CNIPMMR sustine noile norme privind platile intarziate

09 Aprilie 2013
09 Aprilie 2013
Formulare ImpoziteIMM-uriplati intarziateCNIPMMRarieratecredit-pod
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Potrivit unui nou comunicat, CNIPMMR saluta adoptarea Legii nr. 72/2013 si transpunerea Directivei 7/2011 privind combaterea platilor intarziate.

I. Prevederile principale ale Legii nr. 72/2013

In Monitorul Oficial, Partea I, nr. 182/02.04.2013, a fost publicata Legea nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante, care asigura transpunerea Directivei 2011/7/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 februarie 2011 privind combaterea intarzierii in efectuarea platilor in tranzactiile comerciale.

Legea nr. 72/2013 se aplica creantelor certe, lichide si exigibile, constand in obligatii de plata a unor sume de bani care rezulta dintr-un contract incheiat intre profesionisti sau intre acestia si o autoritate contractanta, contractul avand ca obiect furnizarea de bunuri sau prestarea de servicii, inclusiv proiectarea si executia lucrarilor publice, a cladirilor si a lucrarilor de constructii civile.

Nu sunt incluse in sfera de aplicare a Legii nr. 72/2013:

-    creantele inscrise la masa credala in cadrul unei proceduri de insolventa si creantele ce fac obiectul unui mandat ad-hoc, concordat preventiv ori al unei intelegeri incheiate ca urmare a unei negocieri extrajudiciare de restructurare a datoriilor unei societati;

-    contractele incheiate intre profesionisti si consumatori.


Legea nr. 72/2013 instituie termene obligatorii de plata si de receptie:


    In raporturile dintre profesionisti, termenul de plata nu poate fi mai mare de 60 de zile calendaristice, cu exceptia unor prevederi contractuale diferite, sub rezerva ca aceaste clauze sa nu fie abuzive.

    In contractele de achizitie publica, autoritatile contractante au obligatia executarii obligatiei de plata a sumelor de bani cel tarziu in termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii facturii sau a oricarei altei cereri echivalente de plata sau de la data receptiei bunurilor sau prestarii serviciilor, cu exceptia institutiilor publice din domeniul sanatatii si entitatilor publice care furnizeaza servicii medicale de sanatate, pentru care termenul legal de plata pentru obligatiile banesti rezultand din contracte incheiate cu profesionisti este de cel mult 60 de zile calendaristice.

    Procedura de receptie sau verificare nu poate depasi 30 de zile calendaristice de la data primirii bunurilor sau prestarii serviciilor, cu exceptiile unor cazuri justificate in mod obiectiv de natura sau caracteristicile contractului, sub rezerva ca aceasta clauza sa nu fie abuziva.


Prin Legea nr. 72/2013 se instituie masuri pentru combaterea platilor intarziate:


    In cazul in care si-a indeplinit obligatiile contractuale si nu a primit suma datorata la scadenta, creditorul este indreptatit sa perceapa dobanda pentru efectuarea cu intarziere a platilor, fara a fi necesara o notificare;

    Se prevad compensatii pentru costurile de recuperare, reprezentate de o suma fixa de 40 de euro, pe care creditorul are dreptul sa o obtina de la debitor ca despagubire minima, fara a fi necesara o notificare;

    Creditorul este indreptatit sa solicite o despagubire rezonabila de la debitor pentru orice cheltuieli de recuperare care depasesc suma fixa respectiva, precum cheltuielile suportate pentru angajarea unui avocat sau a unei firme de colectare a creantelor;

    Clauzele contractuale sau practicile care exclud achitarea unor dobanzi sau compensarea cheltuielilor de recuperare pentru efectuarea cu intarziere a platilor sunt considerate ca fiind vadit inechitabile.


II. Pozitia CNIPMMR privind adoptarea Legii nr. 72/2013

CNIPMMR saluta transpunerea Directivei 2011/7/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 februarie 2011 privind combaterea intarzierii in efectuarea platilor in tranzactiile comerciale si adoptarea Legii nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante, cu valorificarea propunerilor sale.

CNIPMMR a formulat amendamente de imbunatatire si clarificare a solutiilor legislative cuprinse in Proiectul de lege inregistrat la Senat cu nr. L 11/2013, care au vizat:


    Evidentierea explicita si fara interpretari a termenelor legale de plata/receptie (inclusiv a exceptiilor) si a necesitatii respectarii lor, atat in contractele de achizitie publica cat si in tranzactiile comerciale dintre comercianti, astfel incat sa fie asigurata transpunerea pe deplin si aplicarea efectiva a prevederilor Directivei 2011/7/UE.

    Imbunatatirea prevederilor privind reglementarea clauzelor abuzive si vadit inechitabile, constand in:


*        imbunatatirea definitiei clauzelor abuzive: practica sau clauza contractuala prin care se stabileste in mod vadit inechitabil, in raport cu creditorul, termenul de plata, nivelul dobanzii pentru plata intarziata sau al daunelor-interese suplimentare este considerata abuziva.

*        calificarea clauzelor si a practicilor abuzive in functie de toate circumstantele cauzei, in special de:



-            abaterile grave de la practicile statornicite intre parti sau de la uzantele conforme ordinii publice sau bunelor moravuri;

-            nerespectarea principiului bunei-credinte si a principiilor de diligenta in executarea obligatiilor;

-            natura bunurilor sau serviciilor;

-            neprevederea motivelor obiective de derogare de la termenele de plata sau de la rata dobanzii, potrivit prezentei legi;

-            pozitia dominanta a contractantului in raport cu o intreprindere mica sau mijlocie.

*        calificarea de drept ca abuzive a clauzelor contractuale care:


-            exclud posibilitatea aplicarii de dobanzi penalizatoare sau stabilesc dobanzi penalizatoare inferioare dobanzii legale penalizatoare;

-            fixeaza o obligatie de punere in intarziere pentru a opera curgerea dobanzilor;

-            prevad un termen mai mare de la care creanta produce dobanzi decat cel legal;

-            fixeaza, in contractele dintre profesionisti si autoritati contractante, un termen de plata mai mare decat cel cel legal;

-            elimina posibilitatea platii de daune-interese suplimentare;

-            stabilesc un termen pentru emiterea/primirea facturii.

    Sanctionarea clauzelor abuzive (nulitate absoluta si angajarea raspunderii patrimoniale pentru prejudicii).


Recunoasterea dreptului organizatiilor patronale reprezentative si membrilor acestora de a veghea si actiona pentru respectarea drepturilor conferite de Legea nr. 72/2013.

CNIPMMR isi exprima multumirile sale pentru disponibilitatea de colaborare si pentru sustinerea amendamentelor sale de catre Ministerul Justitiei, membrii Comisiei Economice, Industrii si Servicii din cadrul Senatului Romaniei, celor 97 de senatori, precum si membrilor Comisiilor de specialitate din Camera Deputatilor si deputatilor care au votat Proiectul de lege.

Adoptarea Legii nr. 72/2013 va avea un impact major in domeniul tranzactiilor comerciale ale IMM-urilor, in relatia lor cu autoritatile contractante si cu partenerii cu pozitie dominanta, asigurand reducerea termenelor de plata, de receptie si aplicarea de drept a dobanzilor penalizatoare.

Platile intarziate afecteaza grav competitivitatea, rentabilitatea si viabilitatea intreprinderilor, in special a IMM-urilor, deoarece:


-    genereaza costuri suplimentare semnificative pentru intreprinderile creditoare si complica gestiunea financiara a acestora, fiind nefasta pentru fluxul de lichiditati, mai ales in perioadele de acces limitat sau costisitor, adaugand costuri bancare importante, reducand oportunitatile de investitii si sporind incertitudinea pentru multe intreprinderi creditoare, in principal IMM-uri;

-    determina adesea intarzieri subsecvente, in plata furnizorilor si salariatilor (cu efecte sociale negative semnificative), a impozitelor, taxelor si contributiilor la bugetul de stat si la bugetele asigurarilor sociale (cu efecte negative asupra incasarii veniturilor publice), dar si cu blocarea accesului la finantare al intreprinderilor (de exemplu, intarzierea platii impozitelor, taxelor si contributiilor la bugetele asigurarilor sociale cauzate de neincasarea la termen a facturilor limiteaza accesul la masurile de ajutor de stat si la programele cu finantare din fonduri structurale);

-    sunt raspunzatoare de falimentul unor intreprinderi in mod normal viabile, putand declansa chiar si o serie de falimente consecutive de-a lungul lantului de aprovizionare, cu efecte negative semnificative in plan economic si social;

-    descurajeaza operatorii economici sa participe la procedurile de achizitii publice, ceea ce nu numai ca produce perturbari in domeniul concurentei si submineaza functionarea pietei interne, dar reduce si capacitatea autoritatilor publice de a asigura o utilizare eficienta a fondurilor publice, de a obtine cel mai bun randament pentru banii contribuabililor;

-    favorizeaza coruptia si darea de mita (pentru urgentarea platilor facturilor din contractele de achizitie publica) sau contractarea peste limitele bugetare aprobate;

-    au efecte negative asupra comertului intracomunitar, majoritatea intreprinderilor considerand ca riscul de intarziere a platilor este foarte ridicat in tranzactiile comerciale intracomunitare, astfel crescand nesiguranta si costul acestora.

Aplicarea prevederilor Legii nr. 72/2013 va reduce semnificativ platile intarziate si efectele negative ale acestora, contribuind la cresterea competitivitatii, rentabilitatii si viabilitatii IMM-urilor.

III. Propunerile CNIPMMR de masuri pentru asigurarea implementarii in Romania a Directivei 2011/7/UE

Pentru asigurarea aplicarii efective a prevederilor Directivei 2011/7/UE, CNIPMMR considera necesare urmatoarele masuri:

1. Masuri bugetare:


    Prevederea in bugetul de stat a sumelor necesare pentru implementarea prevederilor care vor transpune Directiva 2011/7/UE (pentru asigurarea platii facturilor din contractele de achizitie publica in termen de 30 de zile);

    Prevederea in bugetul de stat a sumelor necesare rezolvarii problemei arieratelor inregistrate pana in prezent (pentru asigurarea platii facturilor restante din contractele de achizitie publica);

    Crearea unui "credit-pod" special, la nivel national, pentru a finanta temporar, cheltuielile din contractele publice ale autoritatilor si institutiilor publice, inclusiv a autoritatilor locale, in cazul problemelor de cash flow, cu incadrarea in bugetul aprobat.


2. Alte masuri care sa asigure transpunerea Directivei 2011/7/UE:


-    organizarea unei dezbateri cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national, pentru consultarea acestora si implicarea lor in stabilirea masurilor necesare implementarii Directivei;

-    colaborarea cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national pentru monitorizarea aplicarii dispozitiilor respective.

Sursa: Biroul de presa al CNIPMMR


ARTICOLE SIMILARE

CNIPMMR sustine noile norme privind platile intarziate

Mai multe articole despre credit-pod

 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]