Propunerea legislativa privind reintegrarea pe piata muncii a pensionarilor care isi doresc sa isi continue activitatea in domeniile in care au activat anterior pensionarii (obligarea firmelor de a angaja astfel pensionari pe post de consilieri) a fost respinsa de Senat si trimisa la Camera Deputatilor pentru dezbatere.
Redam mai jos propunerile care ar obliga firmele sa angajeze pensionari in anumite conditii si care ar fi pasibile de amenzi daca nu vor respecta prevederile aflate momentan in dezbatere:
Proiect de lege privind reintegrarea pe piata muncii a pensionarilor care isi doresc sa isi continue activitatea in domeniile in care au activat anterior pensionarii
ART. 1
Socitetatile comerciale cu capital privat care, la finalul ultimului an fiscal au avut o cifra de afaceri mai mare de 5.000.000 lei sunt obligate sa angajeze, din randul pensionarilor, cu contract individual de munca, persoane cu experienta, cu titlul de consilier in domeniile de activitate ale societatii comerciale respective.
(1) Pentru persoanele angajate conform prevederilor prezentului articol, nu se datoreaza contributiile de asigurari sociale si contributia de asigurari de sanatate pentru partea din salariu mai mica sau egala cu castigul salarial mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.
(2) Numarul persoanelor care beneficiaza de prevederile art.1 se stabileste astfel:
a) In cazul societatilor comerciale cu o cifra de afaceri mai mare de 5.000.000 lei si cel putin de 5 angajati, unul dintre acestia trebuie sa fie pensionar.
b) In cazul societatilor comerciale cu o cifra de afaceri mai mare de 5.000.000 lei si mai mult de 5 angajati, paritatea nu poate fi mai mare de un consilier pensionar raportat la un numar de 5 persoane care nu au atins pragul varstei de pensionare.
(3) In cazul angajarii mai multor pensionari consilieri nerespectand paritatea conform prevederilor art. 1- alin (2), lit. a) si lit. b), societatea comerciala va achita contributia sociala pentru fiecare consilier pensionar angajat peste numarul prevazut in prezentul articol.
(4) Competenta constatarii neindeplinirii obligatiilor rezultate din prezenta lege revine Inspectiei Muncii.
Art. 2
(1) Societatile comerciale cu capital privat, care, la finalul ultimului an fiscal au avut o cifra de afaceri mai mica sau egala cu 5.000.000 lei, pot sa angajaeze, din randul pensionarilor, cu contract individual de munca, persoane cu experienta, cu titlul de consilier pensionar in domeniile de activitate ale societatii comerciale respective.
(2) Pentru persoanele angajate conform prevederilor alin. (1), nu se datoreaza contributiile de asigurari sociale si contributia de asigurari de sanatate pentru partea din salariu mai mica sau egala cu castigul salarial mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.
(3) Numarul persoanelor care beneficiaza de prevederile prezentului articol se stabileste astfel:
a) in cazul societatilor comerciale cu un numar mai mic de 10 angajati - paritatea este de un consilier pensionar raportat la un numar de 3 persoane care nu au atins pragul de pensionare.
b) in cazul societatilor comerciale cu un numar mai mare de 10 angajati - paritatea este de un consilier pensionar raportat la un numar de 5 persoane care nu au atins pragul de pensionare.
(4) Prevederile alin. (2) se aplica numai pentru persoanele definite la alin. (3).
Art. 3. Competenta constatarii neindeplinirii obligatiilor rezultate din prezenta lege revine Inspectiei Muncii.
Art. 4.
Prezenta Lege intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Varsta de pensionare. Data incetare CIMIntrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna in functie de vechimeIntrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal (in zile lucratoare) pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor <<