Astfel, potrivit art.5 alin (1) din Legea 467/2006, angajatorii au obligatia sa informeze si sa consulte reprezentantii angajatilor, cu privire la oricare din urmatoarele:
a) evolutia recenta si evolutia probabila a activitatilor si situatiei economice a intreprinderii;
b) situatia, structura si evolutia probabila a ocuparii fortei de munca in cadrul intreprinderii, precum si cu privire la eventualele masuri de anticipare avute in vedere, in special atunci cand exista o amenintare la adresa locurilor de munca;
c) deciziile care pot duce la modificari importante in organizarea muncii, in relatiile contractuale sau in raporturile de munca, inclusiv cele vizate de legislatia romana privind procedurile specifice de informare si consultare in cazul concedierilor colective si al protectiei drepturilor angajatilor, in cazul transferului intreprinderii.
Atat continutul informatiilor oferite, cat si momentul si modul in care sunt oferite acestea, trebuie sa permita reprezentantilor angajatilor sa examineze problema in mod adecvat.
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Legis Plus Legislatia Muncii
Consilierul juridic Rodica Mantescu atrage atentia asupra faptului ca actul normativ mentionat anterior presupune obligativitatea consultarii, in egala masura cu informarea.
Consultarea reprezentantilor angajatilor are loc pe baza informatiilor furnizate de angajator, si a punctului de vedere al reprezentantilor, pe care acestia au dreptul sa il exprime.
Asadar, informarea cu privire la elemente importante, cum ar fi modificarea organigramei si a statului de functii, trebuie sa fie insotita de documentelepregatite de angajator in acest sens. In mod contrar, reprezentantii angajatilor nu pot sa examineza problema in mod adecvat si sa pregateasca consultarea.
Conform art. 3 lit. e), informarea reprezinta "transmiterea de date de catre angajator catre reprezentantii angajatilor, pentru a le permite sa se familiarizeze cu problematica dezbaterii si sa o examineze in cunostinta de cauza".
Prin urmare, inainte de consultarea care va avea loc in cadrul sedintei organizate de angajator, acesta trebuie sa transmita reprezentantilor salariatilor documentele ce urmeaza sa fie discutate in sedinta.