Incadrarea persoanelor cu handicap. Ce obligatii ii revin angajatorului?

Contract de muncaLegea 448/2006incadrarea persoanelor cu handicapobligatii angajator
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Prin cele ce urmeaza, analizam cazul in care a fost incheiat un contract cu o unitate protejata, astfel incat, pentru sumele pe care societatea le-ar datora pentru persoanele cu handicap, se achizitioneaza bunuri de la o Unitate Protejata.

Drept urmare, vom stabili in ce masura, daca societatea datoreaza suma de 1.000 ron si achizitioneaza pentru luna respectiva bunuri in valoare de 1250 RON (fara TVA), suma de 250 RON pe care societatea o va plati Unitatii protejate se va putea reporta pentru luna viitoare, iar in urmatoarea luna in loc sa plateasca 1000 RON sa achizitioneze bunuri doar de 750 RON (+250 RON diferenta de luna trecuta).

In plus, in situatia in care, daca Unitatea prptejata este platitoare de TVA, iar societatea are de platit pentru fondul persoanelor cu handicap suma de 1000 RON, se va stabili daca aceasta suma reprezinta bunurile fara TVA sau cu TVA.

Conform art. 78 din Legea 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificarile si completarile ulterioare, autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.

Autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care nu angajeaza persoane cu handicap in aceste conditii, pot opta pentru indeplinirea uneia dintre urmatoarele obligatii:

a) sa plateasca lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand 50% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap;
b) sa achizitioneze produse sau servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate in unitatile protejate autorizate, pe baza de parteneriat, in suma echivalenta cu suma datorata la bugetul de stat, in conditiile prevazute la lit. a).

Potrivit Instructiunilor pentru aplicarea art. 78 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap aprobate prin OANPH 590/2008, numarul de angajati care se ia in calcul este numarul mediu de angajati din luna.

Se determina numarul mediu lunar de salariati din fiecare luna ca medie aritmetica simpla rezultata din suma efectivelor zilnice de salariati din luna respectiva, inclusiv zilele de repaus saptamanal, zilele de sarbatori legale si alte zile in care, potrivit dispozitiilor legale, nu se lucreaza, impartita la numarul total de zile calendaristice. In efectivele zilnice nu vor fi inclusi salariatii aflati in concediu fara plata, cei aflati in greva, cei detasati la lucru in strainatate si nici cei ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate. Pentru fiecare zi de repaus saptamanal sau de sarbatoare legala se vor lua in calcul efectivele de salariati din ziua lucratoare precedenta, cu exceptia persoanelor al caror contract individual de munca a incetat in acea zi.

Salariatii care nu sunt angajati cu norma intreaga vor fi inclusi in numarul mediu proportional cu timpul de lucru prevazut in contractul individual de munca.

Procentul de 4% rezultat conform legii va fi un numar format din doua zecimale, care se va inmulti cu 50% din salariul minim brut pe tara stabilit prin hotarare a Guvernului in vigoare in luna pentru care se plateste.

In situatia in care operatorul economic achizitioneaza produse sau servicii de la unitati protejate autorizate potrivit legii, pe baza de parteneriat, in suma mai mica decat suma datorata bugetului de stat, operatorul economic va datora bugetului de stat diferenta de suma.

In situatia in care operatorul economic achizitioneaza produse sau servicii de la unitati protejate autorizate potrivit legii, pe baza de parteneriat, in suma mai mare decat suma datorata bugetului de stat in luna respectiva, operatorul economic nu datoreaza nicio suma bugetului de stat, iar diferenta in plus se reporteaza in luna urmatoare, in sensul diminuarii de plata.

In ceea ce priveste taxa pe valoare adaugata, intrucat aceasta este un impozit indirect datorat la bugetul statului, care este colectat de catre unitatile protejate autorizate, acestea avand obligatia sa il colecteze in numele statului, consideram ca TVA din facturile de achizitie nu se iau in calcul la determinarea valorii achizitiilor de bunuri.

Spre exemplu, daca valoarea obligatiei in contul varsamintelor dintr-o luna este de 1.000 lei, atunci societatea trebuie sa achizitioneze produse sau servicii in cuantum de cel putin 1.000 de lei + 240 lei TVA (1.240 lei).

In situatia in care societatea achizitioneaza produse sau servicii de la unitati protejate autorizate potrivit legii, pe baza de parteneriat, in suma de 1.250 lei, fara TVA, iar suma datorata bugetului de stat in luna respectiva este 1.000 lei, pentru luna respectiva societatea nu datoreaza nicio suma bugetului de stat, iar diferenta in plus (250 lei) se reporteaza in luna urmatoare, in sensul diminuarii de plata. In acest caz situatia este urmatoarea:

Suma datorata:                           1.000 lei
Valoare achizitii de la unitati protejate:      1.250 lei
Suma declarata:                         0 lei
1.000 lei - 1.250 lei
Suma reportata:                       250 lei

Daca in luna urmatoare societatea va datora bugetului de stat suma de 1.000 lei si valoarea achizitiilor va fi de 750 lei, situatia va fi urmatoarea:

Suma datorata:                            1.000 lei
Valoare achizitii de la unitati protejate:        750 lei
Suma declarata:                         0 lei
1.000 lei - 750 lei - 250
Suma reportata:                         0 lei



Sursa: PortalCodulMuncii.ro


NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Contract de muncaLegea 448/2006incadrarea persoanelor cu handicapobligatii angajator

Data aparitiei: 13 Noiembrie 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Incadrarea persoanelor cu handicap. Ce obligatii ii revin angajatorului? Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]