Contractul de munca ce are ca obiect telemunca reprezinta o forma flexibila de organizare a activitatii, salariatul indeplinindu-si atributiile de serviciu prin utilizarea de tehnologii informatice. Acesta nu este atat un contract de sine-statator, cat o modalitate atipica de organizare a muncii.
Ce este telemunca
Putem defini telemunca drept o forma de organizare a muncii, prin intermediul careia salariatii, utilizand tehnologia informatiei si a comunicatiilor, indeplinesc atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detin in alt loc decat sediul sau domiciliul angajatorului. Munca, ce ar putea fi realizata si la sediul angajatorului, este realizata la distanta fata de acesta, in mod regulat si voluntar, utilizand internetul, telefonul sau alte mijloace disponibile.
Salariatul care desfasoara astfel de activitati in mod regulat poarta denumirea de telesalariat, activitatea sa fiind prevazuta in contractul individual de munca.
Salariatul isi poate exprima acordul cu aceasta forma de organizare a muncii prin semnarea contractului individual de munca sau a unui act aditional, dupa caz.
Asadar, activitatea de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor si se prevede in mod expres in contractul individual de munca odata cu incheierea acestuia, pentru personalul nou-angajat, sau prin act aditional la contractul individual de munca existent.
Telemunca - unde se va presta

Noua lege a pensiilor Ghid practic

Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari

Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Munca nu este prestata la sediul angajatorului, nici la vreunul dintre punctele de lucru ale acestuia, si nici macar intr-un loc indicat de catre angajator, ci este prestata intr-un spatiu liber ales de catre salariat, care poate fi sau nu propriul domiciliu.
Telemunca sau munca de acasa, termen consacrat in literatura anglo-saxona drept teleworking, remote work sau telecommuting, este un subiect de actualitate in prezent in Romania, care este reglementat la modul general de Codul muncii si, din 2018, prin Legea nr. 81/2018. Legea nr. 81 din 30 martie 2018 reglementeaza modalitatea de desfasurare a activitatii de catre salariat in regim de telemunca. Legea este aplicabila in domeniile de activitate in care este posibila desfasurarea activitatii in regim de telemunca.
Telemunca - prevederi legale
In cazul activitatii de telemunca, contractul individual de munca contine, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3) din Codul muncii, urmatoarele:
a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca
Nerespectarea dispozitiilor referitoare la obligatia de a prevedea in mod expres in contractul individual de munca sau in actul aditional la acesta prestarea unei activitati in regim de telemunca se sanctioneaza cu amenda de 10.000 lei pentru fiecare persoana. Sanctiunea urmareste sa nu fie eludate dispozitiile legale privind munca nedeclarata.
...mai multe despre telemunca si ce drepturi are angajatorul poti citi AICI.
Telemunca pentru o firma din Romania - obligatii angajator
Dar cum se va proceda in situatia in care un salariat lucreaza din alta tara, in regim de telemunca, pentru o firma din Romania?
Iata un studiu de caz relevant in acest sens:
"Avem un angajat care se muta in Ungaria, unde incheie un contract de munca de 8 ore/zi cu o firma ungara. Firma noastra doreste sa modifice contractul de munca existent in contract de munca cu timp partial, in regim de telemunca, avand in vedere ca va presta servicii de marketing in continuare. Ce obligatii are firma noastra in ceea ce priveste fiscalitatea, declararea etc.?"
Solutia specialistului:
Conform art. 11 alin. (3) lit. a) din Regulamentul 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, sub rezerva articolelor 12-16:
(a) persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.
Astfel, Regulamentul stabileste regula potrivit careia contributiile sociale se datoreaza in statul in care persoana salariata presteaza activitate. De la
aceasta regula sunt reglementate doua exceptii: detasarea transnationala si pluriactivitatea. Aceste exceptii se stabilesc pe baza de document portabil
A1.
Sunt nu mai putin de 15 situatii legate de telemunca in care puteti fi amendat!
Aflati din ghidul nostru – Telemunca sau munca si de acasa – cum sa evitati sau sa gestionati corect toate situatiile sensibile care pot aparea. Ghidul contine legislatie explicata, modele de documente precum si numeroase studii de caz, cu accent pe principalele noutati legislative cu efect in acest an, comanda ACUM >>>
Prin urmare, ori de cate ori nu se obtine document portabil A1, societatea platitoare a veniturilor salariale trebuie sa plateasca contributii sociale in
statul in care salariatul presteaza activitate. In situatia expusa, intelegem ca nu este cazul obtinerii documentului portabil A1, intrucat nu este detasat in Ungaria si nu se afla in stare de pluriactivitate, deoarece presteaza activitate doar pe teritoriul Ungariei. Prin urmare, nu se obtine documentul portabil A1, asa incat se aplica regula si anume: contributiile sociale se datoreaza in Ungaria.
Conform art. 21 din Regulamentul 987/2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (text cu relevanta pentru SEE si Elvetia):
Articolul 21
Obligatiile angajatorului
(1) Un angajator care isi are sediul social sau reprezentanta in afara statului membru competent este obligat sa respecte toate obligatiile stabilite de legislatia aplicabila angajatilor sai, mai ales obli gatia de a achita cotizatiile prevazute in acea le gislatie, ca si cand sediul sau social sau repre zentanta sa s-ar afla in statul membru competent.
(2) Angajatorul care nu are o reprezentanta in statul membru a carui legislatie este aplicabila poate cadea de acord cu angajatul ca acesta din urma sa poata indeplini obligatiile angajatorului in numele sau in ceea ce priveste plata cotizatiilor, fara a aduce atingere obligatiilor de baza ale angajatorului.
Astfel, obligatia de plata a contributiilor sociale in Ungaria o are angajatorul roman, dar este posibil ca aceasta obligatie sa fie transferata salariatului printr-un acord cu acesta, conform celor de mai sus. Toate declaratiile care trebuie depuse in Ungaria sunt reglementate de legislatia acestui stat, nu de legislatia din Romania.
In Romania nu se datoreaza contributii sociale, avand in vedere ca activitatea este prestata pe teritoriul Ungariei si nu exista un document portabil A1 care sa prevada alt stat.
Astfel, societatea din Romania se va interesa in Ungaria cu privire la declaratiile prevazute de lege pentru inregistrarea sa in acest stat ca platitor de contributii sociale si declararea contributiilor sociale ori pentru a transfera salariatului obligatia de a plati si declara contributiile sociale.