Veniturile din salarii realizate ca urmare a activitatii de creare de programe pentru calculator reprezinta venituri scutite de impozitul pe salarii. Eliminarea acestei prevederi a suscitat numeroase controverse, fiind in cele din urma pastrata. Astfel, in temeiul art. 55 alin. (4) lit. l), veniturile din salarii, ca urmare a activitatii de creare de programe pentru calculator nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile in conditiile reglementate prin Ordinul nr. 250/189/748 din 31 mai 2004.
Angajatorii vor considera venituri neimpozabile veniturile din salariile realizate ca urmare a unei activitati de creare de programe pentru calculator. Veti putea acorda salariatilor dumneavoastra facilitatea stabilita de prevederile Codului fiscal daca sunteti societate comerciala care isi desfasoara activitate in Romania conform legislatiei romane in vigoare si care are in obiectul de activitate "crearea de programe pentru calculator", conform codurilor CAEN 7221 (5820, potrivit noii clasificatii) - Editarea de programe si 7222 - Consultanta si furnizare de alte produse software (6201, 6202, 6209 conform noii clasificatii).
Conditiile care trebuie indeplinite cumulativ de catre persoanele fizice pentru a putea beneficia de scutirea de impozit pe veniturile din salarii vizeaza pregatirea salariatilor si modul de desfasurare a activitatii in cadrul angajatorului, cuantumul veniturilor realizate de angajator din activitatea salariatilor respectivi.
In calitate de angajator, puteti acorda scutirea de impozit pe veniturile din salarii numai salariatilor angajati in baza unui contract individual de munca, la locul unde acestia au functia de baza
Conditiile legate de pregatirea salariatilor si modul de desfasurare a activitatii acestora sunt:
ï€ posturile pe care sunt angajate persoanele fizice corespund ocupatiilor de analist, programator, proiectant de sistem informatic, inginer/programator de sistem informatic, administrator baze de date, inginer software sau manager de proiect informatic;
Portal Codul Muncii
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
ï€ presteaza in mod efectiv urmatoarele activitati de: analist, programator, proiectant de sistem informatic, inginer sau programator de sistem informatic, administrator al bazei de date, inginer de software, manager de proiect informatic;
ï€ postul ocupat face parte dintr-un compartiment specializat de informatica, evidentiat in organigrama angajatorului; prin compartiment specializat de informatica se intelege centru de calcul, directie, departament, oficiu, serviciu, birou, compartimente sau altele asemenea;
ï€ sunt absolventi ai unor institute de invatamant superior de lunga durata acreditate; pe diploma de absolvire este inscrisa una din specializarile: automatica, calculatoare, informatica, cibernetica, matematica sau electronica.
Pentru indeplinirea acestei conditiei, salariatii vor prezenta diploma de absolvire in copie legalizata sau adeverinta eliberata de facultatea de profil care atesta absolvirea unei forme de invatamant superior de lunga durata avand inscrisa una dintre specializarile admise. Diplomele de absolvire trebuie sa fie ale unei forme de invatamant superior de lunga durata avand inscrisa una dintre specializarile mentionate.
Pe langa primele conditii care sunt in puterea salariatului de a le indeplini, legiuitorul a mai impus o alta conditie ce trebuie indeplinita alaturi de celelalte. Pentru a putea acorda scutirea de impozit pe veniturile din salarii, angajatorul va trebui sa realizeze in anul fiscal precedent din activitatea de creare de programe de calculator, destinate comercializarii pe baza de contract, un venit anual de cel putin 10.000 dolari SUA pentru fiecare angajat care beneficiaza de scutirea respectiva.
Daca o persoana juridica a realizat pe anul precedent (sau o fractiune din anul precedent) 400.000 USD, ea poate acorda scutirea de impozit pe venitul obtinut din activitatea de programe pentru calculator unui numar de maxim de 40 de programatori (400.000 USD : 10.000 USD), in situatia in care si celelalte conditii cumulative sunt indeplinite.
Incadrarea unei persoane in categoriile de activitati sau de ocupatii si neimpozitarea veniturilor din salarii pentru aceasta categorie de salariati constituie responsabilitatea dumneavoastra in calitate de angajator.
In calitate de angajator veti constitui un dosar care se va pastra la sediu in vederea controlului, cu urmatoarele documente justificative:
ï€ actul constitutiv, in cazul societatilor comerciale;
ï€ organigrama angajatorului;
ï€ fisa postului;
ï€ copie legalizata dupa diploma de absolvire;
ï€ carnetul de munca sau copie dupa carnetul de munca;
ï€ statul de plata intocmit separat pentru angajatii care beneficiaza de scutire, care se depune lunar la inspectoratele teritoriale de munca;
ï€ comanda interna, aprobata de organul de conducere abilitat al angajatorului, care sa ateste procesul de creare de programe pentru calculator;
ï€ balanta analitica in care sa fie reflectate distinct veniturile din activitatea de creare de programe pentru calculator.
Daca nu pot fi indeplinite conditiile mentionate mai sus, programatorii isi pot desfasura activitatea obtinand pentru programele create drepturi de autor. Aceasta poate reprezenta partial o solutie de optimizare fiscala in cazul in care angajatorul este in primul an de activitate sau nu a indeplinit plafonul de venit/salariat.
Obligatiile societatii, in calitate de platitor de venituri din drepturi de proprietate intelectuala sub forma drepturilor de autor sunt incepand cu veniturile platite in perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2012:
ï€ incheierea unui contract de cesiune a drepturilor de autor si nu a unui contract individual de munca sau a unei conventii civile;
ï€ calculul si retinerea impozitului stabilit in cota de 10% reprezentand plata anticipata in contul impozitului pe venit datorat de persoana fizica; baza de calcul a impozitului in cota de 10% este, pentru veniturile realizate in anterior datei de 1 ianuarie 2012, insasi venitul brut, iar pentru veniturile realizate dupa data de 1 ianuarie 2012, conform modificarilor aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2010, venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit Titlului IX indice 2 din Codul fiscal; acestea sunt potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 coroborat cu prevederile art. 296 indice 14 din Codul fiscal, contributia la asigurarile sociale in cota de 10,5% si contributia de asigurare pentru somaj in cota de 0,5%; baza de calcul al acestor contributii este stabilita conform celor de mai jos;
Precizam faptul ca obligatiile privind contributia la asigurarile sociale si contributia la asigurarile sociale de sanatate vor fi preluate in cadrul Capitolului II - Contributii sociale obligatorii privind persoanele care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole si asocieri fara personalitate juridica, al Titlului IX indice 2 din Codul fiscal ce se va aplica incepand cu data de 1 iulie 2012, odata cu abrogarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 cu aceeasi data.
ï€ calculul, retinerea si virarea contributiilor individuale de asigurari sociale si pentru somaj in cota de 10,5% si 0,5% potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 astfel cum a fost modificata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010; baza de calcul al celor doua contributii individuale este venitul brut din drepturi de autor diminuat cu cota forfetara de cheltuieli prevazuta la art. 50 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal; aceste contributii nu vor fi retinute persoanelor care au calitatea de pensionar sau sunt asigurate in alte sisteme neintegrate sistemului public de pensii (alin. (5) al art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, cu modificarile si completarile ulterioare);
ï€ virarea impozitului pe venit si a contributiilor sociale individuale la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul;
ï€ eliberarea catre persoana fizica a unui document cuprinzand in special venitul brut la care se aplica cota de impozit de 10%, impozitul pe venit retinut prin retinere la sursa si suma achitata, cu ajutorul caruia persoana fizica sa isi poata indeplini obligatiile declarative; consideram necesar a fi incluse in documentul eliberat persoanei fizice si contributiile sociale individuale care au facut obiectul retinerii la sursa si virarii de catre platitor; persoana fizica va putea astfel sa le includa in declaratia privind venitul realizat (formularul 200), acestea fiind considerate cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe venit in cota de 16%;
ï€ depunerea formularului 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", lunar, pana la data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare lunii la care se refera, pentru obligatiile de plata reprezentand impozit retinut la sursa, conform legislatiei specifice privind impozitul pe venitul persoanelor fizice, cum este cazul impozitului pe veniturile din drepturi de proprietate intelectuala si contributiile individuale de asigurari sociale si pentru somaj; in situatia in care prsoana fizica nu este supusa contributiilor sociale individuale, platitorul va completa formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat";
ï€ depunerea formularului 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit" pana la data de 28 februarie a anului urmator, pentru veniturile platite in anul fiscal curent, pentru care ati retinut si virat impozit pe venit in anul expirat.
Incepand cu 1 iulie 2102, persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal dobandesc calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, conform art. 296 indice 21 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal. Modificarea se produce in contextul abrogarii prevederilor art. III din OUG nr. 58/2010 incepand cu aceasta data.
Persoanele fizice care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal datoreaza contributii sociale individuale in cursul anului, platitorii de venituri avand obligatia calcularii, retinerii si virarii sumelor respective, iar obligatiile calculate, retinute si virate in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit fiind obligatii finale. Contributiile retinute se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-a platit venitul, in functie de perioada fiscala de raportare, conform art. 296 indice 24 alin. (5) si (6) din Codul fiscal.
In aceste conditii, incepand cu data de 1 iulie 2012, nu se va mai calcula contributia de asigurari pentru somaj pentru persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, insa vor intra sub incidenta contributiei de asigurari sociale de sanatate astfel cum este reglementata de Codul fiscal.
Cota de contributie de asigurari sociale pentru veniturile in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal este cea individuala de 10,5%.
Cota de contributie de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal este cea individuala de 5,5%.
Baza de calcul a contributiilor sociale individuale de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate este diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila prevazuta la art. 50 din Codul fiscal (egala cu 20% sau 25% din venitul brut conform art. 50 alin. (1) si (2) din Codul fiscal), in situatia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala.
Potrivit art. 296 indice 22 alin. (5) din Codul fiscal, pentru persoanele prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. f), - inclusiv pentru persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din drepturi de proprietate intelectuala -, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.
Potrivit art. 296 indice 22 alin. (7) din Codul fiscal, pentru persoanele prevazute la art. 52 alin. (1) lit. a)-c), - care realizeaza inclusiv venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din drepturi de proprietate intelectuala -, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.
In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale, persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea nr. 263/2010 (de exemplu daca este salariat cu contract individual de munca), precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu datoreaza aceasta contributie pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la alin. art 296 indice 21 alin. (1) din Codul fiscal (PFA, iI, IF, profesii libere, venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal).
Printre exceptiile specifice de la plata contributiilor sociale prevazute de art. 296 indice 23 din Codul fiscal, este de mentionat si exceptia de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, daca realizeaza:
- venituri de natura celor mentionate la cap. I;
- venituri sub forma indemnizatiilor de somaj,
- venituri din pensii mai mici de 740 lei;
- venituri din activtati independente realizate de intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale, membrii intreprinderii familiale, persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice, persoanele care realizeaza venituri din profesii libere;
- venituri din activitatile agricole din cultivarea si valorificarea florilor, legumelor si zarzavaturilor, in sere si solarii special destinate acestor scopuri si/sau in sistem irigat, din cultivarea si valorificarea arbustilor, plantelor decorative si ciupercilor si din exploatarea pepinierelor viticole si pomicole si altele asemenea;
- venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din valorificarea produselor agricole obtinute dupa recoltare, in stare naturala, de pe terenurile agricole proprietate privata sau luate in arenda, catre unitati specializate pentru colectare, unitati de procesare industriala sau catre alte unitati, pentru utilizare ca atare;
- venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent;
- venituri din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara;
- venituri obtinute de o persoana fizica dintr-o asociere cu o persoana juridica contribuabil, potrivit Titlului IV indice 1 din Codul fiscal, care nu genereaza o persoana juridica si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e) din Codul fiscal.