfel Instruirea introductiv – generala se poate face de angajator/lucratorul desemnat/un lucrator al serviciului intern de prevenire si protectie/serviciul extern de prevenire si protectie, conform art. 85 din Normele metodologice.
Pentru a intelege mai bine cine are obligatia de a asigura instruirea la locul de munca, am luat drept punct de plecare un studiu de caz prezentat pe PortalCodulMuncii:
"Referitor la legislatia privind securitatea si sanatatea in munca, conform normelor metodologice de aplicare a legii 319/2006, instruirea la locul de munca si cea periodica se realizeaza de catre conducatorul locului de munca. Concret cine are obligatia de a realiza instruirea la locul de munca si cea periodica? Este obligatoriu ca persoana care face instruirea sa aiba calitatea de angajat in cadrul societatii? Acestea nu se pot realiza prin serviciul extern?
De asemenea un colaborator prestator de servicii sau administratorul cu contract de mandat din cadrul societatii, nu poate realiza cele 2 forme de instruire? Se poate realiza instruirea la locul de munca si periodica doar prin instructiuni si informari scrise, transmise cu dovedirea luarei la cunostinta de catre destinatar sau este obligatoriu a se realiza instruirile prin prezenta fizica a unei persoane calificate care sa explice lucratorior instructiunilor antementionate?"
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Raspunsul specialistilor:
La art. 91 alin. (1) din Normele metodologice se prevede ca ”Instruirea la locul de munca se face de catre conducatorul direct al locului de munca, in grupe de maximum 20 de persoane.”
La art. 96 alin. (1) din Normele metodologice se prevede ca ”Instruirea periodica se efectueaza de catre conducatorul locului de munca”. La alin. (4) se prevede ca ”Verificarea efectuarii instruirii periodice se face de catre seful ierarhic al celui care efectueaza instruirea si prin sondaj de catre angajator/lucratorul desemnat/serviciul intern de prevenire si protectie/serviciile externe de prevenire si protectie, care vor semna fisele de instruire ale lucratorilor …”.
Avand in vedere aceste prevederi exprese, in opinia noastra, cele doua tipuri de instruiri (la locul de munca si periodica) trebuie facute de conducatorul locului de munca, doar instruirea generala putand a fi facuta de serviciul extern SSM. Fiind vorba de un conducator al locului de munca, acesta este angajat al societatii pe o functia cu atributii de conducere a unei echipe/structuri din societatea respectiva.
Prin urmare, conform prevederilor legale mentionate mai sus, nu serviciul extern face aceste instruiri. De altfel, din prevederile art. 96 alin. (4), citat mai sus, rezulta ca atributia serviciului extern este aceea de a verifica, prin sondaj, instruirea periodica si de a semna Fisa de instruire la rubrica dedicata celui care a verificat insusirea cunostintelor. Deci, in acest caz, rolul serviciului extern nu este de a realiza instruirea ci de a verifica efectuarea acesteia de catre cel care face instruirea.
Asa cum am precizat mai sus, normele legale prevad expres ca cele doua tipuri de instruiri se fac de conducatorul locului de munca, deci nu pot fi facute de un colaborator extern.
In ceea ce il priveste pe administratorul societatii, acesta are prin lege si statul calitatea de reprezentant legal al angajatorului, este angajatorul in sine, si are ca atributii administrarea intregii societati, fiind practic conducatorul acesteia. De principiu, administratorul societatii, ca si serviciul extern, conform acelorasi prevederi de la art. art. 96 alin. (4) are tot rolul de a de a verifica, prin sondaj, instruirea periodica si de a semna Fisa de instruire la rubrica dedicata celui care a verificat insusirea cunostintelor, in calitate de reprezentant legal al angajatorului.
Bineinteles insa, in situatia in care nu exista alti conducatori ai locului de munca in societate (director, sef atelier, sef echipa, manager, orice alt tip de functie cu atributii de conducere) atunci instruirile pot fi facute chiar de administratorul societatii in calitate de reprezentant legal si persoana responsabila cu organizarea SSM la nivelul societatii.
Avand in vedere prevederile art. 91 alin. (1) din Normele metodologice, citate mai sus, in conditiile in care se mentioneaza ca instruirea la locul de munca se face in grupe de max. 20 de persoane, apreciem ca implica prezentari facute de conducatorul locului de munca, nu doar semnarea luarii la cunostinta a unor informari scrise. Domeniul SSM este unul de mare responsabilitate pentru angajator, in vederea reducerii riscurilor de incidente/accidente la locul de munca si probabil, in acest context, comunicarea directa cu salariatii care pot sa puna si intrebari cu privire la temele instruirii, este considerata a fi mai eficienta decat alte metode.
Atentie!
ITM-ul aplica amenzi de 8.000 de lei daca nu aveti fise de instruire a angajatilor si de evaluare a riscurilor in domeniul SSM
Va oferim un kit cu 20 de fise intocmite impecabil - Folositi-le si veti trece fara emotii peste orice control, detalii AICI >>>
In ceea ce priveste instruirea perioadica, la art. 96 alin. (5) se prevede chiar obligatia de a se realiza demonstratii practice, si astfel, in opinia noastra, nu se poate realiza doar prin instructiuni/informari scrise.
Avand in vedere ca cele doua tipuri de instruiri se fac de conducatorul locului de munca, acesta nu trebuie sa aiba calificare in domeniul SSM ci doar sa fi beneficiat, la randul sau de instruire specifica SSM – art. 80 din Normele metodologice.
Un raspuns oferit in decembrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.