"O persoana care a lucrat in cadrul institutiei peste 25 de ani, pensionata pentru limita de varsta din cadrul institutiei, in varsta, in momentul de fata de 71 de ani poate fi angajata doar in baza deciziei directorului general, ca urmare a experientei sau trebuie obligatoriu, organizat concurs pentru ocuparea postului. Activitatea pentru care se doreste angajarea este activitatea pe care persoana pensionata a desfasurat-o in decursul carierei, in cadrul institutiei noastre."
Raspunsul specialistului:
La art. 30 alin.(1) si (2) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede ca, incadrarea salariatilor la institutiile si autoritatile publice si la alte unitati bugetare se face numai prin concurs sau examen, dupa caz, posturile vacante existente in statul de functii urmand a fi scoase la concurs, in raport cu necesitatile fiecarei unitati.
Totodata, conform art. 31 alin.(1) din Legea 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru personalul contractual sau alte categorii de personal care nu beneficiaza de statute speciale, ocuparea unui post vacant sau temporar vacant se face prin concurs sau examen, pe baza regulamentului-cadru care se aproba prin hotarare a Guvernului.
In acest sens apreciem ca sunt si prevederile art. 554 alin.(7) din Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare conform carora „Ocuparea unui post vacant sau temporar vacant se face prin concurs sau examen pe baza regulamentului-cadru ce cuprinde principiile generale si care se aproba prin hotarare a Guvernului sau alte acte normative specifice.”
La acest moment este in vigoare si se aplica dispozitiile Regulamentului-cadru privind organizarea si dezvoltarea carierei personalului contractual din sectorul bugetar platit din fonduri publice, aprobat prin HG 1336/2022.
In concluzie, in lumina dispozitiilor legale mentionate, apreciem ca incadrarea unei persoane intr-o institutie publica se poate realiza la acest moment doar prin promovarea unui examen sau concurs, nefiind posibila numirea directa a acestuia prin decizie a conducatorului institutiei respective, indiferent de experienta si vechimea detinute de pesoana ce se doreste a fi incadrata.
Un raspuns oferit in mai 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe sfaturi si raspunsuri de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane. Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
Va rog frumos sa ma ajutati cu fisa postului pentru Director de productie/tehnic cod cor 112024.