Angajarea in anul 2012 a pensionarilor

Codul munciipensiiinstitutii publiceangajare pensionar
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conform art. 83 lit. g) din Codul muncii , republicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 345 din 18.05.2011, angajatorul, indiferent de statutul acestuia, are posibilitatea de a incheia un contract individual de munca pe durata determinata pentru angajarea unui pensionar care, in conditiile legii, poate cumula pensia cu salariul. Contractul individual de munca pe durata determinata se poate incheia numai in forma scrisa, cu precizarea expresa a duratei pentru care se incheie. Durata contractului individual de munca este stabilita de angajator. Contractul individual de munca pe durata determinata nu poate fi incheiat pe o perioada mai mare de 36 de luni (art. 84 alin. 1 din Codul muncii, republicat). Durata de 36 de luni este reglementata ca durata maxima a unui contract individual de munca pe durata determinata, angajatorul putand stabili orice alta durata mai mica de 36 de luni. Anterior incheierii contractului individual de munca pe durata determinata, angajatorul are obligatia de a informa persoana selectata in vederea angajarii cu privire la durata contractului de munca. Obligatia de informare a persoanei selectate in vederea angajarii se considera indeplinita de catre angajator la momentul semnarii contractului individual de munca pe durata determinata.

Potrivit art. 118 alin. 1 lit. a) din Legea privind sistemul unitar de pensii publice nr. 263/2010, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 852 din 20.12.2010, cu completarile si modificarile ulterioare, in sistemul public de pensii, pensionarii pentru limita de varsta pot cumula pensia cu veniturile salariale sau, dupa caz, asimilate salariilor, potrivit legii.

Conditiile exercitarii cumulului pensiei cu veniturile salariale sau, dupa caz, asimilate salariilor, potrivit legii, realizate din exercitarea unei activitati profesionale pe baza de contract individual de munca, in cadrul institutiilor publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, sunt reglementate in capitolul IV din Legea nr. 329/2009 , privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 761 din 09.11.2009, cu completarile si modificarile ulterioare (in continuare denumita Legea 329/2009 ), coroborate cu Instructiunile aprobate prin Ordinul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale nr. 1730/2009, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 805 din 25.11.2009.

Pensionarii care fac obiectul reglementarilor cuprinse in capitolul IV din Legea 329/2009 sunt cei care realizeaza venituri salariale sau, dupa caz, asimilate salariilor, din exercitarea unei activitati in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau in baza actului de numire, la autoritatile si institutiile publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, precum si la regiile autonome, societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat sau de o entitate administrativ-teritoriala.

Beneficiarii dreptului la pensie apartinand atat sistemului public de pensii, cat si sistemelor neintegrate sistemului public pot cumula pensia cu veniturile salariale realizate in cadrul autoritatilor/institutiilor publice in situatia in care pensia neta are un cuantum mai mic sau egal cu salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat. In situatia persoanelor care beneficiaza, prin cumul, de pensie/pensii stabilita/stabilite atat in sistemul public cat si/sau in sisteme neintegrate sistemului public de pensii, la determinarea plafonului mai sus mentionat se are in vedere venitul cumulat din acestea.

Prin pensie neta se intelege cuantumul pensiei rezultat in urma deducerii, conform legii, a contributiei de asigurari sociale de sanatate si a impozitului pe venit. La determinarea pensiei nete nu se au in vedere indemnizatiile cu caracter necontributiv acordate in baza legilor speciale, pensia I.O.V.R., indemnizatia de insotitor platita pensionarilor pentru limita de varsta care, conform legii, provin din pensionari incadrati in gradul I de invaliditate, indemnizatiile acordate nevazatorilor si persoanelor cu handicap si nici sumele acordate cu titlu de drepturi restante.

Pentru anul 2012, castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat este de 2.117 lei (art. 17 din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2012 nr. 294/2011, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 913 din 22.12.2011).

Potrivit art. 8 din Instructiunile aprobate prin Ordinul MMFPS 1730/2009, la data angajarii, pensionarii au obligatia de a depune la angajator urmatoarele documente:
a) declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte cate pensii incaseaza si de la care sistem de pensii;
b) declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca pensionarul opteaza pentru suspendarea platii pensiei sau pentru incetarea activitatii, in doua exemplare;
c) cuponul/talonul de pensie corespunzator lunii in care se exprima optiunea sau, dupa caz, adeverinta eliberata de casa/casele de pensii in evidenta careia/carora se afla pensionarul, din care sa rezulte cuantumul pensiei nete pentru luna in care, conform legii, acesta este obligat sa isi exprime optiunea; adeverinta se solicita casei/caselor de pensii in situatia in care pensionarul nu este in posesia cuponului/talonului de pensie.

In situatia in care pensionarul opteaza pentru suspendarea platii pensiei/pensiilor, angajatorul este obligat ca, pana pe data de 4 a lunii urmatoare celei in care a fost exprimata optiunea, sa depuna la casa/casele de pensii care efectueaza plata o adresa din care sa rezulte situatia pensionarului, insotita de un exemplar al declaratiei pe propria raspundere din care sa rezulte ca pensionarul opteaza pentru suspendarea platii pensiei. Plata pensiei/pensiilor se suspenda incepand cu luna urmatoare celei in care a fost exprimata optiunea de catre pensionar.

Pensionarii care cumuleaza pensia cu salariul, in conditiile legii, si a caror pensie se majoreaza peste nivelul salariului mediu brut sunt obligati sa depuna la angajator declaratia pe propria raspundere din care sa rezulte ca optiunea pentru suspendarea platii pensiei pana la data de 15 a lunii urmatoare majorarii cuantumului pensiei. Pensia care a fost suspendata ca efect al aplicarii dispozitiilor prevazute in cap. IV din Legea 329/2009 poate fi reluata in plata la cererea pensionarului, incepand cu luna urmatoare celei in care nu se mai realizeaza cumulul, in urmatoarele situatii: daca salariul mediu brut depaseste nivelul pensiei suspendate sau la incetarea calitatii de salariat.

Sumele incasate necuvenit cu titlu de pensie, in conditiile legii, se recupereaza de la pensionari, prin decizia casei de pensii, cu respectarea termenului general de prescriptie. Angajatorul, respectiv inspectoratul teritorial de munca au obligatia de a informa, in termen de 15 zile de la constatare, casa de pensii competenta cu privire la cazurile de cumul al pensiei cu salariul cu incalcarea legii, in vederea recuperarii sumelor incasate necuvenit cu titlu de pensie.

De retinut si dispozitiile speciale ale art. 21 si 22 din OUG 34/2009, cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 249 din 14.04.2009, cu completarile si modificarile ulterioare (in continuare denumita OUG 34/2009), a caror aplicabilitate a fost extinsa pana la data de 31 decembrie 2012, prin art. 20 din Legea 283/2011 , publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 887 din 14.12.2011. Conform art. 22 din OUG 34/2009, incepand cu data intrarii in vigoare a acestui act normativ s-a suspendat ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autoritatile si institutiile publice, indiferent de modul de subordonare si finantare. Prin exceptie, ordonatorii principali de credite, in cazuri temeinic justificate, pot aproba ocuparea unui procent de maximum 15% din totalul posturilor ce se vor vacanta dupa data intrarii in vigoare a OUG 34/2009, numai in conditiile incadrarii in cheltuielile de personal aprobate prin buget. Exceptiile de la aceasta regula, reglementate de art. 22 din OUG 34/2009, sunt de stricta interpretare, ocuparea posturilor facandu-se in conditiile legii, pe raspunderea ordonatorilor principali de credite.

In acelasi context, reamintim si prevederile Regulamentului-cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzator functiilor contractuale si a criteriilor de promovare in grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar platit din fonduri publice, aprobat prin HG 286/2011 , publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 221 din 31.03.2011.

In concluzie, institutiile publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, pot angaja, in anul 2012, pensionari pentru limita de varsta, cu respectarea reglementarilor speciale prevazute in Legea-cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice nr. 284/2010, Legea 283/2011 , capitolul IV din Legea 329/2009 , Instructiunile aprobate prin Ordinul MMFPS 1730/2009, art. 21 si 22 din OUG 34/2009, Regulamentul-cadru aprobat prin HG 286/2011 , coroborate cu celelalte dispozitii legale in vigoare. In anul 2012, cumulul pensiei cu veniturile salariale este permis doar pensionarilor ce au pensie neta mai mica sau egala cu suma de 2.117 lei, reprezentand salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru 2012. Angajarea pensionarilor se poate face prin incheierea unui contract individual de munca pe durata determinata. Durata contractului individual de munca este stabilita de angajator. Durata maxima a unui contract individual de munca pe durata determinata nu poate fi mai mare de 36 de luni.

NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Codul munciipensiiinstitutii publiceangajare pensionar

Data aparitiei: 23 Martie 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Angajarea in anul 2012 a pensionarilor Nota: 3.75 din 5 - 6 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]