Utilizarea registrului privat sau registrul public, in functie de mediul in care lucreaza salariatul
Astfel, in cazul salariatilor care lucreaza in mediul privat, angajatorii vor utiliza tot Registrul privat, adica Registrul general de evidenta a salariatilor. Pentru bugetari, institutiile publice vor folosi Registrul public, care reprezinta Registrul general de evidenta a personalului platit din fonduri publice.
Modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor sunt prevederile propuse si incluse intr-un Proiect de hotarare de Guvern.
„Fiecare angajator, persoana fizica sau juridica, institutie/autoritate publica, are obligatia sa transmita la inspectoratul teritorial de munca in termenul legal registrul privat/registrul public dupa incheierea fiecarui contract individual de munca sau emiterea actului administrativ de numire ori, dupa caz, a unui alt fel de act emis in conditiile legii pentru exercitarea unei functii. (...) Au obligatia de a transmite registrul la inspectoratul teritorial de munca si misiunile diplomatice si oficiile consulare ale altor state in Romania, respectiv, dupa caz, institutele culturale si reprezentantele comerciale si economice ale altor state in Romania, pentru personalul angajat local care are cetatenia romana sau resedinta permanenta in Romania”, este evidentiat in actul normativ.
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Atat salariatii cat si bugetarii vor primi obligatoriu o adeverinta de vechime
Se preconizeaza ca, atat institutiile si autoritatile publice cat si angajatorii sa fie obligate sa elibereze o adeverinta de vechime, la incetarea activitatii angajatului. Aceasta adeverinta va contine informatii legate de activitatea desfasurata, salariul, vechimea in munca si in meserie.
In propunerea de act normativ mai este precizat ca "la incetarea activitatii salariatului/functionarului public/altei persoane platite din fonduri publice, angajatorul/institutia/autoritatea publica este obligat/a sa ii elibereze acestuia o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate”, prevede proiectul de hotarare initiat de MMFPSPV. Totusi, va exista in continuare si obligatia actuala de a elibera, la cerere, in cel mult 15 zile, un extras din registrul privat/public (certificat pentru conformitate) sau o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata, durata acesteia, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate.
„Orice persoana are dreptul sa interogheze, sa solicite si sa obtina de la Inspectia Muncii date din registrul privat/public cu privire la activitatea pe care a desfasurat-o in calitate de angajat/functionar public, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate, intr-un termen de 5 zile de la data solicitarii”
De asemenea, orice angajator poate cere de la Inspectia Muncii date din Registrul public sau din cel privat: "orice angajator are dreptul sa solicite si sa obtina de la Inspectia Muncii date din registrul privat/public cu privire la activitatea unui angajat/functionar public, exclusiv cu privire la studii, vechimea in munca, in meserie si in specialitate."
Cel mult 30 de zile pentru transmiterea registrului public
In propunerea de act normativ se mai prevede si ca in cazul persoanelor platite din fonduri publice transmiterea registrului public va dura cel mult 30 de zile: "la solicitarea Inspectiei Muncii, autoritatiile/institutiile publice vor transmite informatiile necesare intr-un termen de 10 zile de la data solicitarii, cu respectarea termenului de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari."
Astfel, va fi nevoie de o aplicatie noua pentru transmiterea Registrului public, iar institutiile si autoritatile publice il vor transmite intr-un format care va fi stabilit ulterior. „Pana la constructia aplicatiei informatice pentru registrul public, care nu va depasi 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, institutiile/autoritatile publice vor transmite Inspectiei Muncii datele (...) intr-un format stabilit prin ordin al ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice”
Autoritatile nu pot oferi informatii despre salariile tuturor bugetarilor
Momentan, autoritatile nu detin informatii despre salariile tututor celor care lucreaza in institutii publice, asa ca nu poate fi evaluat impactul financiar pe care l-ar putea avea o noua lege de salarizare, in ceea ce priveste personalul platit din fonduri publice.
In document este mentionat si ca "modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 500/2011 a aparut necesara datorita lipsei de date privind salariile in plata ale personalului bugetar, aceasta lipsa de informatii conducand la imposibilitatea de a identifica toate disfunctionalitatile salariale existente si la imposibilitatea de a evalua corect impactul financiar al posibilelor masuri pentru toate familiile ocupationale. Avand in vedere necesitatea elaborarii unei noi legi a salarizarii personalului platit din fonduri publice in cursul anului 2016, pe baza unor date concrete care sa permita evaluarea impactului financiar al masurilor preconizate, s-a propus modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 500/2011, astfel incat Inspectia Muncii sa gestioneze atat registrul general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat, cat si registrul general de evidenta a personalului platit din fonduri publice”.
Ce se modifica, mai exact?
Iata cum suna propunerile Ministerului Muncii, chiar in proiectul de lege anuntat:
- fiecare institutie si autoritate publica are obligatia de a infiinta registrul general de evidenta a personalului platit din fonduri publice, cu respectarea dispozitiilor privind protectia datelor cu caracter personal;
- registrul general de evidenta a personalului platit din fonduri publice se completeaza si se transmite inspectoratului teritorial de munca in ordinea angajarii/numirii si cuprinde elementele de identificare ale tuturor persoanelor platite din fonduri publice, data angajarii/numirii, functia, salariul, sporurile si cuantumul acestora, perioada si cauzele de suspendare a raportului de munca sau de serviciu, perioada detasarii si data incetarii functiei;
- registrul general de evidenta a personalului platiti din fonduri publice va fi pastrat la sediul institutiei/autoritatii publice si va fi pus la dispozitie inspectorului de munca sau oricarei alte autoritati care il solicita, in conditiile legii;
- la solicitarea oricarei persoane, Inspectia Muncii are obligatia de a furniza date/informatii din registrul privat/public cu privire la activitatea desfasurata de aceasta, la durata activitatii, la salariu, la vechimea in munca, in meserie si in specialitate, intr-un termen de 5 zile de la data solicitarii;
- orice angajator are dreptul sa solicite si sa obtina de la Inspectia Muncii date din registrul privat/public cu privire la activitatea unui angajat/functionar public, exclusiv cu privire la studii, vechimea in munca, in meserie si in specialitate.
- crearea unui sistem informatic care va permite transmiterea registrului privat/public de catre angajatori, sistem ce va fi administrat de catre Inspectia Muncii;
- se introduce o dispozitie cu caracter tranzitoriu prin care institutiile/autoritatile publice vor transmite catre Inspectia Muncii datele solicitate intr-un termen care nu va depasi 12 luni.
- la solicitarea Inspectiei Muncii, autoritatiile/institutiile publice vor transmite informatiile necesare intr-un termen de 10 zile de la data solicitarii, cu respectarea termenului de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari. - registrul pentru personalul din cadrul sistemului de aparare, ordine publica si securitate nationala va fi pastrat la sediul institutiei/autoritatii publice, iar structura datelor privind evidenta salariatilor se stabileste printr-un ordin comun al ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice si al
ministrului institutiei/autoritatii publice din cadrul sistemului de aparare, ordine publica si securitate nationala.
- diferentierea intre detasarea reglementata de Codul Muncii si detasarea transnationala reglementata de Legea nr. 344/2006 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale, cu modificarile si completarile ulterioare;
- stabilirea obligativitatii de a transmite datele de identificare ale utilizatorului in cazul contractelor de munca temporara;
- stabilirea obligativitatii, pentru angajatori, de a elibera o adeverinta salariatului, la incetarea contractului individual de munca care sa ateste activitatea desfasurata, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, meserie si in specialitate ;
- clarificarea unor reglementari din actuala hotarare in ceea ce priveste sanctionarea muncii nedeclarate, precum si recorelarea/reformularea contraventiilor si sanctiunilor conform modificarilor si completarilor aduse prin prezentul proiect.
Foarte important: proiectul de hotarare nu se aplica momentan, iar pentru a intra in vigoare, va trebui mai intai sa fie aprobat de Guvern, dupa care se va publica in Monitorul Oficial.