Munca in ture versus munca continua. Analiza specialistului

Contract de muncacodul munciirepausul saptamanalrepausmunca in ture
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Analiza noastra se va opri asupra mai multor aspecte in ce priveste munca in ture si vom raspunde urmatoarelor intrebari:


1. Programul de lucru de tip inegal, tura de 12 ore cu 24, se considera a fi continuu sau discontinuu?

Se precizeaza ca intre ture se efectueaza concret timpul obligatoriu de odihna de 24 ore, iar programul incepe intotdeauna la ora la care s-a incheiat in ziua precedenta. (ex. prima zi, program 07:00 - 19:00, repaus 24 ore; a doua zi 19:00 - 07:00).

2. Conform exemplului prezentat mai sus,  in mod expres se are in vedere tura de noapte cand programul de munca se intinde pe doua zile calendaristice. Exista posibilitatea repartizarii celor 5 ore dintr-o zi la cele 7 ore din ziua urmatoare astfel incat toate cele 12 ore aferente turei sa fie evidentiate INTR-O SINGURA ZI si nu in doua?

3. Acest tip de program, de 12-24 efectuat pe o perioada de 21 zile, dupa care se acorda cumulat 5 zile de repaus aferente repausului saptamanal obligatoriu si 1 zi la plata ca ore suplimentare, INTRA IN CONFLICT CU prevederea C.M. conform careia nu poti lucra consecutiv mai mult de 14 zile fara acordarea repausului obligatoriu? Se precizeaza ca exista atat acordul angajatilor, cat si al liderului de sindicat.

Nota: Deocamdata, programul de 12 ore cu 24 pauza nu a fost evidentiat in CIM, prin nicio anexa si nici in fisa postului.

Solutia consultantului:

Indiferent de organizarea timpului de lucru salariatii au dreptul la acordarea in natura a repausului saptamanal de doua zile consecutive.

Astfel, potrivit art. 137 alin. (1) din Legea 53/2003- Codul muncii, republicata, repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica. Atata timp cat in privinta salariatilor ce lucreaza dupa un program de lucru in ture legea nu prevede vreo exceptie de la aplicarea acestor dispozitii legale, apreciem ca si acestia au dreptul la repaus saptamanal.

Asadar, indiferent de modalitatea de organizare a timpului de lucru salariatii au dreptul la acordarea in natura a repausului saptamanal in doua zile consecutive din cadrul saptamanii.

In doua situatii prevazute de art. 137 alin. (2) din Codul muncii repausul saptamanal se poate acorda in alte zile decat sambata si duminica:
a) in cazul in care ar prejudicia interesul public;
b) in cazul in care ar prejudicia desfasurarea normala a activitatii.

In aceste situatii repausul saptamanal poate fi acordat in alte zile consecutive decat sambata si duminica si precizate in contractul colectiv de munca sau in regulamentul intern, in conformitate cu dispozitiile art. 137 alin. (2) din Codul muncii.

In cazul in care angajatorul nu poate acorda repausul saptamanal in zilele de sambata si duminica atunci, in conformitate cu dispozitiile art. 137 alin. (3) din Codul muncii, salariatii vor beneficia de un spor la salariu stabilit prin contractul colectiv de munca sau, dupa caz, prin contractul individual de munca.

De asemenea, la stabilirea programului de lucru se va tine seama ca perioadele de lucru de 12 ore sa fie urmate de perioade de repaus de 24 de ore.

Totodata, se va respecta regula impusa de Codul muncii la art. 112 conform careia durata normala a timpului de lucru este 40 de ore pe saptamana.

In concluzie, programul de lucru al salariatilor care presteaza activitate "in ture" se va stabili  astfel incat durata muncii sa nu depaseasca 40 de ore pe saptamana, salariatii sa beneficieze de doua zile de repaus saptamanal conform celor mai sus expuse, precum si de perioade de repaus de 24 de ore atunci cand ziua de lucru este de 12 ore. Stabilirea programului de lucru al salariatilor, precum si orele de incepere a turelor apartine in totalitate angajatorului, in functie de natura activitatii pe care acesta o desfasoara, luand in considerare prevederile legale mentionate anterior. Asadar, Codul muncii stabileste numarul de ore, si nu repartizarea acestora, lasand la latitudinea angajatorului posibilitatea de a-si stabili modalitatea concreta de repartizare a acestora.

Astfel, potrivit prevederilor art. 116 din Codul muncii, modul concret de stabilire a programului de lucru inegal in cadrul saptamanii de lucru de 40 de ore, precum si in cadrul saptamanii de lucru comprimate va fi negociat prin contractul colectiv de munca la nivelul angajatorului sau, in absenta acestuia, va fi prevazut in regulamentul intern.

De asemenea, Codul muncii prevede expres faptul ca programul de lucru inegal poate functiona numai daca este specificat expres in contractul individual de munca (art. 116 alin. (2)).

Programul de munca si modul de repartizare a acestuia pe zile sunt aduse la cunostinta salariatilor si sunt afisate la sediul angajatorului. Totodata, angajatorul are obligatia de a tine evidenta orelor de munca, aceasta evidenta trebuind sa fie cea reala, efectiv prestata de salariat, in cadrul programului stabilit de lucru.

Asadar, in cazul mentionat de dvs, daca turele de lucru au fost stabilite a se desfasura de la ora 7.00 la ora 19.00 si de la ora 19.00 la ora 7.00, orele astfel efectuate trebuie evidentiate in mod corect, astfel cum sunt ele prestate de salariati. Asadar, nu exista posibilitatea ca munca sa fie efectuata in perioada 19.00 - 7.00, dar sa fie evidentiata diferit pentru a fi cuprinsa in cadrul unei singure zile.

In situatii de exceptie, potrivit prevederilor art. 137 alin. (4), zilele de repaus saptamanal sunt acordate cumulat, dupa o perioada de activitate continua ce nu poate depasi 14 zile calendaristice, cu autorizarea inspectoratului teritorial de munca si cu acordul sindicatului sau, dupa caz, al reprezentantilor salariatilor. In acest caz, salariatii al caror repaus saptamanal se acorda in conditiile alin. (4) au dreptul la dublul compensatiilor cuvenite potrivit art. 123 alin. (2). Art. 123 alin. (2) precizeaza ca sporul nu poate fi mai mic de 75 % din salariul de baza.

Asadar, pe langa conditia situatiei de exceptie trebuie sa solicitati si autorizarea inspectoratului teritorial de munca, doar acordul sindicatului si al salariatilor nefiind suficient. Prestarea activitatii continue pentru o perioada de cel mult 14 zile calendaristice, precum si repausul saptamanal cumulat dupa aceasta perioada vor fi puse in practica numai dupa autorizarea inspectoratului teritorial de munca. Prin urmare, nu este suficient sa notificati inspectoratul fara a astepta un raspuns ci trebuie sa obtineti autorizarea acestuia.

In concluzie, apreciem ca anterior desfasurarii activitatii in conditiile alin. (4) al art. 137 din Codul muncii, respectiv fara acordarea zilelor de repaus saptamanal, angajatorul trebuie sa stabileasca de comun acord cu sindicatul sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor, atat numarul exact al zilelor in care activitatea va fi prestata in mod contiuu (sub 14 zile calendaristice), precum si perioada exacta in care se propune acordarea zilelor de repaus saptamanal. In situatia in care activitatea se va desfasura in mod continuu pentru o perioada mai mare de 14 zile, aceasta contravine prevederilor Codului muncii, angajatorul fiind pasibil de a fi sanctionat cu amenda de la 1.500 la 3.000 lei potrivit prevederilor art. 260 alin. (1) lit. j) din Codul muncii.

De asemenea, asa cum am mentionat, potrivit prevederilor art.116 alin. (2) din Codul muncii, programul de lucru inegal poate functiona numai daca este specificat expres in contractul individual de munca al salariatului. Asadar, in situatia in care programul de lucru se va desfasura astfel, apreciem ca potrivit pervederilor art. 17 alin. (5) din Codul muncii trebuie sa incheiati un act aditional la contractul individual de munca al salariatilor respectivi, prin care sa introduceti aceasta prevedere, act aditional ce trebuie incheiat intr-un termen de 20 de zile lucratoare de la data aparitiei modificarii.



de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Contract de muncacodul munciirepausul saptamanalrepausmunca in ture

Data aparitiei: 25 Aprilie 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Munca in ture versus munca continua. Analiza specialistului Nota: 3 din 5 - 5 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]