Cum poate proceda angajata in aceasta situatie?
In primul rand, ceea ce trebuie sa cunoasca orice angajat este faptul ca refuzul angajatorului constituie contraventie si se pedepseste cu amenda.
Potrivit Ordinului CNAS nr. 8/2016, in vigoare din 20 ianuarie 2016, platitorii de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate au obligatia sa elibereze asiguratului adeverinte din care sa rezulte numarul de zile de concediu medical pentru incapacitate temporara de munca avute in ultimele 12 luni, in vederea acordarii certificatelor de concediu medical.
Asadar, angajatorul este obligat sa elibereze adeverinta de salariat.
Adeverinta are o valabilitate de 30 de zile de la data emiterii, iar noul model de adeverinta este prevazut in anexa nr. 19.
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
In ceea ce priveste munca suplimentara, constituie contraventie:
- nerespectarea dispozitiilor privind munca suplimentara (nerespectarea poate fi cu privire la interdictia efectuarii orelor suplimentare in cazul contractelor de munca cu timp partial, neacordarea de zile libere sau compensarea orelor suplimentare, depasirea numarului maxim de ore suplimentare permis de lege sau, in cazul depasirii acestui numar (datorita specificului activitatii angajatorului)
- neinformarea autoritatilor competente cu privire la acest aspect.)
- nerespectarea prevederilor legale privind acordarea repausului saptamanal.
Nerespectarea prevederilor legale privind munca suplimentara se sanctioneaza cu amenda de la 1.500 la 3.000 de lei!
In concluzie, angajata are dreptul de a depune o sesizare la Inspectoratul Teritorial de Munca, cu privire la refuzului eliberarii adeverintei si impunerea unui program prelungit.
Inspectorii ITM au obligatia de a nu divulga numele persoanei care a depus sesizarea.