Ne apropiem cu pasi din ce in ce mai siguri catre ceea ce pare a fi incheierea perioadei in care pandemia ne-a tinut pe toti in case si a lasat afacerile din intreaga tara cu usile inchise. Intrebarile cu privire la repornirea afacerii se fac din ce in ce mai auzite. Cum procedam? Care va fi cel mai bun plan? Cum ne ferim de o viitoare criza? Care sunt cei mai buni oameni pe care sa-i angajam pentru a ne consolida afacerea?
Pe de o parte, faptul ca multe dintre firme si-au putut continua activitatea datorita angajatilor trimisi sa lucreze de acasa a fost un colac de salvare de care firmele ar trebui sa se foloseasca in continuare. Au existat si multe companii care si-au trimis angajatii in
somaj tehnic, o alternativa viabila atata vreme cat statul va reusi sa sprijine in timp util companiile prin masurile promise.
In timp ce unele voci din domeniu pun schimbarea domeniului muncii prin munca de acasa, un studio facut de Universitatea Chicago atrage atentia ca doar 34% dintre joburi pot fi efectuate in intregime de acasa, iar procentul demonstreaza ca joburile traditionale nu sunt in pericol de disparitie sau, cel putin, nu la nivelul vehiculat. Conform unei
analize recente, 17 milioane de oameni au facut cereri de ajutor de somaj in ultimele 3 saptamani (numai in Statele Unite), este o nevoie inca foarte mare de angajare in campul muncii traditional si care nu poate oferi alternativa lucrului de acasa.
Ce avem insa de facut pentru a ne porni afacerea? Iata cativa pasi care ne asigura ca viitorul va fi un pic mai stralucit decat prezentul.
1. Dezvoltati strategii concrete pe termen scurt si mediu.
Viitorul apropiat nu va arata ca ceea ce am cunoscut pana acum. Munca va trebui continuata si in lunile urmatoare de acasa de cei mai multi dintre angajati, acolo unde acest lucru este posibil. Va trebui sa aveti reguli stricte si clare in ce priveste protejarea angajatilor care vin la locul de munca (echipamente sanitare, masti, dezinfectant etc.). Cel mai probabil se vor derula si controale din partea ITM pentru a se asigura ca se respecta aceste masuri. Informati din timp angajatii pentru ca si ei trebuie sa respecte anumite reguli (dezinfectarea mainilor, purtarea mastilor in spatii inchise, neprezentarea la birou daca apar simptome similare celor provocate de Coronavirus etc.). Apelati la munca in ture daca vi se pare ca acest lucru va usura munca in lupta cu virusul COVID-19.
2. Locul de munca trebuie pregatit.
Avioanele iau deja masuri suplimentare si modifica spatiile interioare pentru a se asigura ca pasagerii calatoresc in siguranta. De la furnizarea de masti de protectie si pana la montarea de panouri de plexiglass intre scaune, se iau masuri diverse pentru a reduce riscurile de contaminare. In functie de tipul companiei, sunt necesare masuri diverse. Informati-va, faceti cercetari, intrebati alti angajatori din acelasi domeniu, consultati un expert in sanatate. Faceti tot ceea ce e necesar pentru ca locul de munca sa fie unul care protejeaza si care nu va supune angajatii la riscuri in mod inutil. Cateva masuri suplimentare (dezinfectarea frecventa a birourilor, a manerelor, a spatiilor comune de lucru se pot dovedi extrem de eficiente).
3. Faceti o analiza a masurilor concrete privind volumul de munca, obiectivele pentru anul in curs si necesitatea de a face noi angajari.
Se recomanda ca inclusive in anunturile de angajare sa descrieti felul in care va veti proteja viitorii angajati de riscul de contaminare. Din nou, viitorul nu va mai semana, din multe puncte de vedere care tin de
SSM, cu ceea ce am cunoscut pana acum. Este nevoie sa ne adaptam, iar unele dintre aceste schimbari se vor vedea inclusiv in felul in care comunicam. Daca va doriti sa reangajati unii dintre oamenii la care ati fost nevoiti sa renuntati odata cu declansarea crizei, este foarte probabil sa fie necesar sa plusati cu o majorare de salariu sau un bonus pentru cateva luni. Luati in calcul aceste eforturi salariale cand va planificati bugetul. Se vorbeste mult despre repornirea economiei, despre repunerea motoarelor in functiune. Efortul, mai mult ca niciodata, va fi unul comun, iar unele dintre cele mai bune strategii se vor dovedi cele care au regandit deja modelul de business si care au inteles ca rezultatele bune nu se obtin printr-un volum mai mare de munca, ci printr-un mod mai inteligent de a munci (digitalizare, crearea unui portofoliu divers de servicii si produse electronice, flexibilizarea programului de munca etc.).
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Salariul minim in constructii. Mentinere 24 luni. Eliminare faciitati fiscale.Intrebare: Va rog sa ne lamuriti cu privire la salariul de baza minim brut pe tara din OUG 156/31.12.2024 (ordonanta trenulet) asa cum este mentionat la art. LXIX ca, nerespectarea acestuia atrage anularea acordarii facilitatilor fiscale. Care facilitati, daca de la 01.01.2025 acestea sunt eliminate? Daca am un salariat incadrat cu salariul minim timp de 2 ani, il pot lasa la 4.582 lei, avand in vedere ca cei din constructii au salariul mai mare decat cei din sectoarele incadrate la exceptii si care pierd...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Negociere nou CCM dupa aprobarea BVCIntrebare: Prin OUG nr. 156/2024 a fost modificata OG 26/2013 in sensul introducerii art 12 indice 2 Art. 12 indice 2 (1) Prin derogare de la prevederile art. 97 din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, contractele colective de munca se negociaza, in conditiile legii, dupa aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli ale operatorilor economici, in limitele si in conditiile stabilite prin bugete. (2) Drepturile stabilite prin contractele colective de munca incheiate dupa data de 1.01.2025 se acorda...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<